Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Gebruiksvriendelijk helpdesksysteem

15 november 2007 - 23:004 minuten leestijdAchtergrondSoftware & Development
Johan Zwiekhorst
Johan Zwiekhorst

Numara Track-It! is met 50.000 installaties wereldwijd het meest geïnstalleerde helpdesk- en bedrijfsmiddelenbeheersysteem voor kleine tot middelgrote bedrijven. Bij de nieuwe versie 8 werd vooral gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid.

Numara, voorheen Blue Ocean Software, vindt dat helpdesk- en bedrijfsmiddelenbeheer twee zijden van dezelfde medaille zijn. Helpdeskbeheer vereist immers toegang tot het bedrijfsmiddelenbeheer (asset management). Als ze geen overzicht hebben over wat er op de gebruikers-pc’s binnen de organisatie draait, kunnen helpdeskmedewerkers moeilijk doeltreffend hulp verlenen.

De nieuwe Track-It! versie 8 is verkrijgbaar in drie edities: standard, professional en enterprise. De standard-editie is bedoeld voor kleine ict-afdelingen en voorziet in wat nodig is om eindgebruikeraanvragen te kunnen beheren en om de efficiëntie van de helpdesk te verbeteren. De professional-editie gaat een stapje verder en biedt buiten de basisinventarisatie en probleemopvolging ook een optie om de doelen die gesteld zijn te controleren, zodat ict-beheerders hun vooropgestelde automatiseringsdoelen kunnen halen binnen de daarvoor begrote tijd.

Track-It! Professional maakt een onderscheid tussen technici, eindgebruikers en beheerders en elk van deze gebruikerstypes kan het pakket gebruiken in verschillende rollen.

De enterprise-editie is het neusje van de zalm en biedt gespecialiseerde technici proactieve beheertechnieken en de toepassing van ‘beste practices’ bij het leveren van geavanceerde helpdesk- en bedrijfsmiddelenbeheerdiensten aan de onderneming.

Gebruik

Versie 8 van Track-It! kreeg een volledig nieuwe gebruikersinterface. Die lijkt sterk op die van Microsoft Outlook en vereenvoudigt het navigatieproces om informatie terug te vinden. De installatieprocedure neemt je zoveel mogelijk werk uit handen en controleert zelf alle vereisten; alles wordt automatisch gezocht, gedownload en geinstalleerd. Alle Track-It! componenten worden in een keer geïnstalleerd: Server (configuratie-informatie, database, directory-importeur voor ADS en LDAP), Monitor (e-mailmeldingen), Web (Field Tech Web, Self Service en Wachtwoordreset) en andere Track-It! diensten. Nadat de installatieprocedure alles geïnstalleerd (en zonodig eerst gedownload) heeft, verschijnt een configuratiewizard die de gebruiker in vier stappen helpt de noodzakelijke basisinformatie in te vullen. Zo kun je de namen van technici invullen en activa automatisch laten vinden door domeinen of ip-adresbereiken te scannen.

Hoewel Track-It! in verschillende talen leverbaar is, ontbreekt een Nederlandse versie. Numara gaf Track-It! 8 meerdere werkinterfaces mee waarmee mobiele technici ook vlot kunnen werken. Zo is er een Smart Client die onder alle versies van Windows boven 2000 draait inclusief Vista. Die kun je zowel via een LAN als een WAN gebruiken en hij kan vrij gemakkelijk bijgewerkt worden. Er is ook een webinterface: de Field Tech Web. Daarmee kun je vanaf een willekeurige pc of notebook en zonder dat je eerst software moet installeren aan bestaande werkbevelen en ondersteuningsinformatie komen. Informatie zoeken gebeurt via een Google-achtige zoekinterface. Op deze manier kun je onder meer zoeken in werkbevelen, kennisbanken en activa. Numara biedt de mogelijkheid om eigen oplossingendatabases op te zetten en te onderhouden.

De werkinterface biedt uiterst rechts voor de beginnende gebruiker een verzameling links met informatie en antwoorden op veel voorkomende vragen. Er is zelfs een optie om een Track-It!-webinar te volgen. Track-It! biedt een roosterbouwer en -beheerder om je in staat te stellen de gebruikersinterface aan te passen aan de gebruikelijke manier van werken binnen de organisatie (en niet omgekeerd, zoals helaas bij veel software het geval is).

Modules

Je kunt de functionaliteit van Track-It! uitbreiden met optioneel verkrijgbare modules. Sommige van die modules vereisen een bepaalde editie van Track-It! (zoals de enterprise-editie). De beschikbare modules zijn: Numara Deploy (voor softwaredistributie op lokale, mobiele en op afstand staande computers); Numara Patch Manager (verdeling van Windows-veiligheidsupdates vanaf een centrale console); Numara Network Monitor (bewaken van netwerkwaliteit, -beschikbaarheid en -prestaties ); Numara Remote (om Windows-systemen op afstand te bedienen of om er bestanden mee uit te wisselen); Numara Industry KnowledgePaks (hiermee kunnen helpdeskgebruikers en -technici inloggen op een centrale technische ondersteuningsdatabase); Numera Track-It! Mac-Audit (om ook Apple Macintosh-systemen te inventariseren); Numara Track-It! Self-Service Plus (breidt Numara Track-It! Self-Service enterprise uit met natuurlijke-taalzoekfuncties en scoretoekenning voor oplossingen in de uitbreidbare kennisbank); Numara Track-It! Bar Code (dit integreert zich naadloos in Track-it! en biedt een zeer eenvoudige en nauwkeurige manier om bedrijfsmiddelen te vinden of te transfereren); Numara Track-It! Survey (webenquêtes over de tevredenheid van gebruikers over de helpdeskfunctie en technische ondersteuning); en ten slotte Numara Track-It! Oracle (om een Oracle database te kunnen gebruiken samen met Track-It!).

Conclusie

Track-It! 8 blijkt zeer gebruiksvriendelijk en biedt veel functionaliteit. Een aantal van de optionele modules zouden volgens ons echter inbegrepen moeten zijn in de basisprijs.

Productinfo

Product: Track-It! 8
Producent: Numara, www.numara.com
Leverancier: Decker Intermediair, Nederland; www.d-i.nl
Adviesprijs (excl. BTW): vanaf 525 euro (standaardeditie)
Systeemvereisten: Windows 2000 of 2003 server, andere vereisten worden automatisch opgespoord, gedownload en geïnstalleerd bij de installatieprocedure

De kern

* Numara Track-It! 8 biedt bedrijfsmiddelen- en helpdeskbeheer voor midden- en kleinbedrijven.

* De gebruiksvriendelijke Outlook-achtige interface kan worden aangepast aan de eigen wensen.

Meer over

Helpdesk

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    ILT heeft nieuw taxitoezichtsysteem op de rit

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    ActueelSoftware & Development

    Nu al veertien transacties voor Total Specific Solutions

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelOverheid

    Dictu sluit applicatiecontract met CGI, IBM, Sogeti, Sopra Steria, TCS en Circle8

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs