De consument kan inmiddels bij ongeveer driekwart van de Nederlandse webwinkels met iDEAL betalen, het online betaalmiddel van de Nederlandse banken. Daarmee is iDEAL veruit de meest aangeboden betaalmogelijkheid bij Nederlandse webwinkels. Dat blijkt uit onderzoek van Currence.
Andere, minder vaak aangeboden betaalmogelijkheden zijn overschrijving per giro, creditcards en rembours. Bijna de helft van de webwinkeliers ontmoedigt het gebruik van bepaalde betaalmiddelen door hiervoor extra kosten in rekening te brengen. Voor iDEAL wordt dit verhoudingsgewijs weinig gedaan, zo concludeert Currence.
Als webwinkels kosten in rekening brengen, dan gebeurt dit in veruit de meeste gevallen voor betalingen onder rembours (85 procent), op afstand gevolgd door betalingen met creditcard (24 procent). Voor deze betaalmogelijkheden rekenen webwinkeliers de hoogste kosten: gemiddeld rond de 9,50 euro.
iDeal is sinds de introductie in 2005 snel gegroeid. Vorig jaar verliepen vier van de tien elektronische betalingen die Nederlandse webwinkeliers afhandelen via het interbancaire betaalsysteem.