McAfee maakt de resultaten bekend van een onderzoek, waaruit blijkt dat bijna drie van de vier GSM-gebruikers zich zorgen maken over de veiligheid van bestaande en in de toekomst te verwachten mobiele mogelijkheden, zoals het downloaden van multimedia materiaal, het bestellen van tickets en het verrichten van betalingen via de mobiele telefoon.
In het McAfee Mobile Security Report 2008 wordt uitgebreid ingegaan op ervaringen van de consument met traditionele en nieuwe functies van de mobiele telefoon en de perceptie van veiligheidskwesties door het grote publiek – dat zich terdege bewust is van mogelijke risico’s.
De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek:
Ø 86% van de consumenten maakt zich zorgen over risico’s die gepaard gaan met het gebruik van de mobiele telefoon, bijvoorbeeld in de vorm van frauduleuze afschrijvingen of verlies dan wel diefstal van gegevens
Ø Meer dan een derde (34%) van het mondiale mobiele telefoniepubliek heeft twijfels over de veiligheid van mobiele apparatuur en mobiele diensten
Ø Minstens 79% van de mobiele bellers is zich bewust van het feit dat ze gebruikmaken van onbeveiligde apparatuur, terwijl nog eens 15% niet weet hoe het gesteld is met de beveiliging
Ø Meer dan de helft van alle mobiele bellers (59%) ziet het in de eerste plaats als de verantwoordelijkheid van netwerkbedrijven en providers om zorg te dragen voor de veiligheid van mobiele apparatuur en mobiele diensten
Twijfels over nieuwe mogelijkheden
Het vertrouwen in de traditionele mogelijkheden van de mobiele telefoon – bellen en sms’en – is nog altijd relatief hoog, maar meer dan de helft van alle ondervraagden (55%) geeft aan twijfels te hebben bij nieuwe opties als mobiel betalen en bankieren. Daarnaast is 40% niet gerust op de veiligheid bij het mobiel downloaden van multimediabestanden en het mobiel bestellen van tickets en toegangsbewijzen. Mensen die regelmatig gebruikmaken van mobiel internet blijken zich 80% méér zorgen te maken dan mobiele bellers die hun telefoon nog nooit hebben gebruikt om te surfen. Over de hele linie geeft meer dan 72% aan twijfels te hebben over de veiligheid van nieuwe mobiele mogelijkheden, en die twijfels worden alleen maar groter naarmate de markt rijper wordt voor uitbreiding van het dienstenpakket.
In perspectief geplaatst – de ervaring met mobiele gevaren
Qua schaal en omvang van feitelijke incidenten is de situatie op het gebied van mobiele telefonie vooralsnog niet te vergelijken met het beeld zoals we dat kennen van de personal computer, maar de gevaren die de mobiele telefoon bedreigen worden wel steeds talrijker en geavanceerder. Meer dan één op de tien mobiele bellers (14%) kan inmiddels meepraten over virusincidenten, hetzij uit eigen ervaring, of op basis van verhalen uit hun directe omgeving. Men is zich, met andere woorden, terdege bewust van de gevaren en dat is terug te zien in de vertrouwenscijfers: 80% maakt zich zorgen over mogelijke verspreiding van mobiele virussen bij het bellen van vrienden en collega’s.
Ook op het gebied van sms-berichten neemt de dreiging toe. Meer dan een derde van de ondervraagden (38,6%) geeft aan minstens eens per maand ‘hinderlijke’ spam-sms’jes te ontvangen. In Japan is het nog veel erger. Daar heeft een kwart (26,1%) van de mobiele bellers dagelijks met spam te maken.
Verantwoordelijkheden
Ondanks de toenemende bezorgdheid maakt minstens 79% van de consumenten gebruik van mobiele telefoons waarvan ze weten dat die niet beveiligd zijn, terwijl nog eens 15% geen idee heeft hoe het met de beveiliging is gesteld. Bijna 60% van de mobiele bellers is van mening dat beveiliging van toestellen en diensten in de eerste plaats de verantwoordelijkheid is van netwerkbedrijven en providers. Meer dan de helft (56%) vindt dat veiligheidsvoorzieningen voorgeïnstalleerd zouden moeten zijn op elke telefoon en dat beveiliging gratis moet worden geleverd.
"Zorg over concrete risico’s van het gebruik van mobiele telefoons of verlies van geloofwaardigheid als het gaat om de betrouwbaarheid van mobiele diensten, is voor de aanbieders van zulke diensten een bijzonder kritieke kwestie, zeker in de rijpere markten. Toch laat dit onderzoek duidelijk zien dat de angst van de consument juist toeneemt naarmate het scala van mobiele mogelijkheden breder wordt en dat betekent een ernstige bedreiging van het succes van nieuwe, commercieel interessante diensten, waardoor het ook moeilijker wordt een hogere gemiddelde omzet per gebruiker te realiseren." Aldus Victor Kouznetsov, Senior Vice President van McAfee Mobile Security. "Behoud van het vertrouwen van de klant zal uiteindelijk van beslissende betekenis zijn, net zoals het steeds belangrijker wordt om te luisteren naar de wensen van de eindgebruiker en op die manier innovatieve en intuïtieve diensten aan te bieden die de klant wil, die de klant voldoende vertrouwt om er gebruik van te maken en waarvoor de klant bereid is te betalen."
McAfee Mobile Security Risk Management is een modulaire, drievoudige beveiligingsbenadering die netwerkbedrijven en service providers in staat stelt een betrouwbaar kader te creëren voor de ontwikkeling van nieuwe diensten en veiligheidsrisico’s op basis van inzicht terug te dringen, om zo het vertrouwen van de klant veilig te stellen en merk- en imagoschade als gevolg van beveiligingsincidenten te voorkomen.
Het hier besproken onderzoek is door Datamonitor uitgevoerd onder 2000 mobiele bellers in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Japan.