SugarCRM, leverancier van open source software voor klantrelatiebeheer, zegt het afgelopen jaar bijna 3000 nieuwe klanten te hebben binnengehaald. Dat komt doordat het softwarepakket Sugar steeds meer tools en toepassingen heeft, onder andere voor samenwerkingsoplossingen en sociale netwerken. Ook levert de alliantie met IBM meer klanten op.
SugarCRM levert software die lokaal geïnstalleerd wordt en software als een webdienst. De crm-leverancier richt zich vooral op het mkb en de middenmarkt. Volgens EMEA-directeur Tom Schuster stappen klanten vaker over op SugarCRM vanwege het opensourcekarakter van de software. ‘De software is onder andere geschikt voor koppeling met sociale netwerken. We hebben verder tools om informatie uit sociale netwerken te halen. Hierbij werken we samen met de technologie van InsideView die informatie verzamelt uit Twitter. We spelen met onze software in op de groei van sociale netweken. Ik geloof dat sociale netwerken onze manier van zaken doen radicaal veranderen. Misschien nu niet, maar wel over vijf jaar. Bedrijven hebben nu al een sociale netwerkstrategie of zijn deze aan het opzetten.'
Sugar 6
SugarCRM heeft dit jaar een nieuwe versie van zijn Sugar 6 crm-applicatie uitgebracht. Volgens Schuster kunnen klanten met de nieuwe versie de oplossingen meer op maat maken voor bijvoorbeeld verkopers en marketeers. Ook is de software te gebruiken in combinatie met sociale netwerken en mobiele oplossingen zoals smartphones. Verder is Sugar 6 meer geïntegreerd in IBM Lotus Notes. Deze integratie wordt mede mogelijk gemaakt door de crm-integratiesoftware van iEnterprises, dat door SugarCRM is overgenomen.
Sugar 6 is ook geschikt voor samenwerkingsoplossingen zoals Google Docs, Lotus Collaboration, Cisco WebEx, InsideView en Citrix GoToMeeting. De software is tevens geschikt voor gebruikt op smartphones die werken op Android, RIM BlackBerry en de Apple iPad. De crm-software kan offline synchroniseren en biedt een nieuwe html5 -beheertool, waarmee mobiele gebruikers dashboards en rapporten kunnen bekijken. Schuster: ‘Naast sociale netwerken spelen we in op samenwerking via de cloud en mobiele oplossingen. De toekomst van crm wordt bepaald door een combinatie van sociale netwerken, cloud en mobiliteit. Ik merk overigens dat online crm in Nederland veel sneller wordt opgepakt dan in andere landen. Dat komt doordat een groot vertrouwen bestaat tussen klanten en leveranciers.'
IBM
SugarCRM en IBM onderhouden een strategische alliantie met elkaar. Zo is de software van SugarCRM geschikt voor Cognos Business Intelligence Suite, SPSS en de WebSphere-integratiesoftware. SugarCRM wordt verder gecombineerd verkocht met IBM's system i-software en Power-servers. De samenwerking levert geen windeieren op, zegt Schuster: 'Onze alliantie leidt tot meer deals met klanten.'
Over SugarCRM
SugarCRM concurreert met name met Microsoft Dynamics CRM-software die via de cloud en on-premise verkrijgbaar is. Ook Salesforce.com, Oracle OnDemand, RightNow en NetSuite zijn concurrenten. Zo aast SugarCRM op Siebel-klanten die geen groot crm-systeem van Oracle willen aanschaffen. SugarCRM heeft wereldwijd ongeveer 7000 klanten. Het laatste jaar kwamen er 2800 nieuwe klanten bij. In Nederland wordt de software gebruikt door de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB), het Agentschap NL van het ministerie van Economische Zaken, Landsbouw en Innovatie. Onlangs heeft een Nederlandse overheidsinstelling de software aangeschaft voor 3000 werkplekken. Welke overheidsinstelling dat is, wil Schuster niet zeggen. Wel een klein detail: ‘Onze software wordt daar gekoppeld aan een SAP-omgeving'.