Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

EquaTerra: uitbestedingklanten moeite met optimalisatie en beheer

22 juli 2008 - 11:434 minuten leestijdActueelGovernance & Privacy

Uit door EquaTerra uitgevoerde Pulse* onderzoek over het tweede kwartaal van 2008 blijkt dat het hedendaagse uitbestedingsmodel te vergelijken is met een complexe productietoeleveringsketen.

Organisaties zijn in toenemende mate bezig met het opbouwen en gebruiken van complexe toeleveringsketens van dienstverleners om de kosten te verlagen en de opkomende kansen en dreigingen van globalisering aan te pakken.

"Toeleveringsketens van diensten worden zowel diverser als breder. Dit blijkt uit het feit dat grote ondernemingen honderden verschillende relaties onderhouden met honderden verschillende dienstverleners wereldwijd", zegt Stan Lepeak, managing director of research van EquaTerra. "Aanhoudende globalisering versnelt dat proces en voegt nieuwe complexe lagen toe."

Relatie serviceproviders moeizaam
De meeste organisaties hebben moeite met het onderhouden van relaties met hun serviceproviders. EquaTerra beoordeelt de vaardigheden van klanten om kwalitatief goede voorbeelden van uitbestedingsprocessen te ontwikkelen over het algemeen als middelmatig. Dit geldt met name voor het inschatten van de totale kosten om de gewenste verbeteringen op het gebied van uitbesteding te bewerkstelligen en de daarmee gepaardgaande indirecte kosten. Respondenten van het Pulse-onderzoek vinden dat de twee meest bruikbare methoden voor het opbouwen van een betrouwbaar uitbestedingsproces het huidige prestatieniveau (75 procent) en de huidige directe kosten zijn (74 procent). Uit het onderzoek blijkt echter dat de meeste klanten deze methoden niet accuraat vastleggen. Het vermogen om de mondiale toeleveringsketens van dienstverleners aan de achterkant van processen te optimaliseren en te beheren blijkt al net zo´n uitdaging. Participanten van het 2Q08 Pulse-onderzoek beoordelen klanten ´als slecht tot middelmatig´ in verschillende governance-activiteiten, inclusief hun vermogen tot het meten van serviceovereenkomsten (service level agreements) en eindgebruikerstevredenheid. Hoewel deze problemen niet nieuw zijn, zijn ze verergerd doordat bedrijven meer internationaal uitbesteden.

"Het creëren van complexe toeleveringsketens van dienstverleners is intrinsiek aan globalisering. Methoden en vaardigheden om ze te beheren zijn niet eenvoudig", zegt Lepeak. "Het heeft decennia geduurd voordat de productietoeleveringsketen volwassen is geworden. Momenteel bewegen organisaties zich van deze verticale integratiemodellen naar horizontale specialisaties."

Uit het 2Q08 Pulse-onderzoek blijkt dat bedrijven verhoogde interesse hebben in uitbestedingsmodellen die uitgaan van flexibele kosten en uitvoering om de economische achteruitgang en wereldwijde concurrentie veroorzaakt door lagere kosten het hoofd te bieden. In EquaTerra´s onderzoek ´The Benefits and Challenges of Globalization´**, geeft, ondanks de struikelblokken, 54 procent van de respondenten aan initiatieven op het gebied van globalisering te willen gebruiken om hun zakelijke processen efficiënter en effectiever in te richten; 47 procent laat weten in buitenlandse markten te investeren. Van de respondenten investeert 35 procent in IT-toepassingen voor een betere concurrentiepositie en minder kosten. EquaTerra neemt in toenemende mate waar dat westerse organisaties IT-talent halen uit opkomende markten en IT-outsourcing gebruiken als een manier om IT-vaardigheden te verbeteren en uit te breiden, zonder daartoe veel te investeren.

Overige onderzoeksresultaten:
De vraag naar het uitbesteden van bedrijfsprocessen (BPO) en IT (ITO) zal naar verwachting groter zijn dan in 2006 en 2007. 38 Procent van de EquaTerra-adviseurs gaf aan dat de vraag naar outsourcing in het tweede kwartaal van 2008 twaalf procent lager zal zijn dan in het eerste kwartaal van dit jaar, maar acht procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2007.

Serviceproviders gaven aan dat in het tweede kwartaal overeenkomsten op het gebied van BPO en ITO respectievelijk 10 en 52 procent zijn gestegen, ofwel 14 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2008. Vooruitzichten van serviceproviders voor het volgende kwartaal zijn slechts iets minder positief dan het vorige kwartaal, 45 procent tegenover 50 procent.

Uitbestedingsingsinspanningen die winst hebben behaald of snelle kostenbesparingen hebben opgeleverd gaan voorwaarts, vaak in een versneld tempo. Inspanningen die gericht zijn op complexe procesveranderingen of die belangrijke investeringen behoeven, zullen vertragen of stilstaan.

Er is meer vraag en aanbod voor het uitbesteden van opkomende kennisprocessen op het gebied van techniek, onderzoek en ontwikkeling, financiële modellen en analyses, en juridische zaken. Ook op het gebied van dienstverlening ten behoeve van documentatie-, faciliteiten-, vastgoedmanagement- en logistiek was er een groei waarneembaar.

Uitbestedingsovereenkomsten in tweede kwartaal 270 miljoen dollarNaar schatting zijn er volgens EquaTerra in het tweede kwartaal van 2008 meer dan 150 uitbestedingssovereenkomsten gesloten, waarvan de contractwaarde een gemiddeld totaal heeft van 270 miljoen dollar. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn er 120 uitbestedingssovereenkomsten gesloten met een gemiddelde totale contractwaarde van 120 miljoen dollar. Deze bedragen zijn exclusief overeenkomsten die niet publiekelijk zijn aangekondigd, of zijn aangekondigd zonder daarbij details van de overeenkomst te geven.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    ActueelSecurity & Awareness

    Anti-phishingtraining sorteert nauwelijks effect

    OpinieData & AI

    Van opensource naar ‘open washing’: waarom bedrijven nu misbruik maken van vertrouwen in licenties

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ActueelSecurity & Awareness

    Phishingtrend: oplichters zetten correcte boekingsgegevens in

    AchtergrondGovernance & Privacy

    Dawnguard belooft volautomatische securitycloudarchitectuur

    OpinieData & AI

    Is Amerikaanse ai straks nog bruikbaar?

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs