De ict-industrie als geheel wordt vaak al dan niet terecht vergeleken met de Automotive. De vergelijking gaat inderdaad op als je kijkt naar de stormachtige ontwikkeling en de impact op ons dagelijks leven. Voor de verandering wil ik eens de parallel leggen tussen het ict-kanaal en de gezondheidszorg.
Hoewel we met zijn allen graag zouden willen dat ict-innovatie stimuleert, besteden we namelijk de meeste tijd aan het gezond houden van – de infrastructuur van – onze klanten. We proberen de wachtlijsten zo kort mogelijk te houden en de ongemakken zo gering mogelijk. Tegelijkertijd zien we dat het aantal zorgverleners te laag is in vergelijking met het aantal zorgvragers, die tegelijk steeds mondiger worden en meer transparantie willen. Dat is ook terecht, gezien ict voor steeds meer organisaties het hart en de longen is.
Met name voor uw MKB-debiteuren, is hun bedrijf hun kindje. Daarom geven ze er nog meer om dan om hun eigen gezondheid; ze zijn er vaak dag en nacht mee bezig. Mocht er iets aan de hand zijn, dan gaan ze naar de eerste hulp of bellen ze u voor consult met de verwachting dat u voor snelle beterschap zorgt. Na diagnose legt u een verband aan, schrijft u antibiotica voor of plant u een operatie in.
Een belangrijk verschil met de gezondheidszorg wordt hier meteen duidelijk. Uw klant betaalt vaak voor het ‘beter maken’ van zijn ict, terwijl herstelwerkzaamheden aan het menselijk lichaam meestentijds gedekt zijn door een verzekering. Ook zijn er preventie-activiteiten en ontmoedigingsprogramma’s, zoals Rijksvaccinatie voor kinderen, de BOB-campagne en rookverboden.
Primair is dit ook wat uw klant van u verwacht; zijn kindje mag niet ziek worden en als er dan toch iets gebeurt, wil hij verzekerd zijn tegen de kosten die dat met zich meebrengt. U bent consultatiebureau, huisarts, eerste hulp, specialist en verzekeraar in één. Deze veeleisendheid stelt u voor de uitdaging dat u de mensen en de middelen in huis moet hebben om deze activiteiten winstgevend uit te voeren en de kosten te beperken.
Resumerend betekent dit dat u met name zult moeten investeren in het bieden van preventie en in het verzekeren van de ict-infrastructuur van de klant tegen een vast bedrag per maand. Door dit transparant aan te bieden met inzicht in alle geleverde diensten en de kosten hiervoor, zal uw klant er zeker mee instemmen. Zeker als dit resulteert in een gezonder kindje. Dat zal immers in staat zijn zich sneller en beter te ontwikkelen.
George van Brugge
Vice president EMEA bij Kaseya