Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Onderwijs dubbel over gebruik computers

13 september 2007 - 08:40ActueelOnderwijs

Negen van de tien leraren in het basisonderwijs gebruikt de computer bij lesactiviteiten. In het voortgezet onderwijs is dat maar de helft,11% heeft zelfs nog nooit met een computer gewerkt. De verwachting van het management is dat het aantal leraren in het voortgezet onderwijs dat de computer gebruikt bij het lesgeven in 2009 is gegroeid naar 71%.

Dit blijkt uit de Vier in Balans Monitor 2007 van Kennisnet Ict op school.Gebruik computersHet percentage leraren dat computers gebruikt bij het lesgeven in het basisonderwijs is aanmerkelijk hoger dan in het voortgezet onderwijs. In het basisonderwijs worden computers het meest gebruikt voor oefenprogramma's en bij huiswerkopdrachten. In het voortgezet onderwijs gebruiken leerlingen de computer bij het maken van werkstukken en als hulpmiddel bij het zoeken naar informatie. Visie voor ict-gebruikRuim de helft van de leraren in het basisonderwijs en 70% in het voortgezet onderwijs heeftgrote behoefte aan een schoolmanagement dat samen met het team een breed gedragen visie voor het gebruik van ict binnen hun school ontwikkelt. In het voortgezet onderwijs ontbreekt volgens meer dan negen van elke tien leraren leiderschap en inhoudelijke coördinatie voor het gebruik van ict. Op deze scholen is het de verantwoordelijkheid van elke leraar om zelf te bepalen om wel of geen ict te gebruiken.Leerlingen en internetHet percentage leerlingen in de leeftijd van 11-15 jaar die op school niet met internet werken, daalde van 30% in 2006 naar 23% in 2007. In vergelijking met 2006 (36%) hebben leraren in 2007 (40%) het iets vaker in de gaten als leerlingen informatie van internet kopiëren. Dit betekent dat 60% van de leraren plagiaat dus nog niet doorheeft.OudersVolgens meer dan tweederde van de ouders is de communicatie tussen ouders en school te verbeteren wanneer scholen meer informatie beschikbaar stellen via mail en een schoolwebsite. Het merendeel van de ouders zou graag via de computer toegang krijgen tot de schoolvorderingen van hun kind.Van en voor scholen De Vier in Balans Monitor 2007 is van en voor scholen. Het doel van het verzamelde onderzoek is om scholen in basisonderwijs en voortgezet onderwijs informatie te verschaffen voor een evenwichtige en duurzame integratie van ict. De uitkomsten stellen afzonderlijke scholen in staat de eigen positie te vergelijken met die van andere scholen. Het volledige rapport van de Vier in Balans Monitor 2007 en links naar onderliggende onderzoeken is vanaf 7 september als pdf beschikbaar via www.ictopschool.net/onderzoek en in de week van 17 september als brochure te bestellen.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Surf ontwikkelt nieuw versiebeheersysteem voor academische wereld

    Jacob Spoelstra blazen vermoeiend
    OpinieCarrière

    Spoelstra Spreekt: Geen vak geleerd

    ActueelOnderwijs

    Deze 10 ict-projecten zetten het onderwijs op z’n kop!

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Weer Red Hat Award voor Vijfhart, ruim 500 miljoen voor vervolgfonds Main (en meer)

    ActueelOnderwijs

    OU opnieuw hoogste gewaardeerde universiteit in studentenenquête

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Wie zijn dé diversiteitsleider en hét digitale talent?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs