Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

De kijk van Van Eijk: Stuur maar terug

Peter van Eijk
26 juni 2008 - 10:04OpinieInnovatie & Transformatie
Peter van Eijk
Peter van Eijk

Recent onderzoek wees uit dat van alle, naar de winkel teruggebrachte elektronische apparatuur, maar vijf procent werkelijk stuk is. De belangrijkste reden waarom spullen worden teruggebracht, is dat mensen niet in staat zijn ze te bedienen. Als het nieuwe apparaat niet binnen twintig minuten aan de praat is, geeft de eigenaar er de brui aan.

Dat ligt vooral aan de software. Het is de software die het verschil maakt tussen een bruikbare mp3-speler, videorecorder, of telefoon, of één die je het liefst meteen terugstuurt naar de fabrikant. Waar ligt dit aan? Niets is beter geschikt om zaken ingewikkeld te maken als software.

Een consument heeft nog de keuze om een slecht werkend product te weigeren of terug te brengen. Een medewerker in een organisatie heeft echter te maken met de software die door zijn werkgever wordt gebruikt. Als die software moeilijk in het gebruik is, kan die niet teruggebracht worden. Je zit er mee opgescheept.

Van veel software schiet de functionaliteit tekort, of de prestaties. Wie kent er geen software die alleen met rare trucjes blijft draaien, die het zo vaak niet doet dat je er gek van wordt, of die gewoon regelmatig te traag is? Zo wordt beweerd dat SAP eigenlijk staat voor 'Sanduhr Anzeige Programm'. Ook ‘Submit And Pray' is een voorkomende beschrijving van werken met dergelijke systemen. Maar SAP is niet het enige systeem met deze reputatie.

De consumentenelektronica-industrie lijdt jaarlijks een miljardenstrop door spullen die niet te gebruiken zijn. Wat zouden eigenlijk de kosten van productiviteitsverlies in de zakelijke wereld zijn als gevolg van slecht werkende software? Waarschijnlijk liggen die nog hoger. Hoog tijd om meer aandacht te besteden aan de bruikbaarheid van zakelijke software.

Beste lezers, hieronder kunt u uw ergste ervaringen met elkaar delen.

Peter van Eijk is onafhankelijk adviseur (www.digitalinfrastructures.nl).

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    2 reacties op “De kijk van Van Eijk: Stuur maar terug”

    1. Gerard schreef:
      1 juli 2008 om 07:57

      Misverstand! De bruikbaarheid van consumentensoftware is geen doel van de consumentenelektronica-industrie, maar verkoop. Niks miljardenstrop. Onbruikbaarheid is een [goede] aanzet voor de verkoop van een ander apparaat.
      Aandacht besteden aan de bruikbaarheid van zakelijke software blijft raadzaam wegens mogelijke penetratie van de consumentenkoopcultuur in zakelijke organisaties.
      Aandacht besteden aan de bruikbaarheid van consumenten software is fataal voor de consumentenelektronica-industrie. Het tast De Consumptie aan, en is daarom ook fataal voor [veel] zakelijke organisaties.
      Ongebreidelde Consumptie is –zoals bekend– de bron van Onze Welvaart.

      Login om te reageren
    2. Jan van Leeuwen schreef:
      1 juli 2008 om 19:16

      Probeer eens een office-suite wanneer je in 3 talen moet communiceren. Dan zie je hoe ver we eigenlijk zijn.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    Productiviteitsgroei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitalisering en innovatie speerpunt bij Productiviteitsagenda

    Reza Sarshar
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Digitale innovatie: van apps naar agents

    Frank Breedijk
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale soevereiniteit hoeft niet zwart-wit te zijn

    Kaarten energienet
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale kaarten versnellen stroomnetuitbreiding

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs