Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Atos Origin verzamelt CV’s via Facebook

09 mei 2011 - 14:16ActueelSoftware & DevelopmentAtosFacebookLinkedIn
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Ict-dienstverlener Atos Origin wil het sollicitanten makkelijk maken om hun cv achter te laten. De dienstverlener zet een cv-converter in. Die omzetter voegt loopbaangegevens uit de profielen van de sociale netwerksites Facebook en LinkedIn samen in een pdf-bestand. Dat moet de sollicitant tijdsbesparing opleveren. De dienstverlener heeft naar eigen zeggen ook het inschrijfformulier vereenvoudigd.

De dienstverlener vraagt ook toestemming om profielgegevens als naam, profielfoto, contactenlijst en openbare berichten te mogen gebruiken. Het belooft die gegevens niet te gebruiken voor andere doelen dan de sollicitatie.

Ict-dienstverleners kijken steeds vaker naar nieuwe wervingsmethoden. Populaire middelen zijn de speeddate en een diner bij de mogelijke aanstaande werkgever. De krapte op de ict-arbeidsmarkt noopt de bedrijven om nieuwe middelen uit te proberen om aan geschikt personeel te komen.

In 2010 kromp het aantal medewerkers van Atos Origin Benelux met ongeveer een tiende deel. Het bedrijf heeft volgens de website 73 openstaande vacatures in Nederland.

Meer over

eHRMSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Atos Origin laat meisjes kennismaken met ICT

    Ontslag
    ActueelCarrière

    Atos Origin Benelux verliest 792 man in 2010

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    ‘Atos loopt achter social media hype aan’

    Bug
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Facebook looft 500 dollar bonus uit bij bug

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Facebook opent gedeelte voor bedrijven

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Atos Origin introduceert IT-testdiensten in de cloud

    29 reacties op “Atos Origin verzamelt CV’s via Facebook”

    Nieuwere reacties »
    1. Peter schreef:
      9 mei 2011 om 15:17

      Dat ze je naam en profielfoto willen gebruiken kan ik nog wel inkomen, maar dat ze ook je contactenlijst willen hebben vind ik echt 5 stappen te ver gaan…

      Is het idee om dan jouw contactenlijst te ‘spammen’ met Atos Origin vacatures?

      Login om te reageren
    2. Maikel schreef:
      9 mei 2011 om 16:49

      Dag Peter,
      Het bericht hierboven geeft het niet helemaal correct weer. Met de CV Converter maak je een CV aan met gegevens die je eerder hebt ingevuld op jouw Facebook en Linkedin. Informatie zoals voornaam, achternaam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, mailadres etc. wordt met jouw toestemming automatisch in de CV Converter overgenomen. Het document wat daarna samengesteld wordt, kun je bewaren en/of doorsturen.
      Het is dus puur bedoeld om jou te faciliteren om snel een cv samen te stellen. Je hebt die gegevens dus altijd zelf in de hand. En een contactenlijst hoort daar absoluut niet bij. Misschien wil je het eens proberen, ga dan naar http://www.werkenbijatosorigin.nl.

      Login om te reageren
    3. Amsterdammer schreef:
      9 mei 2011 om 18:08

      Na 3,5 jaar voor deze organisatie gewerkt te hebben moet ik zeggen blij te zijn geen onderdeel meer uit te maken van de bureaucratische machine genaamd Atos Origin.

      Afspraken naar hardwerkende medewerkers niet nakomen.
      Eeuwig geëmmer van managers die zelfs de koffie automaat willen weg bezuinigen.
      Positieve beoordeling tijdens functionerings gesprek niet mogelijk omdat daar automatisch een salaris stijging mee verbonden is, gezien dit niet in de targets van de manager staat.
      enz…
      Wat ging er een wereld voor me open toen ik bij hun vertrok 🙂

      Login om te reageren
    4. Marc schreef:
      9 mei 2011 om 18:25

      Nu ook al 3 jaar weg bij Atos, geen moment spijt gehad.
      Hele bedrijf draait om de aandeelhouders, geen opleidingen, want dat kost geld.
      Dus ik ga zeker die werkenbijatos niet proberen, er zijn betere bedrijven die wel respect hebben voor de medewerkers

      Login om te reageren
    5. Rob schreef:
      9 mei 2011 om 18:42

      Werk sinds 2006 bij Atos op de HighTechCampus in Eindhoven en heb het reuze naar mijn zin. Ze hebben Technisch intressante klanten, en collega’s met veel kennis. Je kan er werken zonder veel aansturing, ik heb er veel geleerd, geen moment spijt.

      Login om te reageren
    6. Peter schreef:
      9 mei 2011 om 19:41

      @Amsterdammer, Marc, Rob:

      Misschien is het een idee om toch een beetje bij het onderwerp te blijven? Lijkt erop dat het weer in een ouderwetse ‘OA is geweldig’ vs ‘OA zuigt’ discussie verzand…

      Binnen ieder groot bedrijf zijn er afdelingen waar het goed toeven is, en afdelingen waar de sfeer om te snijden is. Zo zal dat ook binnen deze organisatie niet anders zijn. Geen reden om gelijk weer na te trappen of te jubelen toch?

      De vraag lijkt me vooral: is dit een goede ontwikkeling (laagdrempelig solliciteren) of zou je als bedrijf juist de lat wat hoger moeten leggen om zo aan te geven dat je selectief bent in je aannamebeleid? Juist dit soort ‘flitssollicitaties’ of ‘speeddates’ (zoals bij Centric) geven mij persoonlijk toch wel weer een beetje het ‘solliciteren in de showroom’ gevoel. Maar het kan ook zijn dat ik gewoon ‘oud’ ben en niet genoeg met mijn tijd mee ga, ik ben zelf nog van de ‘strak in pak solliciteren’ generatie namelijk.

      @Maikel:

      Als 35 jarige ZZPer (ja ja, bijna IT-rollator leeftijd) zit ik nu al vol tot eind 2011, en ik verwacht eerlijk gezegd niet dat een detacheerder mij hetzelfde kan bieden zowel qua inkomsten als qua vrijheid… 🙂

      Login om te reageren
    7. Kaspar schreef:
      9 mei 2011 om 20:24

      “Populaire middelen zijn de speeddate en een diner bij de mogelijke aanstaande werkgever. De krapte op de ict-arbeidsmarkt noopt de bedrijven om nieuwe middelen uit te proberen om aan geschikt personeel te komen.”

      Ik denk dat werkgevers zich eerder zorgen moeten maken om hun imago. Op internet-fora is inmiddels genoeg referentiemateriaal beschikbaar over de NL ICT werkgevers. Weliswaar is men vaker geneigd om negatieve dan positieve ervaringen te melden, maar toch…

      Login om te reageren
    8. Pascal schreef:
      9 mei 2011 om 21:30

      Vreemde bedrijfstak toch. continu lui eruit schoppen om vervolgens van gekkigheid niet meer te weten hoe aan nieuwe mensen te komen.
      Ziet dat soort bedrijven nu zelf niet in dat niemand ze nog serieus neemt.

      Login om te reageren
    9. Richard schreef:
      9 mei 2011 om 21:52

      Tja, lijkt me een bijzonder bedrijf. Na 5 keer gebeld te hebben voor een afstudeerstage maar verder gaan zoeken. Ze bellen gewoon niet terug en nemen de telefoon ook niet op.

      Login om te reageren
    10. Peter schreef:
      9 mei 2011 om 22:00

      Ik denk dat wat Kasper zegt echt het grote verschil is met 15 jaar geleden:

      Toen waren er nog geen internetfora, social media, beoordelingssites… Het imago was vooral wat het bedrijf zelf ervan maakte, idd de ‘pakken’ van CMG waarbij ik me nog goed kan herinneren dat het bespreken van je salaris met collegae absoluut niet de bedoeling was. Niet nagekomen beloftes waren toen ook aan de orde van de dag, maar dat bleef toch vooral tussen de 4 muren van het bedrijf.

      Nu echter is alles open, als je nu als afdeling je toezeggingen niet nakomt staat het 3 uur later op internet. De salarissen worden tot de euro vergeleken, en elke ontslagronde is bij de hele sector bekend.

      Het is eigenlijk net als met B2C bedrijven, verkloot het een paar keer en voor je het weet is je reputatie onherstelbaar beschadigd. Dan zit je bij ‘Radar’ en krijg je opeens een hele lading stront over je heen ook al is het wellicht schromelijk overtrokken allemaal… We kennen allemaal de voorbeelden van Tmobile, UPC, Ziggo, etc.

      De ICT bedrijven hebben denk ik nog niet echt door dat de wereld veranderd is, dat je 10 positieve berichten nodig hebt om de schade van 1 ontevreden medewerker uit te poetsen. Afspraak = Afspraak zou weer belangrijk moeten zijn voor de toekomst, juist tussen medewerker en werkgever.

      Als je als bedrijf in 2011 de schijn tegen je hebt dan wordt werven alleen maar lastiger en lastiger. Daar helpt geen ‘speeddate’ of ‘cv converter’ tegen, integendeel: het komt bij de echte professionals waarschijnlijk zelfs wat ‘wanhopig’ over…

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs