Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Opdringerige verkoper drijft Nederlander naar webshop

21 juli 2009 - 11:07ActueelCloud & InfrastructuurBeslist.nl
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

De Nederlandse internetter winkelt liever online dan ‘buiten’. Dit kan worden opgemaakt uit het onderzoek dat vergelijkingssite Beslist.nl hield onder 2280 van zijn (3 miljoen) bezoekers. 58% van de respondenten meldt dat het de opdringerige winkeliers zelf zijn, die de shoppers onbewust wegjagen.

Maar liefst 93% van de internetters doet zijn boodschappen regelmatig online. De bereikbaarheid speelt eveneens een rol: webshops zijn altijd open en er hoeft geen parkeerplek te worden gezocht. Kunnen ‘offline winkeliers’ voorgoed fluiten naar hun klanten? Een van de weinige redenen om toch naar een winkelstraat te gaan is ’terug kunnen gaan voor garantie’. Maar ook dat lijkt online al te zijn opgelost.

Winkelnaam doet er niet meer toe
Opvallend is dat slechts 4% van de online shoppers nog sterk hecht aan de naam van de winkel. Een goede naam krijgt een product nu door het vertrouwen in een juiste prijs/kwaliteitsverhouding en eventuele objectieve kwaliteitskenmerken, zoals de keurmerken ‘Thuiswinkel waarborg’ of Qshops. Om zo’n bewuste keuze te maken, houdt een aanzienlijk deel van de respondenten zich bezig met de mening van andere kopers. 53% van de consumenten schrijft wel eens een beoordeling of review over een product of winkel. De voornaamste reden is om andere consumenten iets aan te raden of om hen juist te waarschuwen.

Pashokjes raken uit
Koos de consument tijdens de beginjaren van ‘internetshopping’ nog voor kleine probeeraankopen, nu lijkt het vertrouwen in online winkels bereikt. Al in het eerste half jaar van 2009 bestelden de respondenten gemiddeld 8 producten per persoon, voor zo’n 103 euro per aankoop. Grote bestellingen en duurdere producten worden dus zonder moeite van ‘onzichtbare’ winkeliers gekocht. In de afgelopen 6 maanden kocht 40% van de ondervraagden elektronica en boekte 29% van hen een reis via internet. Boeken blijven het meest populair; 49% van de internetters schafte er in de laatste 6 maanden minimaal één via het web aan.
Opvallend is de opmars van online mode shopping (37%), aangezien van dit segment alom werd verwacht dat men hiervoor het pashokje zou blijven opzoeken.

Online kassa wordt vertrouwd
Het vertrouwen in online winkeliers wordt, zo blijkt uit het onderzoek, gevoed door klaarblijkelijk deugende betalingsystemen. iDeal is verreweg het meest populair, gevolgd door overschrijving, creditcardbetaling en Paypal. De machtiging ziet men als minst veilige betalingsoptie.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs