Nederlandse dienstverleners krijgen gemiddeld een 6,7 als rapportcijfer voor de door hen geleverde diensten. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar ict-dienstverlening. Het onderzoek, waaraan bijna tweeduizend ict-managers en -professionals deelnamen, werd uitgevoerd door TNS Nipo. De Nederlandse ict-professional en manager is het meest tevreden over het kennisniveau van dienstverleners. Dit jaar scoorden de dienstverleners in ons land gemiddeld een zeven voor hun kennis en knowhow.
De Nederlandse ict-dienstverlener scoort gemiddeld een dikke voldoende, zo blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar ervaringen met ict-dienstverleners onder bijna tweeduizend ict-managers en -professionals. Zij geven de bedrijven gemiddeld een 6,7 als rapportcijfer. Dat is een fractie hoger dan vorig jaar. Toen kregen de ict-dienstverleners gemiddeld een 6,6 van de respondenten die de vragenlijst van TNS Nipo destijds invulden.
De Nederlandse ict-professional en manager is het meest tevreden over het kennisniveau van dienstverleners. Dit jaar scoorden de dienstverleners in ons land gemiddeld een zeven voor hun kennis en knowhow. Vorig jaar was dat nog een 6,8. Over de prijs is de klant opnieuw het minst tevreden. Een 6,4 is het eindoordeel over het geldbedrag dat moet worden betaald voor de diensten van de Nederlandse ict-bedrijven. In 2008 was dat een 6,2.
Binnen budget blijven
Opnieuw levert de dienstverlener zijn diensten in het algemeen wel binnen het vooraf vastgestelde budget. Het gemiddelde cijfer dat de ondervraagde ict-managers en -professionals gaven voor het ‘binnen budget blijven’ is een 6,6, net als vorig jaar. De gemiddelde dienstverlener blijkt zich ook aardig te houden aan de voorgestelde tijdsplanning: ook binnen dit deelaspect ontvangt hij gemiddeld een 6,7. Een jaar geleden was dat een 6,6.
Over de manier van communiceren van Nederlandse ict-dienstverleners zijn de respondenten in het onderzoek redelijk tevreden. De bedrijven scoren gemiddeld een 6,7 op dat punt. De gemiddelde score die ze haalden op het onderdeel ‘betrouwbaarheid’ is een 6,8. Vorig jaar was dat rapportcijfer net iets lager, namelijk 6,7.
ICT Services Guide 2009
Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de ICT Services Guide 2009. In opdracht van Computable voerde TNS Nipo het onderzoek in februari en maart uit onder 1913 ict-managers en ambitieuze ict-professionals.
In de gids, die op 15 mei verschijnt, worden onder andere per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Respondenten konden per topic alleen de bedrijven waarderen waarmee ze daadwerkelijk ervaring hadden opgedaan. Ook werden de respondenten algemenere vragen en stellingen voorgelegd.