HP start een wereldwijd offensief tegen printing-piraten die imitatieproducten, vooral ink cartridges en toners, leveren. Zo wil de leverancier ervoor zorgen dat resellers een gezonde marge overhouden en klanten goede producten krijgen.
Er is volgens HP Internationaal sprake van een flinke groei rond ‘counterfeiting’ onderdelen zoals ink en toner cartridges. In de EMEA zijn volgens HP al meer dan 900.000 nepproducten op de markt die net echt lijken. Deze producten zijn populair in landen waar ink en toners relatief duur zijn, zoals Duitsland of Groot-Brittannië. De nepproducten zijn daar tussen vijf tot tien procent goedkoper. Groter wordt het verschil meestal niet, want dat wekt argwaan van de consument op.
HP’s anti-counterfeiting-programma heeft in totaal al 3,4 miljoen imitatieproducten gevonden. Er zijn meer dan 2500 bedrijven onderzocht, waaronder resellers. In West- Europa werden 180 audits uitgevoerd en 50.000 nepartikelen in opslagcentra gevonden. 96 tot 97 procent van alle partners voldoen aan alle audits, aldus HP.
HP zegt dat de imitatieproducten onder slechte arbeidsomstandigheden worden gemaakt, waarbij er weinig bescherming is bij het gebruik van vloeistoffen voor de vaak illegale werknemers. Ook zijn de nepproducten slecht voor de printers en vallen ze niet onder recycling-programma’s.
Als HP-partners nepproducten tegenkomen kunnen ze dat online melden. HP levert zijn partners ook een anti-counterfeit-gids.