KPN TV, InternetPlusBellen en mobiel internetten hebben mede bijgedragen aan het solide derde kwartaal van KPN. Het telecomconcern publiceerde vandaag zijn marktcijfers.
Het aantal televisieabonnees van KPN steeg volgens de cijfers (Excel bestand) in het derde kwartaal met 64.000 tot een totaal van 700.000. KPN TV had aan het eind van september een marktaandeel van 21 procent op de digitale televisiemarkt.
Het mobiele dataverkeer liet ook in het derde kwartaal weer een sterke groei zien: de omzet steeg met 25 procent ten opzichte van het tweede kwartaal, vooral door een toename van het aantal klanten dat gebruik maakt van internet op de mobiele telefoon.
De totale omzet en overige inkomsten van de consumentenmarkt daalden overigens wel met 3 procent tot 1,021 miljard euro, terwijl de EBITDA steeg met 8,4 procent tot 194 miljoen euro. KPN verloor overigens weer 30.000 vaste bellers in het derde kwartaal, maar dat is minder dan de 100.000 een jaar terug.
In de zakelijke markt verbeterde de EBITDA in het derde kwartaal met 6,4 procent tot 199 miljoen euro. De omzet van de mobiele data-activiteiten in de zakelijke markt groeide wederom sterk met 50 procent op jaarbasis.
Ook in het buitenland deed KPN het over het algemeen goed. Dochters E-Plus en BASE zagen hun omzet toenemen. De Duitse mobiele operator sloot het kwartaal af met 17 miljoen klanten, een stijging van 21 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2007.
KPN heeft tot nu toe geen impact ondervonden van verslechtering van het economische klimaat op haar activiteiten, maar verwacht wel een verslechtering. Zij het niet op het resultaat: De EBITDA voor KPN als geheel, zal in 2008 uitkomen op ongeveer 5 miljard euro, inclusief circa 100 miljoen euro aan boekwinsten op de verkoop van vastgoed.
Op de persconferentie meldde topman Ad Scheepbouwer dat KPN doorgaat met de uitrol van glasvezel in tien grote steden. "Dan komt er een evaluatie. We willen eerst zekerheid over ons belang in Reggefiber en de wetgeving rond glasvezel, gezien de enorme investeringen die hiermee gemoeid zijn."
Ook de Zweedse telecomoperator Tele2 maakte vandaag zijn cijfers (Pdf) bekend: in het derde kwartaal werd een winst geboekt van 11,9 miljoen dollar, vergeleken met een verlies een jaar geleden. De meeste resultaten werden geboekt in kernmarkten Rusland, Zweden en de Baltische staten. Nederland deed het goed, doordat prepaid klanten werden omgezet naar ppostpaid klanten. In totaal heeft het bedrijf 1,2 miljoen breedband klanten. In Nederland zijn dat er 349.000, een groei van 16 procent ten opzicht van 2007. Tele2 Nederland verloor echter wel belklanten: het aantal mobiele bellers daalde van 592.000 naar 477.000. Het aantal vaste bellers ging van 533.00 naar 412.000. De netto-opbrengst steeg in het derde kwartaal naar 4,2 miljoen euro.