Net als vele anderen stel ik vast dat verkeersinfarcten in Nederland een probleem van ongekende omvang zijn. Files kwamen ook 20 jaar geleden veelvuldig voor, maar ze leken minder grip te hebben op het functioneren van de maatschappij. Nu staat het gehele raderwerk van de economie stil wanneer de situatie op de weg dat wil.
Gelukkig zitten we als technocraten niet bij de pakken neer. Mobiele communicatie laat ons werken op elk moment en vanaf elke plek, ongeacht of het nu gaat om een wegrestaurant met hotspots of onze auto met voldoende ontvangstbereik. Er is bandbreedte genoeg en we hebben volop keuze in apparatuur en service providers.
Mobiele CRM lijkt dus de oplossing voor de buitendienst, die stilstaand op de vaderlandse wegen met de juiste prospects wil communiceren. Mobiele CRM is zeker niet nieuw, want al in 2001 werd de markt voor deze toepassing een potentie toegedicht van 118 miljoen dollar. Inmiddels bedraagt de totale CRM-markt al meer dan 30 miljard dollar, dus zal het mobiele deel ook zijn toegenomen.
Hoeveel laat zich evenwel niet uitdrukken in termen van verkochte mobiele communicatiemiddelen met CRM-functionaliteit. Het gaat slechts om randapparatuur met fraaie toeters en bellen. Serieuze CRM-applicaties vragen om meer, zeker als je ver van de thuisbasis snel, zonder directe hulp van de binnendienst, de juiste gegevens van de klant of het prospect boven water moet trekken. Dan wil je een Blackberry die probleemloos koppelt met een CRM-toepassing, die naadloos aansluit op de financiële administratie. Integratie van primaire bedrijfsprocessen in samenhang met klantgegevens is een ‘must’ voor elke ondernemer die met zijn informatiehuishouding geld wil verdienen, op het honk en onderweg.
Arnold Advocaat, CRM product manager bij SAP Nederland