Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Vijf redenen waarom IT-projecten mislukken

20 mei 2011 - 13:474 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer
drs. Hugo Messer
drs. Hugo Messer

Een recent onderzoek van PM Solutions, een Amerikaans project management advies bureau, beschreef de top 5vijf oorzaken van het mislukken van een project. Het onderzoek bij 163 bedrijven geeft aan dat maar 47 procent van de projecten als ‘succesvol’ gezien wordt.

De top 5 oorzaken voor problemen bij projecten volgens het onderzoek:

Eisen: Onduidelijk, geen overeenstemming, geen prioriteit, tegenstrijdig, dubbelzinnig, onnauwkeurig.
Mensen: Niet genoeg mensen, conflicten tussen mensen, hoe lang mensen hun positie behouden is onduidelijk, slechte planning.
Schema’s: Te strak, onrealistisch, en veel te optimistisch.
Planning: Gebaseerd op te weinig data, ontbrekende items, niet genoeg detail, slechte schattingen.
Risico’s: Niet geïdentificeerd of aangenomen, niet gemanaged.

Binnen it-afdelingen of software firma’s is nummer twee vaak het belangrijkste knelpunt. Omdat er niet genoeg vaardige mensen zijn (meestal door het tekort aan getalenteerde mensen op de it-markt), kunnen producten niet op tijd klaar zijn, maatwerk projecten kunnen niet binnen de deadline geleverd worden, de druk op de it-afdeling groeit van dag tot dag. Hoewel er geen oplossing is die al deze problemen op kan lossen, kan offshoring een grote verbetering zijn. Het belangrijkste ingrediënt voor verbetering is ‘mensen’.

Eisen

In it-projecten is het altijd moeilijk om een duidelijk beeld van de eisen te krijgen. Mensen (vooral gebruikers) kunnen zich geen voorstelling maken van de uitkomst van een project en pas als de uitkomst er al is, worden de eisen duidelijker. Offshoring helpt hier omdat het mensen dwingt meer tijd te investeren in het ontwikkelen van een duidelijk eisenpakket en het dwingt mensen ook om na te denken over processen.

Mensen missen de frequente communicatie die voorkomt als ze samen op kantoor zitten. Hoewel dit ook nadelen heeft begrijpen de meeste outsourcers één ding: als ik niet duidelijk opschrijf wat ik wil, zal mijn team in het buitenland het op hun eigen manier interpreteren en zal de uitkomst niet zijn wat ik voor ogen had. Een paar weken geleden sprak ik een klant die het zo zei: ‘omdat ik mijn programmeur precies moet vertellen wat ik nodig heb, moet ik nadenken over wat ik nou eigenlijk wil. Dit is een voordeel, omdat de oplossingen waar we mee komen veel sterker zijn en het bespaart ons tijd die we eerder nodig hadden om resultaten heen en weer te sturen’.

Een populair software development process is ‘agile’ of ‘scrum’. Wat voor proces er ook gebruikt wordt (het kan een strikt proces volgens het Agile Manifesto zijn of een eigen ontwikkeld proces), omdat mensen een proces moeten ontwerpen, documenteren en implementeren, verandert er iets. Meer specifiek, behandelen Scrum en Agile het probleem in het opstellen van requirements: in plaats van te mikken op 100 procent requirements vooraf, worden projecten in kleinere stukjes gehakt en de uitkomst van die stukjes wordt iedere 2 tot 4 weken getest, waardoor een project effectiever naar het einddoel wordt gestuurd.

Mensen

Hier zit het grootste voordeel voor mensen die in zee gaan met offshoring. Het is makkelijker om hooggeschoolde mensen aan te trekken omdat er toegang is tot een grote arbeidsmarkt van het offshore land. De mensen zijn normaliter geen werknemers (tenzij het een dochteronderneming is), dit maakt het makkelijker voor de outsourcer om teamleden toe te voegen of te verwijderen wanneer dit nodig is. Als er een project release gepland staat en er moet sneller gewerkt worden, kunt u makkelijk wat meer mensen aannemen, hierdoor wordt het waarschijnlijker dat de deadline gehaald wordt.

Schema’s, planning and risico’s

Schema’s kunnen realistischer gemaakt worden door meer of minder mensen voor een team aan te nemen. Planning kan niet direct vereenvoudigd worden maar indirect wordt het vaak wel verbeterd door betere processen te creëren. In veel gevallen gaan bedrijven meer ‘agile’ ontwikkelen waardoor er automatisch kortere ontwikkelingscycli ontstaan en deze zijn makkelijker te plannen en te managen.

Sommigen zeggen misschien dat offshoring voor meer risico zorgt bij een project. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Als het werk op een gestructureerde manier georganiseerd wordt door constant processen te verbeteren kunnen de risico’s zelfs verlaagd worden. Meestal gaat het niet om het risico zelf, maar om het besef dat het er is. Offshoring dwingt mensen na te denken en beter te plannen en zorgt ook voor meer mensen die mee kunnen denken (bijvoorbeeld een procesmanager aan de offshore kant). Terwijl er nagedacht wordt over ‘hoe we gaan werken’ kunnen risico’s opgemerkt worden voordat er begonnen wordt met werken. En door frequente feedback (dagelijkse en wekelijkse meetings) worden verdere risico’s snel opgemerkt en kan er effectief gehandeld worden.

Meer over

OffshoringProjectmanagement

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    e-mail
    ActueelWerkplek & Beheer

    Microsoft verhoogt drempel voor inkomende e-mail

    Rusland, hacker
    ActueelSecurity & Awareness

    AIVD deelt technische details van grote politiehack

    ActueelWerkplek & Beheer

    De 10 beste voorbeelden van ons toekomstig werk!

    ActueelOverheid

    Microsoft blokkeert e-mail hoofdaanklager Internationaal Strafhof

    16 reacties op “Vijf redenen waarom IT-projecten mislukken”

    Nieuwere reacties »
    1. hk schreef:
      24 mei 2011 om 08:44

      De laatste drie alinea’s geven wat mij berteft aan wat een vreemde gedachtenkronkel er aan de orde is. Als je mensen al uitsluitend als geschoolde productiemiddelen ziet, wat is dan het verschil met de ZZP-er of de detakracht hier? En als strakkere planning of het onderkennen van risico’s etc. de gewenste efficiency brengt, dan doe je dat toch niet alleen als je gaat offshoren? Als dit werkelijk gebeurt “zoals het hoort”, dan lopen projecten thuis net zo soepel en gesmeerd. Wie gaat er dan in vredesnaam nog offshoren?

      Login om te reageren
    2. Gerard schreef:
      24 mei 2011 om 09:25

      Klinkt een beetje als Een vrouw is negen maanden zwanger. Laten we gaan offshoren. Negen vrouwen zijn dan een maand zwanger, dus bespaar je tijd.

      Login om te reageren
    3. Erik schreef:
      24 mei 2011 om 14:38

      Dit is duidelijk geschreven door een project management bureau. Wijs de mensen aan en begin erop te schieten. De meeste mensen betrokken bij het proces wijzen al tijdens het project op de overige vier oorzaken, maar worden stelselmatig genegeerd. Offshoring is geen oplossing. Het is slechts het verschuiven van het probleem.

      Login om te reageren
    4. Kees schreef:
      24 mei 2011 om 15:32

      @Redactie: In uw nieuwe voorwaarden staat dat reacties met (verkapte) reclame voor producten of diensten worden bewerkt of niet geplaatst.

      Dhr. Messner grijpt hier een onderzoek aan betreffende het mislukken van ict-projecten om zijn eigen product ‘dienstverlening bij offshoring’ t.b.v. Bridge Outsourcing B.V. te verkopen. Dat gebeurt nu al maandenlang. Kunt u niet eens iemand aan het woord laten over dit topic die er niet zelf aan verdient?

      Login om te reageren
    5. Erwinus schreef:
      25 mei 2011 om 00:38

      Dat het aan de mensen ligt, dat is absoluut niet waar. Dat er niet genoeg mensen zijn is ook niet waar. Onduidelijkheid en onzorgvuldigheid is de kern. Het probleem ligt hem in het voortraject. Wat moet er precies komen, voor wie en wat voor mogelijkheden moeten er in het project zitten. Teveel mensen op één project, met verschillende werkwijze, kan ook voor problemen zorgen. ook een wisselend persooneelsbestand.
      De ‘praatjesmaker’ heeft vaak onvoldoende technische kennis om het project goed in te kunnen lijven. Niet goed verdiepen voor wie het is en wie het gaan gebruiken. ‘Denken in solutions’ is fout, solution dit en dat. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

      Login om te reageren
    6. Aart van Dijk schreef:
      25 mei 2011 om 07:47

      Beste Kees,

      “Kunt u niet eens iemand aan het woord laten over dit topic die er niet zelf aan verdient?”.

      In 2009 ben ik, na 45 jaar werkzaam te zijn als ICT-er, gepromoveerd op dit onderwerp aan de Middlesex University te Londen. Het proefschrift is ook in Computable aan de orde geweest. Het proefschrift (520 pagina’s) geeft 139 factoren met als big hitters:
      – poor project management;
      – deadlines are unrealistic;
      – poor communication;
      – incomplete/weak definition requirements;
      – insufficient involvement of future users;
      – lack of senior management involvement and commitment;
      – lack of professionalism.

      Login om te reageren
    7. Mike schreef:
      25 mei 2011 om 08:42

      Outsourcing kan alleen als kapstok gebruikt worden om dit soort problemen aan te pakken. Hopelijk “dwingt” het de organisatie om de problemen dan aan te pakken. Anders ben je bezig om problemen te outsourcen en dan krijg je alleen maar problemen terug.

      Login om te reageren
    8. Kees schreef:
      25 mei 2011 om 09:50

      @Aart van Dijk
      Wat mij specifiek stoorde aan dit artikel is het feit dat het genoemde onderzoek niets te maken heeft met de primaire boodschap ervan. De schrijver begint met een summiere opsomming van de 5 belangrijkste punten van het onderzoek en zegt vervolgens : “Hoewel er geen oplossing is die al deze problemen op kan lossen, kan offshoring een grote verbetering zijn.”

      Dat is een propositie zonder enige semantieke waarde.

      Eerst wijzen naar een zorgvuldig gepleegd onderzoek, daarna een statement met het woord “kan” erin, waarmee de auteur in feite aangeeft dat elk verband tussen offshoring en de eventueel daarmee gerealiseerde verbeteringen in IT-projecten op louter toeval berust.
      Waarschijnlijk realiseerde de auteur dat, waarna hij alsnog het woord “grote” toevoegde om de nietszeggendheid nog enigzins te compenseren.

      Login om te reageren
    9. Koen schreef:
      25 mei 2011 om 09:55

      Dit artikel is duidelijk bedoeld om managers die willen besparen op mensen door goedkope offshore arbeid aan te wenden, daar één of andere “management-onzin” reden voor te geven (of als reclame voor capgemini?).

      Al heel wat van mijn kritiek is reeds door andere mensen geplaatst, ik kan nog toevoegen dat offshoring helemaal niet zal helpen om vooraf het eisenpakket samen te stellen. Elke poging om op voorhand perfect de requirements vast te leggen is gedoemd te mislukken. Het enige wat helpt is snelle feedback via b.v. prototyping en een zo direct mogelijke communicatie tussen de ontwikkelaar en de klant, wat alleen maar bemoielijkt wordt door outsourcing.

      Login om te reageren
    10. BB_computable schreef:
      25 mei 2011 om 11:58

      Dit artikel geeft de essentie keurig weer in de 5 punten. Vervolgens geeft het een goede aanzet om van de eisen naar de mensen te gaan. Maar daarna wordt het een reclame praatje als je het mij vraagt.

      Heel veel projecten lopen mis, simpel omdat de doelstelling gewoon niet smart genoeg is vastgelegd. We willen “een” systeem dat “iets” doet. Tja, dan krijg je tijdens het bouwen leuke uitdagingen. Aan de eisen van het te bouwen systeem moeten ook eisen gesteld worden (requirements management), zelf maak ik gebruik van een checklist van de 10-geboden van requirements.
      Als hieraan is voldaan, dan is het met een normaal presterende projectleider en voldoende mensen (daar is een outsourcing land dan soms wel weer makkelijk voor) een peuleschil om binnen budget, binnen tijd en een gegarandeerd correct systeem op te leveren.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs