Nieuw Logica-personeel dat geen bijdrage levert aan de omzet van het bedrijf, wordt per direct op straat gezet. Dat zegt een woordvoerder van het bedrijf. Hij wil niet kwijt om hoeveel medewerkers het gaat. De dienstverlener ziet zich door de recessie genoodzaakt om de contracten van nieuw personeel na de proeftijd te ontbinden.
Ict-dienstverlener Logica bevestigt dat het vrijdag 27 februari 2009 de contracten van medewerkers die nog in hun proeftijd zitten heeft ontbonden. Het bedrijf wil niet kwijt om hoeveel werknemers het gaat. Een woordvoerder benadrukt dat de dienstverlener per individueel geval bekijkt of het contract met de werknemer na twee maanden wordt voortgezet. De dienstverlener zou door de slechte economische omstandigheden genoodzaakt zijn om tot die maatregelen over te gaan. De woordvoerder wil niet zeggen hoeveel bankzitters het bedrijf heeft.
Medewerkers meldden eerder dat de dienstverlener alle personeelsleden die in hun proeftijd zitten naar huis heeft gestuurd. Maar volgens de woordvoerder gaat het niet om een generieke maatregel. De dienstverlener kijkt of de nieuwe medewerkers voldoende bijdragen aan de omzet van het bedrijf. Alleen in dat geval wordt het contract voortgezet. De woordvoerder wil niet ingaan op de redenen van de beëindiging van contracten omdat het om personen gaat. De dienstverlener maakt gebruik van de wettelijke mogelijkheid om zonder opgaaf van redenen het contract met de nieuwe werknemer binnen twee maanden te verbreken.
De medewerkers kregen de brief over de beëindiging van het contract uitgereikt op de laatste dag van hun proeftijd. Over dat tijdstip zegt de woordvoerder: "We kunnen ons voorstellen dat mensen enorm teleurgesteld zijn, maar de onzekere omstandigheden noodzaken ons dit te doen."
Toegevoegde waarde
Medewerkers meldden eerder dat de dienstverlener alle personeelsleden die in hun proeftijd zitten, naar huis heeft gestuurd. Het bedrijf kijkt volgens de woordvoerder of de nieuwe medewerker voldoende toegevoegde waarde levert voor de onderneming. Alleen in dat geval wordt het contract voortgezet. De voorlichter wil niet ingaan op de redenen van de beëindiging van contracten, omdat het steeds om individuele gevallen gaat. De dienstverlener maakt gebruik van de wettelijke mogelijkheid om zonder opgaaf van redenen het contract met de nieuwe werknemer binnen twee maanden te verbreken.
De medewerkers kregen de brief over de beëindiging van het contract uitgereikt op de laatste dag van hun proeftijd. Over dat tijdstip zegt de woordvoerder: "We kunnen ons voorstellen dat mensen enorm teleurgesteld zijn, maar de onzekere omstandigheden noodzaken ons dit te doen."
138 vacatures
Hoewel enerzijds medewerkers hun baan verliezen heeft het bedrijf nog 138 vacatures open staan. De gevraagde competenties lopen uiteen van Java- tot SAP-kennis. De nadruk bij de zoektocht naar nieuw personeel ligt op consultants met vier of meer jaar werkervaring. Starters komen er voorlopig niet in.
Logica nam eerder maatregelen om kosten te besparen en de zware economische omstandigheden het hoofd te bieden. In 2008 werden wereldwijd 1300 banen geschrapt. In Nederland verdwenen honderd ondersteunende functies en een deel van de functies dat door natuurlijk verloop vrijkomt wordt niet ingevuld.
Aanpassing: ‘meerwaarde’ ‘toegevoegde waarde’
Oorspronkelijke tekst:
‘Logica-personeel dat geen meerwaarde levert aan het bedrijf, wordt per direct op straat gezet.'
‘Het bedrijf kijkt of de nieuwe medewerker voldoende toegevoegde waarde levert voor de onderneming'
De Logica-woordvoerder zei in het interview dat 'per individuele medewerker wordt bekeken welke toevoeging hij of zij levert aan de onderneming.' Volgens de zegsman is in het artikel onterecht het beeld ontstaan dat de naar huis gestuurde medewerkers 'geen toegevoegde waarde zouden hebben voor het bedrijf'. Hij wil geen waardeoordeel uitspreken over het functioneren van de werknemers en benadrukt dat de naar huis gestuurde medewerkers 'onvoldoende bijdragen aan de omzet van het bedrijf'.
Ach, er zijn nog genoeg it-bedrijven die wel mensen kunnen gebruiken.
Volgens mij geldt er in de hele IT-branche een vacaturestop. De klanten van IT-bedrijven (banken, industrie, transport, …) zijn ook allemaal geraakt door de crisis. En dus worden externen eruit gegooid, worden nieuwe projecten afgeblazen en worden lopende projecten ingekrompen. Daar heeft iedereen last van.
Geen (interne) communicatie
Kortzichtige kortetermijnmaatregelen
Mensen zijn ons kapitaal, maar we investeren er niet meer in
Aandeelhouders voorop stellen
Het geeft vertrouwen in het management dat ons door de crisis moet leiden. Met alle begrip voor blijkbaar noodzakelijke maatregelen, maar geen begrip voor de wijze waarop!
@G Er zijn geen vergoedingen / regelingen getroffen. Niet voor mij in ieder geval.
Lekker he, zo anoniem om je heen schoppen. Hebben jullie niets beters te doen? Ik vind het moedig van Logica dat ze ingrijpen, hoe lastig ook voor de betrokkenen. De groentjes waren te eager en de jongens (en meisjes) met een fastoenlijke CV/opleiding komen echt wel aan de bak. De jongens zonder zou ik willen adviseren weg te blijven uit de industrie. Ze hadden er sowieso niets te zoeken/zieken.
“Dit is hoe wij grote organisaties helpen kosten te reduceren” (licht geromantiseerd dan)”
Ik werk al tijden bij Logica, en daarvoor bij CMG. Voor de ontslagenen vind ik het een drama: een bedrijfsrisico wordt vrolijk afgewenteld op de medewerkers en hun managers staan erbij en kijken ernaar. De angst regeert. Het zijn lastige tijden, inderdaad, maar de huidige praktijken grenzen aan het onbeschofte. Het aantal bankzitters is hoger dan het management wil toegeven en ik vrees voor eenieder voor wie op korte termijn de assignment afloopt. Voor iedereen die nog met een roze bril rondloopt: wake up: het is ieder voor zichzelf en de WW voor ons allen.
Het nieuwe baasje, Kwiekeboom, vertoont dominant en agressief gedrag. Door nu fors in te grijpen, dwingt hij respect af bij de managers en boezemt angst in bij medewerkers. De managers weten nu dat ze niet met hem moeten sollen. Ze zullen wel 2* nadenken voordat ze dit jaar en de volgende jaren salarisverhoging durven aan te vragen voor de medior/senior medewerkers die overblijven. De consultants zullen al helemaal niks meer durven te eisen en dansen trouw naar de pijpen van het nieuwe mannetje. Zo wint Kwekkerboomkroket op meerdere fronten tegelijk. Zou me niks verbazen als ie daarvoor vanuit de directie rijkelijk wordt beloond met een immense bonus.
ik begrijp 800 man op de bank (au) bij Logica , bij Capgemini 600 man. Is de eerste aanpassing in de Nederlandse top al doorgevoerd. Wachten op de volgende maatregelen?
Heb dat in 2002 hetzelfde gezien bij Yacht, marktsituatie veranderde toen ook zeer snel met als gevolg veel bankzitters en ook toen zijn ze de fout in gegaan om toch nog starters aan te nemen en deze in opleidingstrajecten te zetten en deze aan het einde van proeftijd te ontslaan. Dat Logica nu geen keus meer heeft dan deze actie, daar kan ik inkomen maar het blijft heel erg slecht management en eigenlijk kun je nog maar een ding doen om degene die verantwoordelijk is om personeel aan te nemen met een opleiding te laten starten en deze na een maand te moeten ontslaan zelf te ontslaan en liefst zonder gouden handdruk.