Tussen HP en online reseller ITwebwinkel is een zakelijk geschil ontstaan. Beide partijen hebben advocaten in de hand genomen en willen niet concreet zeggen waarover het geschil gaat. Goed geïnformeerde bronnen uit de markt beweren dat HP ITwebwinkel onder de loep heeft genomen. Onder andere over het gebruik van ‘special bids’.
De afgelopen weken werd de redactie van CRN getipt dat er tussen HP en de Amsterdamse ITwebwinkel een zakelijk geschil is ontstaan. HP zou ITwebwinkel onder de loep hebben genomen. Naar verluidt rond de te volgen procedures rond de special bids. Bij special bids krijgen resellers korting als ze een grote order bij grote klanten scoren. HP zou nu een accountantsonderzoek doen en eventueel een naheffing vorderen, zo melden de bronnen. Intussen hebben mensen van ITwebwinkel een ander online winkel in de lucht gezet: Socia. Op de site staan bijna hetzelfde telefoonnummer als die van ITwebwinkel.
Vincent van Schagen van ITwebwinkel bevestigd dat er een geschil is met HP maar zegt niks te weten van een eventueel onderzoek. ‘Tussen HP en ons is onlangs een zakelijk geschil ontstaan in verband waarmee beide partijen, zoals in dergelijke situaties geheel gebruikelijk is, zich van bijstand van een advocaat hebben voorzien. Van enig -laat staan het door u genoemde- onderzoek is ons niets bekend. Wij zijn er inmiddels wel van op de hoogte dat, hoewel wij omtrent het geschil zelf geen enkele mededeling aan derden hebben gedaan, inmiddels – naar wij vermoeden: veroorzaakt door uitlatingen van HP – een niet onaanzienlijke geruchtenstroom is ontstaan waarin de ‘wildste’ (onjuiste) verhalen de ronde doen. Omdat het niet in het belang van beide partijen is indien wij daarop ingaan doen wij over de basis van het geschil vooralsnog geen mededelingen. ‘
Het team van HP SPO, zoals Pieter van Woerden en Paula Boersma, reageert niet. Ze laten dat over aan een woordvoerder die per email reageert: "We reageren nooit inhoudelijk op vragen inzake mogelijke onderzoeken of issues die we al dan niet hebben met partners. In zijn algemeen, ongeacht welke specifieke partij of situatie, let HP zeer scherp op onregelmatigheden in het verkoop en distributieproces om eerlijk zakendoen zoveel mogelijk te garanderen. Daartoe hebben wij een afdeling die zich volledig richt op end-user verificatie en onregelmatigheden. Als HP vermoedt dat een partner niet volgens de afspraken werkt en daarmee een oneerlijk voordeel heeft ten opzichte van andere resellers/partners, dan zoeken we dat uit en gaan we in gesprek. Blijkt dat er geen oplossing is, dan nemen we zo nodig juridische stappen. Dat zijn we aan de markt en onze partners verplicht.’
Dit bedrijf gaat ondertussen door als Socia B.V.