Een van de grootste golfbewegingen binnen de ICT is de keuze tussen zelf ontwikkelen en beheren of het outsourcen van de ICT-diensten. De beweging volgt de marktwerking en iedereen doet er aan mee, omdat men van mening is dat het niet anders kan.
Voor veel IT-bedrijven betekent dit een regelmatige verandering in organisatiestructuur, strategische visie en marktprofiel. Om je hoofd boven water te houden moet je immers wel aan de vraag van de markt voldoen…
Het blijft echter altijd vreemd dat de sector niet in staat is deze trend te doorbreken door een slimmere benadering van de markt. Klanten willen altijd de IT buiten de deur zetten als het niet binnen de core-business van het bedrijf thuishoort. De belangrijkste (en naar mijn mening enige) reden om toch zelf te ontwikkelen, is het gevoel van controle. Hoe kun je immers beter controle uitoefenen op de uitvoering van projecten dan door de sturing zo dicht mogelijk naar je organisatie toe te halen en een directe sturing te laten uitoefenen door het integreren van eigen medewerkers binnen de diverse teams?
Toch is relatief eenvoudig te voorzien in deze behoefte. Vaak wordt vergeten de klant goed inzicht te geven in de voortgang en status van de projecten. Een goed, transparant dashboard met actuele informatie geeft de opdrachtgever een gevoel van controle en sturing. Hiermee verdwijnt de behoefte om alles zelf in huis te doen en eigen mensen aan het team te koppelen. De cyclus is doorbroken!
Is het zo eenvoudig? Ik denk van wel, maar het vraagt wel een cultuuromslag van de IT-bedrijven (en de medewerkers). De klant kijkt immers altijd over de schouder mee en de ‘grijze gebieden’ verdwijnen. Ik ben benieuwd of we deze uitdaging aankunnen…
Bart Omlo
Business Unit Manager Engineering bij HintTech