Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Distributeurs zijn net sportschoenen

23 januari 2008 - 15:29ChannelOnderwijs
Redactie Computable
Redactie Computable

In maart start een van de grote distributeurs een dynamische campagne. Bij aankoop van hun producten krijg je sportschoenen cadeau. Een mooie symbolische actie, want distributeurs zijn net sportschoenen. Resellers vertrouwen er op dat de distributeur hard voor hen loopt en zo nodig een sprintje trekt.

Sportschoenen moeten echter ook met de tijd meegaan. Zo waren de Converse All Stars vroeger basketbalschoenen. Tegenwoordig hebben basketballers veel modernere schoenen, volgens de allernieuwste en meest geavanceerde technologie, om zo hoog mogelijk te kunnen springen.

Dat de meeste distributeurs met hun tijd meegaan is duidelijk zichtbaar. Zij beschikken over een modern magazijn voorzien van de nieuwste technologie om een bestelling dezelfde dag nog te verwerken. Het uitvoeren van dropshipments en bestellen via internet zijn geen probleem meer. Allemaal vernieuwingen die horen bij de oorspronkelijke doelstelling van de distributeur: hard lopen voor de reseller.

Waar het echter de laatste tijd mis gaat, is dat sommige distributeurs vernieuwing zoeken in de vorm van het leveren van kennis. Zij willen trainen en onderwijzen op het gebied van automatiseringsoplossingen of praten opeens over gezamenlijk uit te voeren marketingcampagnes. Zij willen als het ware met ons mee lopen en naast de reseller gaan staan. Alsof een vakkenvuller in de supermarkt naar je toekomt om te vertellen hoe je een vijfgangen sterrendiner moet bereiden. Je verwacht het niet en zit er niet op te wachten. Als ik kooktips wil, dan koop ik een kookboek. Het spreekwoord ‘schoenmaker, blijf bij je leest’, dringt zich op. Oftewel, als ik productkennis wil, ga ik naar de fabrikant voor trainingen en marketingondersteuning.

Dit brengt mij op de slogan van een bekend sportschoenenmerk: Just do it. Een mooi streven voor distributeurs in 2008: gewoon doen! Zorg als distributeur dat je dat hard lopen voor de reseller gewoon blijft doen. Zoek de vernieuwing in een effectieve en efficiënte logistiek. Probeer technische retouraanvragen binnen een uur te accepteren door samenwerking te zoeken met de helpdesk van fabrikanten. Kijk naar levering op dezelfde werkdag door met innovatieve vervoerders afspraken te maken. Of biedt een betaalde dienst aan om consumentenproducten van een cadeauverpakking te voorzien. Zorg ervoor dat in 2008 de reseller met jou het hardste kan lopen. Het is niet voor niets een markt in beweging!

Sebastiaan Hooft
Central Point Europe

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Weer Red Hat Award voor Vijfhart, ruim 500 miljoen voor vervolgfonds Main (en meer)

    ActueelCarrière

    OU opnieuw hoogste gewaardeerde universiteit in studentenenquête

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Wie zijn dé diversiteitsleider en hét digitale talent?

    OpinieGovernance & Privacy

    De democratie als sensor, niet als scepter

    Saba, eiland, Caribisch
    ActueelCarrière

    Kort: Postcodes voor Caribisch Nederland, LAI uit Schiedam beste HPE-opleider, Gates fakkelt Musk af

    ActueelOnderwijs

    Ook hbo en wo moeten voldoen aan Cyberbeveiligingswet

    15 reacties op “Distributeurs zijn net sportschoenen”

    Nieuwere reacties »
    1. jan-jaap schreef:
      23 januari 2008 om 15:42

      Column is net als de auto waarin meneer Hooft rijd, traag en oud.
      de diensten die een distri biedt in de vorm van ondersteuning en meedenkend vermogen is een welkome aanvulling voor een reseller.

      Login om te reageren
    2. Bert van Marwijk schreef:
      24 januari 2008 om 07:53

      Ik ben het volledig met Jan Jaap eens. Sommige distri’s hebben medewerkers die niet eens het verschil zien tussen een geheugenmodule en een bureaustoel. Kennis van producten bij distri’s en daardoor meedenkend vermogen is weldegelijk van belang voor een reseller.

      Login om te reageren
    3. qp schreef:
      24 januari 2008 om 13:00

      Die auto is snel. Dus Hooft heeft gelijk: hou je bij je leest.

      Login om te reageren
    4. knud_stensen schreef:
      24 januari 2008 om 14:32

      Sebastiaan Hooft: Leuk om te lezen waar uw bedrijfsproblemen liggen. Allemaal op te lossen maar de hamvraag is nu ; bent u bereid bent voor deze zogenaamde creativiteit en efficiente oplossingen te betalen?
      Ben bang dat ik het antwoord reeds ken en dat het wederom om niet door de distributeur mag worden gedaan. Wellicht ten overvloede; niets komt voor niets in deze mooie wereld…, ook voor Central Point.

      Login om te reageren
    5. Michiel schreef:
      24 januari 2008 om 15:38

      chef kok moet dan ook niet aan de vakkenvuller vragen om recepten.

      Blijkbaar is het zo dat de vakkenvuller meer verstand heeft van koken dan in dit geval de kok;-)
      Andres zou hij niet om de recepten vragen. (het is nog altijd een markt van vraag en aanbod)

      Login om te reageren
    6. Hans schreef:
      24 januari 2008 om 15:57

      De ICT-markt is een dynamische markt, waarin iedereen meegroeit met de laatste ontwikkelingen om aan de vraag te kunnen voldoen.

      Sommige mensen beginnen echter op een bepaald moment zich vast te ketenen aan
      vastgeroeste principes (Vroeger was alles beter!)

      Sebastiaan, volgens mij is het voor jou tijd om achter de geraniums weg te kruipen
      en je niet meer te bemoeien met de ICT-markt

      Login om te reageren
    7. fransb schreef:
      24 januari 2008 om 19:35

      Een disti helpt altijd als die levert! Kennis is mba-gezever.

      Login om te reageren
    8. Joost schreef:
      25 januari 2008 om 11:29

      Denk juist dat bijvoorbeeld een Ingram Micro de channel award voor Symantec kreeg omdat ze juist kennis in huis hebben.

      Login om te reageren
    9. Circe schreef:
      25 januari 2008 om 23:08

      Ik ben het geheel met de heer Hooft eens, en misschien moeten sommige beter lezen. De heer Hooft is voor innovatie, maar dan wel graag op de primaire processen van de distri. Meer, sneller en beter leveren van producten! Laat die geraniums dus maar even over aan anderen!

      Login om te reageren
    10. Rick schreef:
      27 januari 2008 om 12:28

      Betrekkelijk arrogant uitgangspunt dat resellers niet op kennis van hun distributeur wachten, au contraire!
      Uitzonderingen daargelaten zijn meeste resellers zelfs grotendeels afhankelijk van hun distry voor kennis. De vendor kiest geen benadering via distributie om zelf op de reseller te blijven spelen en een effectief bijscholingsbeleid via daartoe bestemde trainingcentra komt door de kosten en de tijdsdruk vaak moeizaam van de grond bij de reseller. Wat overblijft als distributie punt voor kennis is de distributeur, hetgeen steeds weer blijkt uit de onaflatende stroom vragen die distries uit hun resellerkring ontvangen. Deze distries beantwoorden met hun kennisaanbod dan ook regelrecht aan de vraag uit de markt, waarmee ze de reseller hopen te overtuigen van hun meerwaarde. Zouden resellers niet actief kennis inwinnen bij hun distibuteur, dan zou de gemiddelde distributeur het omwille van het kosten aspect, de focus en de personele uitdaging vermoedelijk graag links laten liggen.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Marco Gouw - Country Manager Veridas

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Geverifieerd, Echt en Betrouwbaar: Waa...

    Door Marco Gouw, Country Manager DACH & BENELUX bij Veridas Digitale transformatie heeft het makkelijker dan ooit gemaakt om een...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs