Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Philips schrapt 6.000 banen

26 januari 2009 - 09:14ActueelCarrièrePhilips

Philips schrapte 6.000 banen in het afgelopen kwartaal om kosten te besparen. De elektronicagigant boekt een nettoverlies van 1,5 miljard euro. Gerard Kleisterlee: “Marketing en innovatie zijn nu crucialer dan ooit tevoren”. Het marketingpotje bevat dit jaar 45 miljoen euro.

Vanochtend presenteerde Philips voor het eerst in zes jaar een nettoverlies. Dat komt vooral door de omslag van het economisch klimaat wereldwijd, altijd bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee. Hij spreekt over een "scherpe daling van de vraag, vooral bij Consumentenelekronica en de Licht-divisie".

De omzet daalde van 8,4 miljard naar 7,6 miljard dollar en de nettowinst van 1,5 miljard vorig jaar sloeg om in een nettoverlies van 1,5 miljard euro. Meer dan de helft van de verkopen komt nog uit Consumentenelektronica, 4,5 miljard euro. De omzet bij die divisie daalde in een jaar met 32 procent.

Naar nu blijkt gingen er in het vierde kwartaal van 2008 ruim 6.600 banen verloren bij Philips. Het merendeel daarvan is toe te schrijven aan de divisie Consumentenelektronica waar 6.051 banen verloren gingen. Dat komt door zowel seizoensinvloeden als door de lopende reorganisatie.

Beleggers reageren in eerste instantie positief op Philips’ bericht. De beurskoers van het aandeel steeg kort na opening tot 7,1 procent tot 13,50 euro. Een mogelijke reden voor dat optimisme is Philips’ daadkrachtig handelen in economisch mindere tijden.

Bestuursvoorzitter Kleisterlee: "Het management geeft absoluut voorrang aan cash flow, waar nodig zelfs ten koste van de winst, en om de reorganisatie versneld te kunnen uitvoeren. We verwachten jaarlijks 400 miljoen euro kosten te besparen.

De uitgaven aan Onderzoek & Ontwikkeling blijven op gelijk niveau en marketing en innovatie zijn nu crucialer dan ooit tevoren". Philips is van plan om in 2009 45 miljoen euro uit te geven aan merkbouwende campagnes. Die besteding wordt gelijkelijk over het jaar uitgesmeerd.

Voorts maakt het bedrijf bekend de product van pc-monitoren en narrowcasting-achtige schermen uit te besteden. Vermoedelijk wordt daarover nog voor juli een contract getekend met TPV Technology.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Vaarwel C++ en C: VS zetten in op memory safe-programmeertalen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Cloudsecurity
    ActueelSecurity & Awareness

    De zware uitdaging van cloudbeveiliging

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs