Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Marketcap: ’toegevoegde waarde CRM onderschat’

17 september 2008 - 09:083 minuten leestijdActueelSoftware & DevelopmentMarketCap
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Customer Relationship Management heeft als primaire doel het meer effectief en efficiënt laten verlopen van client management. Maar dat kan pas optimaal gerealiseerd worden als een organisatie de toegevoegde waarde van CRM onderkent.

Dit is echter allerminst de situatie in Nederland, aldus de resultaten van een onderzoek van MarketCap, uitgevoerd in nauwe samenwerking met SuperOffice.

De marketing executives van de onderzochte bedrijven zijn in voldoende mate overtuigd dat CRM veel kan betekenen voor de organisatie. Zij zijn echter meestal niet de eindbeslissers als het om de aanschaf van een CRM applicatie gaat. Het algemeen management is bij bijna 30 procent van de bedrijven bepalend met betrekking tot de finale keuzes en beslissingen voor een (nieuwe) CRM oplossing. Het marketing management is dat maar bij ‘slechts’ één op de acht organisaties.

Dat de beslissing toch vooral bij het algemeen management ligt, is deels te verklaren uit het feit dat deze managers budgetverantwoordelijk zijn en vaak ook als enige tekenbevoegd. Dat dit betekent dat het daardoor vooral een discussie over de kosten van de investering zal zijn, is geen verrassing. Mariëlle Custers, senior consultant van MarketCap geeft aan: "Wij zien dit niet alleen binnen het zogenaamde CRM domein, maar ook binnen andere business critical omgevingen. Het general management beschouwt dergelijke applicaties als bedrijfskritisch en wil daarom een stevige vinger in de pap hebben bij de aanschaf. Echter, vaak gaat men zich, niet geremd door al te veel inhoudelijke kennis, ook bemoeien met de applicatie keuzes. Hierbij wordt nogal eens voorbij gegaan aan de end-user requirements en is het budget, de naamsbekendheid en soms zelfs de persoonlijke relatie van het management leidend. Dit leidt uiteraard vaak tot een tegenvallende end-user acceptaties als de implementatie uitgevoerd is".

Maar dit zou nog steeds geen probleem behoeven te zijn, indien het algemeen management een goede inschatting maakt van de toegevoegde waarde van CRM. Echter, volgens de marketing deskundigen van de onderzochte bedrijven schort het hier behoorlijk aan. Zij zijn van mening dat het algemeen management de waarde die CRM voor de organisatie kan hebben sterk onderschatten. Circa een derde van de onderzochte bedrijven zegt dat het algemeen management geen goede inschatting maakt van de mogelijkheden van CRM, slechts een geringe 18 procent denkt dat het algemeen management wel een goed beeld heeft.

Indien het algemeen management de waarde van een CRM toepassing niet of onvoldoende ziet, zal er ook geen optimaal resultaat behaald kunnen worden. Optimalisatie gaat namelijk altijd samen met het onderkennen van (toegevoegde) waarden. Het algemeen management is, zoals eerder gesteld, echter vaak de beslisser en dat kan betekenen dat een CRM applicatie op basis van hele andere aspecten wordt aangeschaft dan de aspecten die van (doorslaggevende) betekenis zijn voor een optimaal functioneren van een CRM-toepassing binnen een organisatie.

Toon Bijnen, Sales Director van SuperOffice geeft aan: "Betrek naast het algemeen management ook managers/medewerkers uit andere geledingen van het bedrijf. CRM raakt bijna alle elementen van het bedrijfsproces en een succesvolle implementatie is afhankelijk van de input die de organisatie aanlevert".

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Vibe coding en het lot van de developer

    Data & AI

    De transformatie van OpenTable

    Software & Development

    Connected Capital koopt Spit en Noctua

    Software & Development

    Verkeerde configuratie bij Azure leidt tot veel storingen

    Data & AI

    Hoe tem je een ai-agent?

    Nvidia 1 miljoen dollar
    Data & AI

    Kort: Nvidia pompt één miljard in Nokia, BOM 1 miljoen in Konekti (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs