Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

MarketCap: Groupware veelal geïntegreerd met CRM

03 december 2007 - 11:184 minuten leestijdActueelSoftware & DevelopmentMarketCap
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Bij de aanschaf van elk willekeurig systeem of applicatie komt de vraag naar voren of en hoe deze ingepast c.q. geïntegreerd wordt binnen de huidige bedrijfsvoering en bedrijfsapplicaties.

Zo ook bij de aanschaf van een CRM applicatie. In het geval van CRM wordt veelal een koppeling gezocht met de ERP of groupware omgeving. MarketCap deed in nauwe samenwerking met SuperOffice onderzoek naar het gebruik en de integratie van CRM binnen de Nederlands markt.

 

In de Nederlandse zakelijke markt vanaf 50 werknemers wordt door bijna 80 procent van de bedrijven en instellingen gebruik gemaakt van enige vorm van groupware. Veruit de meest gebruikte software hiervoor is Microsoft Exchange. In juli 2007 wordt becijferd dat iets meer dan de helft van alle bedrijven en instellingen gebruik maken van Microsoft Exchange. Een ander veelvuldig gebruikt softwarepakket is Lotus Notes. De marktpenetratie van dit pakket is per medio 2007 ruim 9,3 procent.

 

Groupware integratie met CRM

Groupware biedt medewerkers de mogelijkheid (samen) te werken en communiceren ongeacht de fysieke locatie. Hiervoor is standaardfunctionaliteit beschikbaar voor e-mail en het beheer van agenda’s. Het delen van kennis is een van de peilers waar groupware op rust. Voordat er sprake kan zijn van het delen van kennis is het uiteraard een voorwaarde dat er eerst kennis wordt vergaard. Een manier om kennis te vergaren in relatie tot klanten is het opslaan van data middels CRM software. Eventueel kan dergelijke data ook in groupware zoals Lotus Notes opgeslagen worden. Gregory Gruszka, directeur van SuperOffice Benelux beaamt dit, maar geeft tevens aan: "Opslaan is niet het probleem, maar binnen dergelijke applicaties is het echter lastiger om overzicht te krijgen en analyses en selecties uit te voeren. Ook het draaien van rapportages op basis van de data is moeilijker in dergelijke pakketten".

 

De huidige CRM software biedt op dit gebied dus veel meer mogelijkheden. In veel gevallen biedt het koppelen van de CRM software met de groupware omgeving derhalve een duidelijke toegevoegde waarde. Alfred den Besten, Managing Partner van MarketCap geeft hierbij aan: "door middel van analyses en het genereren van rapportages kunnen bedrijfsprocessen gemonitored worden en kansen voor verbetering geïdentificeerd worden. Hiermee kan dus een efficiencyslag gemaakt worden, wat vaak gezien wordt als een belangrijke reden achter de beslissing om gebruik te gaan maken van CRM. Uiteraard is het wel zaak om bij de selectie van een CRM applicatie deze integratie optie in ogenschouw te nemen".

 

Medio 2007 is onder gebruikers van Lotus Notes groupware, onderzoek verricht naar het gebruik en de zienswijzen ten aanzien van CRM. Van de ondervraagde bedrijven in de Nederlandse zakelijke markt geeft ruim de helft aan gebruik te maken van specifieke CRM software. De gebruikers van CRM is tevens gevraagd of de CRM applicatie gekoppeld is met de groupware omgeving. Het overgrote deel (71,4 procent) van de bedrijven geeft aan dat er inderdaad sprake is van integratie tussen de groupware omgeving en de CRM applicatie. De toegevoegde waarde van een CRM integratie wordt echter veelal verhoogd als het CRM pakket geïntegreerd wordt met achterliggende bedrijfsprocessen welke bijvoorbeeld ondersteund worden via ERP software.

Door deze integratie kan het gehele bedrijfsproces gevolgd worden. Van leadgeneratie, de opvolging daarvan en offertemanagement, welke plaatsvindt in het CRM systeem, tot de uiteindelijke afhandeling van de order, welke gedocumenteerd wordt in het ERP systeem. De CRM gebruikers in het onderzoek is gevraagd naar de aanwezigheid van een dergelijke koppeling tussen de CRM software en het ERP pakket. Circa 40 procent van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat er sprake is van een koppeling tussen de ERP applicatie, eventueel gecombineerd met een office integratie, en het gebruikte CRM systeem. Dit betekent dat op dit vlak er nog een aanzienlijke (inhaal) slag te maken is. Zonder integratie van klantinformatie met logistieke (delivery) informatie is het managen van de totale klantrelatie niet (optimaal) mogelijk.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Meer lezen

    Handen
    ActueelSoftware & Development

    Workday en Randstad slaan handen ineen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: 15 miljoen voor QuiX Quantum, NTT Data met Eurofiber in 5G-zee (en meer)

    British Post Office
    AchtergrondOverheid

    Britse postkantoorschandaal: Fujitsu-software leidde tot rechtsdwalingen met tragische gevolgen

    Start
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Vergunning voor datacenter EvoSwitch, piepjonge Perry haalt 1,6 miljoen op (en meer)

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Rechter kraakt falende erp-consultant

    ActueelCarrière

    Kort: Paul Broekhuizen leidt Fsas Benelux, Brink Software verkocht (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs