Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘With a little help from my friends’

05 juni 2008 - 10:373 minuten leestijdChannelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

De Beatles hadden het 40 jaar geleden al bij het rechte eind: succes bereik je ‘with a little help from your friends’. Vandaag de dag staat dit nog steeds als een paal boven water, ook voor resellers. Zij hebben hulp van hun naasten, zoals leveranciers en klanten, nodig om succesvol te zijn.

Vooral bij de verkoop aan mkb-klanten speelt dit een grote rol. Mkb-resellers hebben meestal niet de middelen, noch de tijd om zelf op de hoogte te blijven van producten en technische componenten daarvan. Leveranciers zijn de aangewezen instanties om ze daarbij te helpen. Maar krijgen ze wel genoeg ondersteuning om intelligent te zijn en te blijven?

Intelligentie. Dat is het toverwoord voor mkb-resellers. Leveranciers hebben hier behoefte aan. Maar wat bedoelen ze met intelligente resellers? Hierbij doelen productleveranciers met name op pro-activiteit en kennis. De ideale ‘mkb-reseller’ beschikt over up-to-date informatie over zijn producten, gebruikte technologieën en de uitgebreide mogelijkheden daarvan. Bovendien gaan mkb’ers liever in zee met hun lokale resellers. Zij kennen elkaar, spreken dezelfde taal en kunnen persoonlijkere service leveren. Zij zijn te vertrouwen en zorgen dat IT-systemen naar wens functioneren. Dit alles is voor kleine ondernemers belangrijker dan de specifieke productnaam.

Veel leveranciers roepen dat intelligente resellers een meerwaarde zijn voor hun business. Gek genoeg stimuleren ze hun partners hierin vaak niet. Daaraan kunnen verschillende redenen ten grondslag liggen. Ten eerste zetten leveranciers resellers vaak buitenspel bij het werven van klanten. Ze genereren zelf leads en zoeken daarna pas de juiste businesspartner. Op deze manier worden resellers helemaal niet betrokken bij het proces. Ze zijn slecht op de hoogte van de uitdagingen die bij de klant spelen en hoe ze deze kunnen oplossen met bepaalde producten. Laat staan dat ze de volgende keer zelf de boer op zullen gaan met producten van de desbetreffende leverancier.

Gebrek aan een passend partnermodel. Dat is de tweede reden waarom resellers vaak te weinig ondersteuning krijgen. Veel leveranciers zijn bijzonder bedreven in het benaderen en binden van resellers, maar vervolgens valt het stil. Ze laten niets meer van zich horen en verwachten dat mkb-resellers uit zichzelf actie ondernemen. Op zich geen gekke gedachte. Wat ze hierbij echter vergeten is dat resellers minder snel geneigd zijn om hun producten te adviseren en verkopen aan hun klanten zonder de juiste productkennis. Trainingen, opleidingen, productdemo’s roadshows en gezamenlijke klantenbezoek kunnen dan uitkomst bieden. Ook een goede onderlinge relatie en de juiste feeling helpen om het rendement uit resellers te vergroten. Niet voor niets belonen veel leveranciers succesvolle partners jaarlijks met speciale awards.

Mkb-resellers moeten pro-actief handelen en hun lokale voordeel benutten. Leveranciers moeten op hun beurt resellers voldoende ondersteuning bieden. Beiden zijn gebaat bij ‘a little help from their friends’. Want dit resulteert voor allebei de partijen in het optimale rendement.

Jan Buis
Director International Sales bij Lancom

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    2 reacties op “‘With a little help from my friends’”

    1. John Lennon Netwerken BV schreef:
      6 juni 2008 om 14:11

      Dit inzicht is er ook al sinds de tijd van de Beatles. Wat nieuw is: kennis-overdracht was ooit een voorname en tijdrovende activiteit in de relatie vendor<>reseller, maar door iwebmarketing, e-learning etc. is dat achterhaald. Daar komt bij dat accountmanagers nou eenmaal verkopers zijn en geen IT-experts. Blijft over relatiebehoud. Op z’n Hollands: terugbellen, reageren op mail en niet de arrogante pias uit hangen.

      Login om te reageren
    2. Jan Willem schreef:
      7 juni 2008 om 08:12

      Iedereen moet het lekker op zijn manier doen. Gelukkig zijn er bedrijven die het slecht doen. Daar profiteren de bedrijven van die het goed doen. Er zijn maar heel weinig bedrijven die visie en daadkracht hebben en hier op inzetten. Met deze bedrijven kun je goed teamen. Bedrijven die de u vraagt wij draaien policy hanteren zullen nooit pro actief verkopen. Het heeft dan ook weinig zin om daar als distributeur / fabrikant energie in te steken. Kwalificeren,daar draait het om ! Met je beschikbare tijd zo veel mogelijk verkopen !

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Europese regels drijven digitale infrastructuur in handen van niet-Europese giganten

    Richard Turk
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Digitale transformatie is meer dan technologie alleen

    Innovatie & Transformatie

    Intel waarschuwt voor risico’s na omstreden staatsdeelname VS

    Richard Turk
    Innovatie & Transformatie

    Dit weegt de jury mee bij de categorie Customer Experience van de Computable Awards 2025

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs