Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spoelstra spreekt: onbetrouwbare ICT’er

20 mei 2009 - 07:51OpinieCarrière
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

U belooft te veel. Of ja, niet u natuurlijk maar die ander. Bijna de helft van de ict'ers vindt dat ict-dienstverleners te gemakkelijk beloven dat een opdracht kan worden uitgevoerd.

Op zich is er niks mis met beloven maar het waarmaken blijft vaak achterwege. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar ict-dienstverlening. Nu is dit geen nieuws want dit onderzoek wordt elk jaar uitgevoerd en de uitkomsten zijn elk jaar hetzelfde. Mijn column hierover ook.

Als dit nog een paar jaar zo door gaat dan is het imago van een ict-dienstverlener hetzelfde als dat van een autohandelaar. Die vertrouw je ook niet. Ziet hij er louche uit, dan weet je hij draait de kilometerstand terug. Heeft hij een net pak aan, dan weet je die auto die ik net heb ingeruild, staat nu al op marktplaats voor het dubbele. Ook als mijn auto kapot is, kunnen ze mij van alles wijsmaken. Als mijn garage zegt dat de linker trapas van de versnellingsbak kapot is, dan geloof ik dat meteen en leg ik driehonderd euro neer voor een nieuwe trapas, want je kunt wel een tweedehands nemen, maar die kunnen geen 1300 toeren aan. Ik weet niet eens wat ik heb opgeschreven.

Tandarts

Vorige week zat ik bij de tandarts. Toen dacht ik, die man kan hetzelfde trucje uithalen als mijn garage. Een tandarts is ook gewoon een kleine zelfstandige die een beetje omzet wil draaien. Hij kan me ook van alles aansmeren. Pas als hij mij tweedehands kronen zou gaan aanprijzen, zou ik achterdochtig worden ('deze zijn van een oud vrouwtje geweest').

Zo is het ook met ict-dienstverleners. Klanten hebben er te weinig verstand van om te beoordelen of iets wel of niet kan. Ze moeten maar vertrouwen op de blauwe ogen van de dienstverlener. Daarom is innovatie ook zo belangrijk voor de ict-industrie. Dan kunt u de klant dingen blijven beloven die ze niet snappen. Of ja, niet u natuurlijk maar die ander.

Overigens ga volgend jaar weer dezelfde column schrijven. Dat beloof ik u.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Een browser voor elke dag

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Croma

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Twitter

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: appels en peren

    Computable.nl
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Spongebob

    Jacob Spoelstra
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: afgeschreven ICT’er

    5 reacties op “Spoelstra spreekt: onbetrouwbare ICT’er”

    1. Ralf Tjong-Akiet schreef:
      20 mei 2009 om 10:52

      Een tendentieus artikel.
      ‘Zo is het ook met ict-dienstverleners. Klanten hebben er te weinig verstand van om te beoordelen of iets wel of niet kan. Ze moeten maar vertrouwen op de blauwe ogen van de dienstverlener’

      Of zich goed laten informeren, door een derde niet-belanghebbende partij. Een aanbieder heeft de plicht juiste informatie te verstrekken, maar een klant heeft de plicht zich goed op de hoogte te stellen.

      Onwetendheid is geen excuus.

      Login om te reageren
    2. Wijnand schreef:
      20 mei 2009 om 13:56

      Doe eens een normale foto.
      Wat doe je met die hand in je gezicht ??

      Login om te reageren
    3. Jan van Leeuwen schreef:
      20 mei 2009 om 21:47

      goeie tip, bedankt!

      Login om te reageren
    4. Henkie schreef:
      29 mei 2009 om 13:49

      “Overigens ga volgend jaar weer dezelfde column schrijven. Dat beloof ik u.”

      Heel erg jammer….

      Login om te reageren
    5. Ronald Vermeij schreef:
      11 juni 2009 om 08:38

      “Overigens ga volgend jaar weer dezelfde column schrijven. Dat beloof ik u.”
      He 🙂 das net als in de ict Jacob.. Daar is ook iedereen druk bezig om re-usable-code te schrijven. Lijkt een beetje op het Java principe maar dan in columns. Write once, Publish many times.
      Nu maar hopen dat je per publicatie betaald word 😛

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs