Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Klantbeleving en online self service

16 april 2010 - 07:253 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

In de energiemarkt is onder consumenten nog veel onvrede over de prijstransparantie en serviceverlening. Consumenten worden zich ook steeds bewuster van de overstapmogelijkheden en de switchbereidheid neemt toe. Voor energieleveranciers is het daarom van belang om zich te richten op klantbehoud en -loyaliteit.

Het Internet biedt hiervoor mogelijkheden. Ten aanzien van online sales en marketing heeft men dit kanaal al ontdekt, denk aan de concurrentie op de prijsvergelijkingsites en de vele corporate redesigns in de afgelopen periode (bijvoorbeeld Eneco, Energie:direct, Greenchoice en Essent).

De realiteit tegenwoordig is dat ieder contactmoment met de klant benut moet worden om de band te versterken. Ten aanzien van klantbehoud en -loyaliteit hebben de energieleveranciers een belangrijke troef in handen, namelijk de online (besloten) self service omgeving. Klanten kunnen hier onder andere hun persoonlijke gegevens aanpassen, meterstanden en verhuizingen doorgeven, betaaloverzichten opvragen en hun voorschot plannen.

In een uitgevoerd onderzoek bij Essent, Eneco, Energie:direct, Greenchoice en Nuon kan geconcludeerd worden dat deze omgevingen vooral transactioneel (service) zijn ingericht. Afgezien van Greenchoice, wordt er in de overige besloten omgevingen weinig tot geen aandacht besteed aan transparantie, betrouwbaarheid, duurzaamheid en een persoonlijke benadering.

De verwachting is dat de komende periode hier nog veel in geïnvesteerd gaat worden. Niet alleen vanuit kostenbesparing zijn online self services het alternatief, maar ook voor het vergroten en verbeteren van het contact met de klant. Self service omgevingen zijn bij uitstek geschikt voor persoonlijk contact, het bieden van toegevoegde waarde op basis van insights en het klantprofiel en de mogelijkheden tot feedback.

De kern zit ‘m vooral in klantbeleving; de ervaringen en waarnemingen van de klant afgezet tegen zijn/haar verwachtingen. In het sturen op klantbeleving zit ook de kern van klantloyaliteit, het continu (op een positieve manier) blijven verrassen van je klanten. Door als energieleverancier binnen de besloten omgeving door te blijven ontwikkelen langs de assen van transparantie, betrouwbaarheid, duurzaamheid, personalisatie én service wordt het contactmoment beter benut met betrekking tot borging van je bestaande klanten.

Een andere uitdaging zit in kanaalsturing. Ook voor consumenten worden thema’s zoals energiebesparing en verbruiksmanagement steeds belangrijker. Wanneer deze thema’s worden gekoppeld met de online (self service) omgeving zullen klanten steeds vaker hun weg weten te vinden naar dit kanaal. Via deze ‘pull’ kunnen self service omgevingen ook een bijdrage leveren in de verschuiving van het klantcontact van het telefoniekanaal naar internet.

Meer over

Groene ICTTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    3 reacties op “Klantbeleving en online self service”

    1. Maart schreef:
      16 april 2010 om 09:21

      Er wordt gesproken over een onderzoek dat zou zijn utgevoerd. Welk onderzoek is dit? Wat is de gebruikte bron?

      Login om te reageren
    2. Jeroenw schreef:
      17 april 2010 om 04:26

      De realiteit tegenwoordig is dat ieder contactmoment met de klant benut moet worden om de band te versterken.

      Tja… dat zal niet lukken als je dat contact of via een gebrekkige website onderhoudt of wanneer je een stelletje minimum loners in een callcenter hebt. Ze zijn slecht verstaanbaar door herrie en accent, weten niet waar ze mee bezig zijn en behandelen je alsof je een sbs6 kijker bent het IQ van een kamerplant.

      Doe daar nog ’s een lading louche energie bedrijfjes bij en het is echt een zooitje op die markt.

      Login om te reageren
    3. Bas van Ulzen schreef:
      20 april 2010 om 07:02

      Het onderzoek is door onszelf uitgevoerd. We hebben rondom de aandachtsgebieden “service, persoonlijk, duurzaam, betrouwbaar en transparant” uitgangspunten opgesteld en deze een score toegekend na het doorlopen van alle self-service omgevingen van de betreffende leveranciers.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Schaduw-ai en het risico voor organisaties

    Software & Development

    Vibe coding en het lot van de developer

    Cloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Open Dutch Fiber slaan handen verder ineen

    EU digitale
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland in Europees consortium voor digitale gemeenschapsgoederen

    Software & Development

    Verkeerde configuratie bij Azure leidt tot veel storingen

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Nexperia-topman wilde 40 procent personeel in Europa ontslaan

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs