IBM geeft aan klanten de mogelijkheid reparaties via marketingdienstverlener Eurplus Direct uit te voeren. Deze IBM ServicePacs worden direct aan klanten geleverd. Duitse IBM-partners zijn er niet allemaal even blij mee. In Nederland maken de partners tot nu toe geen zorgen.
De Duitse CRN bericht in een uitgebreid online artikel dat IBM Business Partners bij onze oosterburen zich zorgen maken. IBM zou direct zijn klanten bedienen met ServicePacs (garantie- en onderhoudsovereenkomsten), die door Europlus Direct worden aangeboden. Resellers zouden daardoor worden overgeslagen. De ServicePacs en andere IBM-diensten worden aangeboden door marketingbureau EuroDirect die zijn diensten ook op een Nederlandstalige site aanbiedt. Het gaat om reparaties van Lenovo/IBM desktops, ThinkPads, xSeries en Netfinity Servers, opslagsystemen en printers. EuroDirect helpt onder andere internationale klanten die bijvoorbeeld in Amerika hardware hebben gekocht maar in een ander land hebben gestationeerd. Dat valt te lezen in een Powerpoint-presentatie van EuroDirect.
In Nederland worden bij IBM partners de schouders opgehaald, zo blijkt uit een telefonisch rondgang. De meeste ServicePacs worden verkocht via IBM partners. Reparaties zijn volgens partners vaak op zich al een groot probleem, ook met andere merken. Een partner zegt vooral zelf zoveel mogelijk voor reparaties en garanties te zorgen. "Een van de problemen daarbij zijn de lange wachtijden van onderdelen, soms wel zes weken. Dat heeft te maken met het voorraadbeheer. Ook stellen de garantiebepalingen soms niks voor. Als een klant een pc koopt voor een prijs van een koffiezetapparaat, dan krijg je ook de garantieservice van een koffiezetapparaat."