Ook in 2008 blijft print in de mode, maar de topic maakt een upgrade mee. Persoonlijke (hoog volume) communicatie op papier en digitaal (sms en e-mail) komt het komende jaar meer onder de aandacht, via onder andere dynamische documentcompositie, printbeheer en leveringsoplossingen. Mijns inziens zal dit het rendement van investeringen in erp- en crm-systemen aanzienlijk vergroten.
Het nieuwe jaar is weer vol goede voornemens begonnen. Hét moment om terug te blikken en vooruit te kijken. 2007 stond weer bol van de verrassende overnames: KPN koopt Getronics, SAP lijfde Business Objects in, IBM deed dat met Cognos en het Nederlandse Safeboot werd onderdeel van McAfee. De consolidatie zet door. Ik ben benieuwd waar dat in 2008 toe leidt.
Soa, open source, epm, crm en compliance kwamen in 2007 veelvuldig aan de orde en zullen in 2008 nog veel meer aandacht krijgen. Top ‘hot’ topic is in toenemende mate "groene" it. We zijn zo milieubewust mogelijk gaan werken: lichten en pc’s uit als we naar huis gaan, regelmatig thuiswerken zodat we minder gebruikmaken van de auto en bij aanschaf van nieuwe servers checken hoe groen ze zijn. Ook is het printen van elk mailtje dat we binnenkrijgen passé gebleken. Het einde is nog niet in zicht, deze trend zet met energie- en milieubesparende oplossingen en applicaties nog door in 2008 en de jaren die erop volgen.
Het lijkt of met de start van het nieuwe jaar ook de communicatiestroom weer wakker is geworden. Hele printstraten zijn dagen bezig om weliswaar geadresseerde, maar nog steeds onpersoonlijke communicatie te produceren. Documenten met een zeer beperkte communicatieve waarde die voorbestemd zijn voor de papierbak. Zonde! In de erp- en crm-omgevingen die we gezamenlijk hebben aangeschaft is heel veel informatie over klanten vastgelegd. Toch zijn velen nog niet in staat om deze gegevens in communicatie te benutten en zo klantgericht en persoonlijk te maken, via print, e-mail of sms.
Tijd om het laatste stapje te zetten in het optimaal inzetten van de mogelijkheden: niet alleen de inhoud kan persoonlijker. Vraag de klant eerst hoe en hoe vaak hij documenten wil ontvangen. Bied daarop aan om die documenten te printen, verzenden of digitaal aan te bieden. Zo maak je de distributie van documenten ook persoonlijker. De effectiviteit van de mailing vergroot en we zijn in lijn met wat de komende jaren belangrijk blijft: de aarde behouden. Bovendien zijn onze klanten gelukkiger met ons.
Harold van der Horst
Marketing director EMEA bij StreamServe