Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Komkommertijd

16 augustus 2009 - 21:14OpinieCarrière
drs. Marie-José Veerhuis
drs. Marie-José Veerhuis

‘… een slappe tijd, waarin weinig zaken gedaan worden, dus in de maand augustus, als er veel komkommers zijn en de handel over het algemeen niet zeer levendig is…’ De laatste weken worden dagelijks kwartaalcijfers gepubliceerd en uitgebreid in de media geanalyseerd. Daarnaast wordt er druk gespeculeerd over het intreden van het economische herstel.

Omzetten zijn in het tweede kwartaal van 2009 soms met meer dan de helft gedaald. Winsten verdampen, lijken nog enigszins positiever uit te vallen dan verwacht, als gevolg van de rigoureuze bezuinigingsmaatregelen. Sommige bedrijven hebben kostenbesparingen doorgevoerd tot wel 25 procent. Medewerkers worden multifunctioneel ingezet en worden gevraagd af te zien van loonsverhoging in ruil voor baangarantie. Ontslag uitstellen voorkomt op termijn eventuele wervingsproblemen en is daarmee een interessante kostenbesparing. Helaas zijn er ook genoeg organisaties die niet anders kunnen dan afscheid nemen van medewerkers. Jarenlang droeg kwantitatieve groei, vooral in de ict-consultancy, bij aan een positieve uitstraling van de branche. Meer omzet op basis van een te eenvoudige rekensom van uurtarief maal medewerker! Terwijl kwalitatieve groei, reële uurtarieven en kostenbeheersing meer rust binnen organisaties brengen en voorwaarde zijn voor een gezonde groei.

En hoe gaan we nu verder? En welke rol kan crm de komende tijd spelen? In het rapport van de Commissie Maas (april 2009) staan waardevolle aanbevelingen. De gepubliceerde adviezen zijn niet alleen interessant voor financiële instellingen, maar voor elke organisatie: ‘Het klantbelang voorop… er is een fundamentele mentaliteitswijziging en heroriëntatie nodig: de klant moet centraal staan. Financiële instellingen zullen zich weer moeten richten op het leveren van betrouwbare, financiële dienstverlening aan burgers en bedrijven'.  Om weer succesvol te worden moeten ondernemingen en medewerkers begrijpen welke producten en diensten ze leveren en proberen op een andere manier naar de klant te kijken. Organisaties gebruiken de komkommertijd om nieuwe producten te bedenken en te ontwikkelen. Kwalitatief goede producten die niet onnodig complex zijn en waar klanten echt behoefte aan hebben en dus ook zullen afnemen. Klanten moeten weer vertrouwen krijgen en loyaal worden.

Er zijn dus voldoende mogelijkheden om met crm-dienstverlening weer vol aan de slag te gaan. Er is genoeg te doen. Juist nu! In tegenstelling tot de financiële sector is de ict-consultancy laat cyclisch. De branche loopt later terug en profiteert ook weer later van een eventueel herstel.

Dus misschien nog heel even komkommeren en dan weer aan de slag!

Meer over

ConsultingDiensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    Rood stoplicht
    ActueelOverheid

    Geen nieuwe staatssecretaris voor Digitalisering

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    Eén reactie op “Komkommertijd”

    1. RV schreef:
      17 augustus 2009 om 09:23

      Tijd voor een ommezaai in de CONSUMPTIE maatschappij als je het mij vraagt. 1 item word schaarser (geld -> geld uitgevende klanten) en de hele – daarop gebaseerde – econonie valt in duigen.

      Leuke tijd voor de industrie om zich te gaan bezinnen op duurzaamheid.
      – Maak ik wel wat een klant ECHT nodig heeft?
      – Zou ik me kunnen orienteren in andere markten dan mijn huidige markt?

      “Consumer driven business”:
      Misschien zouden bedrijven zich EERST moeten gaan richten op hun potientele klanten, uitvinden wat de KLANT wil en echt nodig heeft, en dan pas op deze vraag produkten en diensten gaan ontwikkelen.

      Ook zou eens gekeken moeten worden naar OVERPRODUKTIE:
      Als je eerst producten gaan ontwikkelen, en daarna de vraag -kunstmatig gaat op lopen wekken bij de consument, heb je kans dat je met spullen blijft zitten als fabrikant.

      OF je bedrijfsmodel aanpassen dat je niet steeds verder en verder , groter en groter hoeft te GROEIEN. Meer is niet altijd beter 😉 Genoeg is genoeg zal volgens mij ook een toekomst trend gaan worden…tevreden zijn met het behaalde resultaat.

      Anders kun je altijd nog kommersalade gaan verkopen 🙂 daar hebben we op het ogenblik genoeg van, en lekker verfrissend in deze tijd van het jaar

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs