Nieuw Logica-personeel dat geen bijdrage levert aan de omzet van het bedrijf, wordt per direct op straat gezet. Dat zegt een woordvoerder van het bedrijf. Hij wil niet kwijt om hoeveel medewerkers het gaat. De dienstverlener ziet zich door de recessie genoodzaakt om de contracten van nieuw personeel na de proeftijd te ontbinden.
Ict-dienstverlener Logica bevestigt dat het vrijdag 27 februari 2009 de contracten van medewerkers die nog in hun proeftijd zitten heeft ontbonden. Het bedrijf wil niet kwijt om hoeveel werknemers het gaat. Een woordvoerder benadrukt dat de dienstverlener per individueel geval bekijkt of het contract met de werknemer na twee maanden wordt voortgezet. De dienstverlener zou door de slechte economische omstandigheden genoodzaakt zijn om tot die maatregelen over te gaan. De woordvoerder wil niet zeggen hoeveel bankzitters het bedrijf heeft.
Medewerkers meldden eerder dat de dienstverlener alle personeelsleden die in hun proeftijd zitten naar huis heeft gestuurd. Maar volgens de woordvoerder gaat het niet om een generieke maatregel. De dienstverlener kijkt of de nieuwe medewerkers voldoende bijdragen aan de omzet van het bedrijf. Alleen in dat geval wordt het contract voortgezet. De woordvoerder wil niet ingaan op de redenen van de beëindiging van contracten omdat het om personen gaat. De dienstverlener maakt gebruik van de wettelijke mogelijkheid om zonder opgaaf van redenen het contract met de nieuwe werknemer binnen twee maanden te verbreken.
De medewerkers kregen de brief over de beëindiging van het contract uitgereikt op de laatste dag van hun proeftijd. Over dat tijdstip zegt de woordvoerder: "We kunnen ons voorstellen dat mensen enorm teleurgesteld zijn, maar de onzekere omstandigheden noodzaken ons dit te doen."
Toegevoegde waarde
Medewerkers meldden eerder dat de dienstverlener alle personeelsleden die in hun proeftijd zitten, naar huis heeft gestuurd. Het bedrijf kijkt volgens de woordvoerder of de nieuwe medewerker voldoende toegevoegde waarde levert voor de onderneming. Alleen in dat geval wordt het contract voortgezet. De voorlichter wil niet ingaan op de redenen van de beëindiging van contracten, omdat het steeds om individuele gevallen gaat. De dienstverlener maakt gebruik van de wettelijke mogelijkheid om zonder opgaaf van redenen het contract met de nieuwe werknemer binnen twee maanden te verbreken.
De medewerkers kregen de brief over de beëindiging van het contract uitgereikt op de laatste dag van hun proeftijd. Over dat tijdstip zegt de woordvoerder: "We kunnen ons voorstellen dat mensen enorm teleurgesteld zijn, maar de onzekere omstandigheden noodzaken ons dit te doen."
138 vacatures
Hoewel enerzijds medewerkers hun baan verliezen heeft het bedrijf nog 138 vacatures open staan. De gevraagde competenties lopen uiteen van Java- tot SAP-kennis. De nadruk bij de zoektocht naar nieuw personeel ligt op consultants met vier of meer jaar werkervaring. Starters komen er voorlopig niet in.
Logica nam eerder maatregelen om kosten te besparen en de zware economische omstandigheden het hoofd te bieden. In 2008 werden wereldwijd 1300 banen geschrapt. In Nederland verdwenen honderd ondersteunende functies en een deel van de functies dat door natuurlijk verloop vrijkomt wordt niet ingevuld.
Aanpassing: ‘meerwaarde’ ‘toegevoegde waarde’
Oorspronkelijke tekst:
‘Logica-personeel dat geen meerwaarde levert aan het bedrijf, wordt per direct op straat gezet.'
‘Het bedrijf kijkt of de nieuwe medewerker voldoende toegevoegde waarde levert voor de onderneming'
De Logica-woordvoerder zei in het interview dat 'per individuele medewerker wordt bekeken welke toevoeging hij of zij levert aan de onderneming.' Volgens de zegsman is in het artikel onterecht het beeld ontstaan dat de naar huis gestuurde medewerkers 'geen toegevoegde waarde zouden hebben voor het bedrijf'. Hij wil geen waardeoordeel uitspreken over het functioneren van de werknemers en benadrukt dat de naar huis gestuurde medewerkers 'onvoldoende bijdragen aan de omzet van het bedrijf'.
Is dit het Logica-forum geworden? Onderhand snap ik het wel Logica is not the place to be. Elke dag slecht in het nieuws en die CEO van ze begint op de minister van buitenlandse zaken van Irak te lijken (tijdens de oorlog). Nee hoor, niks aan de hand … gaat goed hoor… wij gevoel blabla en hop achter zijn rug om worden alle nieuwelingen eruit gegooid?! Ik weet een ding: ik ga er niet solliciteren.
Zit die kiekiekwekkerboom nog in z’n proeftijd?
@directeur: bedankt voor de orde maar die heb ik echt niet nodig, ik weet zo ook wel dat ik een echte toegevoegde waarde ben! En ja inderdaad Nike (dank!) dat noemen wij toewijding!
Het is ook zo flauw om nu te stellen dat het wel moeilijk rekruteren zal worden, Logica heeft zich altijd een goed werkgever getoond maar dat het in mindere tijden maatregelen neemt is ook alleen maar om te overleven en te zorgen dat de meesten van de ruim veertigduizend werknemers wereldwijd behouden kunnen blijven. De reorganisatie is gericht op operational excellence wie kan daar nou wat op tegen hebben?
Ik denk dat het opmerkelijk is dat deze mensen uberhaupt zijn aangenomen: de crisis was een paar maanden geleden al zichtbaar. Ook de nieuwe werknemers hebben boter op hun hoofd – ze wisten ook wel hoe het ervoor stond.
Bij mij in het bedrijf is iemand weggegaan om bij Logica te beginnen. Hij hoefde niet weg, was zijn keuze. Bij Logica is hij nu afgelopen week vriendelijk edoch heel indringend verzocht om acuut op te zouten. En dan sta je als IT’er met twee jaar werkervaring op straat.
Bij ons kan hij niet meer terug omdat we nu ook geen mensen meer aannemen.
Is dit nog een overblijfsel van het idee dat de bomen tot in de hemel groeien? Ik bedoel ik maak me met mijn twintig jaar ervaring geen zorgen. Maar als ik twee jaar werkervaring had zou ik even heel goed uitkijken voordat ik een nieuwe baan in deze tijd zou aanvaarden.
Zeg gast3. Je klinkt als PennyW die net d’r golfvariantleasebak heeft opgehaald. Vraag me af of je ook zo vol lof zou reageren als het jou overkwam. Als je goed leest zie je dat er ex-collega’s van je tussen zitten die wel geld in het laatje brachten en zich (zoals jij) een toegevoegde waarde voelden.
zit de nieuwe CEO ook nog niet in zijn proeftijd? 🙂
Iedereen begrijpt dat er gesnoeid moet worden … snoeien om te groeien, wees er eerlijk over en maak het niet mooier dan het is.
Logicanen, spreek je leidinggevenden hier op aan, geef ze feedback, opbouwende kritiek, … ipv je toko te verdedigen, incasseer en verbeter.
Logica adverteert zeker al een tijdje niet meer in de Computable? Je bijt niet naar de hand die je voert?
@Ex-CMGer De meeste van de mensen die gestart zijn begin dit jaar (met een proeftijd van 2 maanden ga ik uit van een start per 1 januari) zullen ook bij hun vorige werkgever (voor zover van toepassing) een opzegtermijn hebben gehad. Ga er derhalve vanuit dat deze mensen in oktober ongeveer een procedure hebben gehad. Toen had niemand nog kunnen voorspellen dat het zo ernstig zou worden dus ik kan het me prima voorstellen.
Zo te lezen neemt je huidige werkgever ook geen nieuwe mensen meer aan dus ook zij merken de huidige crisis dus moet je ook begrijpen hoe ernstig de huidige situatie is.
* Ook een oud CMG-er die GEEN rancune heeft tegen de hand die hem jaren heeft weten te voeden. *
De vraag is hoeveel nieuwe mensen getroffen zijn? Hebben ze een regeling/vergoeding gekregen? Wat ik jammer vind van Logica is dat ze niet duidelijk communiceren en niet tijdig maatregelen nemen. Ook geven ze blijkbaar niet genoeg aandacht/nazorg aan werknemers … Bij andere bedrijven worden ook mensen in hun proeftijd weggestuurd. Daar hoor je niks over.
Dat zegt meer over hoe Logica hun werknemers behandelt.
Als Logica nog meer banen gaat schrappen, hoop ik voor hen dat ze het op een nette manier doen. Ordina bv geeft tenminste voor april al duidelijkheid.
Veel sterkte Logica, ex-Logicanen en ex-CMG’ers