Volgens onderzoek van RES Software besteden it-afdelingen gemiddeld meer dan de helft van hun tijd aan routinematige beheertaken die gemakkelijk te automatiseren zijn.
De vijf beheertaken die tot de grootste ergernis leiden:
1. Aanmaken nieuwe gebruikers
Wanneer nieuwe medewerkers in dienst treden of er interne verschuivingen plaatsvinden, moeten er steeds nieuwe user accounts worden aangemaakt. Een eenvoudige klus, maar ook enorm saai. Ook de nazorg neemt veel tijd in beslag, bijvoorbeeld door wijzigingen in gebruikersrechten of het herstellen van foutieve instellingen.
2. Software-installaties
Het installeren en updaten van software is bij veel organisaties niet goed geregeld. Wanneer de it-afdeling niet beschikt over de mogelijkheid om computers centraal te beheren, moet de beheerder bij iedere nieuwe installatie alle werkplekken langs en steeds dezelfde handeling uitvoeren. De kans op fouten is groot.
3. Hardware en software inventory
In het kader van wet- en regelgeving en om it-uitgaven inzichtelijk te houden, is het van belang dat de geïnstalleerde software en hardware regelmatig in kaart wordt gebracht. Ook voor hardware en software inventory geldt dat het een vervelende klus is waar de gemiddelde it-beheerder niet op zit te wachten, maar die hij wel zeer frequent moet uitvoeren.
4. Hard- en software query
Een belangrijk onderdeel bij het analyseren van problemen met software en hardware is het onderling vergelijken van verschillende systemen. Een tijdrovende taak waar it-beheerders weinig plezier aan beleven.
5. Scheduled reboot
Soms is het noodzakelijk om servers tijdelijk uit te schakelen en opnieuw op te starten, maar om de dienstverlening op peil te houden moet een minimaal aantal servers blijven draaien. Het handmatig rebooten is een schoolvoorbeeld van onnodig tijdsverlies.