Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Komkommertijd

16 augustus 2009 - 21:14OpinieCarrière
drs. Marie-José Veerhuis
drs. Marie-José Veerhuis

‘… een slappe tijd, waarin weinig zaken gedaan worden, dus in de maand augustus, als er veel komkommers zijn en de handel over het algemeen niet zeer levendig is…’ De laatste weken worden dagelijks kwartaalcijfers gepubliceerd en uitgebreid in de media geanalyseerd. Daarnaast wordt er druk gespeculeerd over het intreden van het economische herstel.

Omzetten zijn in het tweede kwartaal van 2009 soms met meer dan de helft gedaald. Winsten verdampen, lijken nog enigszins positiever uit te vallen dan verwacht, als gevolg van de rigoureuze bezuinigingsmaatregelen. Sommige bedrijven hebben kostenbesparingen doorgevoerd tot wel 25 procent. Medewerkers worden multifunctioneel ingezet en worden gevraagd af te zien van loonsverhoging in ruil voor baangarantie. Ontslag uitstellen voorkomt op termijn eventuele wervingsproblemen en is daarmee een interessante kostenbesparing. Helaas zijn er ook genoeg organisaties die niet anders kunnen dan afscheid nemen van medewerkers. Jarenlang droeg kwantitatieve groei, vooral in de ict-consultancy, bij aan een positieve uitstraling van de branche. Meer omzet op basis van een te eenvoudige rekensom van uurtarief maal medewerker! Terwijl kwalitatieve groei, reële uurtarieven en kostenbeheersing meer rust binnen organisaties brengen en voorwaarde zijn voor een gezonde groei.

En hoe gaan we nu verder? En welke rol kan crm de komende tijd spelen? In het rapport van de Commissie Maas (april 2009) staan waardevolle aanbevelingen. De gepubliceerde adviezen zijn niet alleen interessant voor financiële instellingen, maar voor elke organisatie: ‘Het klantbelang voorop… er is een fundamentele mentaliteitswijziging en heroriëntatie nodig: de klant moet centraal staan. Financiële instellingen zullen zich weer moeten richten op het leveren van betrouwbare, financiële dienstverlening aan burgers en bedrijven'.  Om weer succesvol te worden moeten ondernemingen en medewerkers begrijpen welke producten en diensten ze leveren en proberen op een andere manier naar de klant te kijken. Organisaties gebruiken de komkommertijd om nieuwe producten te bedenken en te ontwikkelen. Kwalitatief goede producten die niet onnodig complex zijn en waar klanten echt behoefte aan hebben en dus ook zullen afnemen. Klanten moeten weer vertrouwen krijgen en loyaal worden.

Er zijn dus voldoende mogelijkheden om met crm-dienstverlening weer vol aan de slag te gaan. Er is genoeg te doen. Juist nu! In tegenstelling tot de financiële sector is de ict-consultancy laat cyclisch. De branche loopt later terug en profiteert ook weer later van een eventueel herstel.

Dus misschien nog heel even komkommeren en dan weer aan de slag!

Meer over

ConsultingDiensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Eén reactie op “Komkommertijd”

    1. RV schreef:
      17 augustus 2009 om 09:23

      Tijd voor een ommezaai in de CONSUMPTIE maatschappij als je het mij vraagt. 1 item word schaarser (geld -> geld uitgevende klanten) en de hele – daarop gebaseerde – econonie valt in duigen.

      Leuke tijd voor de industrie om zich te gaan bezinnen op duurzaamheid.
      – Maak ik wel wat een klant ECHT nodig heeft?
      – Zou ik me kunnen orienteren in andere markten dan mijn huidige markt?

      “Consumer driven business”:
      Misschien zouden bedrijven zich EERST moeten gaan richten op hun potientele klanten, uitvinden wat de KLANT wil en echt nodig heeft, en dan pas op deze vraag produkten en diensten gaan ontwikkelen.

      Ook zou eens gekeken moeten worden naar OVERPRODUKTIE:
      Als je eerst producten gaan ontwikkelen, en daarna de vraag -kunstmatig gaat op lopen wekken bij de consument, heb je kans dat je met spullen blijft zitten als fabrikant.

      OF je bedrijfsmodel aanpassen dat je niet steeds verder en verder , groter en groter hoeft te GROEIEN. Meer is niet altijd beter 😉 Genoeg is genoeg zal volgens mij ook een toekomst trend gaan worden…tevreden zijn met het behaalde resultaat.

      Anders kun je altijd nog kommersalade gaan verkopen 🙂 daar hebben we op het ogenblik genoeg van, en lekker verfrissend in deze tijd van het jaar

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fiod
    ActueelCarrière

    FIOD verhoort Rodeo-oprichter Vos

    Klantcontact met ai
    OpinieData & AI

    Technologie (ook ai) is geen doel, wat telt is wat je er mee doet 

    Reza Sarshar
    Awards NieuwsCarrière

    Dit vindt de jury van belang bij de categorie MKB van de Computable Awards!

    Happy IT'er
    AchtergrondCarrière

    Detachering krijgt eigen cao: meer zekerheid voor it-professionals

    OpinieSecurity & Awareness

    Honderd procent veilig kan niet, honderd procent weerbaar wel

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Vijf cruciale stappen voor ot-beveiliging

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs