Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Léon van den Bogaert

Crisis? Welke crisis?

29 augustus 2013 - 11:43OpinieGovernance & Privacy
ing. Léon van den Bogaert
ing. Léon van den Bogaert

Naast hangjongeren heb je ook hangouderen. Bezit nemen van een bankje, bij voorkeur voor een winkelcentrum, en het alledaagse leven om je heen zien gebeuren. Zonder er deel van uit te maken. Nu hebben we te maken met een nieuw fenomeen, hangondernemers. Hoe zegt u? Ondernemers of managers, die bij een virtueel bankje, bij voorkeur op LinkedIn, een beetje rondhangen terwijl de economie om ze heen voortraast.

Passiviteit is des duivels oorkussen. Zeker voor ondernemers. Als je de crisis als een gegeven accepteert dan krijg je een selffulfilling prophecy. Veel ondernemers hebben vanaf het begin van de financiële crisis in 2008 het vet op hun botten verbrand. Nu het vet op is, wachten ze tot de crisis voorbij is. Dat zie je terug in het aantal faillissementen, die waren tot begin dit jaar nog relatief zeldzaam. De laatste zes maanden is het aantal bedrijven dat is omgevallen enorm gestegen, tot meer dan zevenhonderd per maand.

Voor alle hangondernemers heb ik een schokkende mededeling. Er is geen crisis. De crisis is namelijk allang voorbij. De situatie waar we nu in zitten is de nieuwe realiteit. Als je nog steeds vasthoudt aan de oude situatie, de afgelopen jaren niet in innovatie hebt geïnvesteerd, niet een keer uit je schuilkelder bent geweest, de oude tijden romantiseert, dan ben je een echte hangondernemer. Je had moeten sparen in goede tijden en uitgeven in de magere tijden. Uitgeven aan innovatie, je team bij de hand moeten nemen en nieuwe kansen onderzoeken.

chief innovation officer

Een aantal vooruitstrevende bedrijven heeft ervoor gekozen om innovatie een onderdeel van hun strategie te maken. Tot voor kort hadden de van oudsher primaire procesverantwoordelijken, zoals inkoop, verkoop, logistiek, productie en financiën, een positie aan de directietafel. Inmiddels heeft de it-directeur ook zijn directiestoel verdiend. De volgende stap is om daarnaast innovatie, met ondersteuning van it, als strategisch te zien. De chief innovation officer wordt een ingeburgerde term. Niet omdat het zo mooi op een visitekaartjes staat, maar omdat het een belangrijk deel van de overlevingsstrategie moet zijn.

Bedrijven die innovatie niet omarmen, hebben weinig toekomst, net als hangjongeren. Maar het is nog niet te laat. Gebruik het laatste vet op de botten om intern te zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor je business. Voordat je met jouw onderneming onderdeel wordt van de stijgende statistieken van de Kamers van Koophandel.

Meer over

FaillissementenSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: AIV waarschuwt Nederland, Centric verwerft meerderheidsbelang in Twelve (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Van data-marktplaatsen tot dark data: de rol van authenticiteit in ai

    OpinieSecurity & Awareness

    Iot-beveiliging: het vergeten risico in cybersecuritystrategie

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    lui
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Waarom ‘leverancier van jouw leverancier’ groot risico kan zijn

    16 reacties op “Crisis? Welke crisis?”

    « Oudere reacties
    1. hk schreef:
      3 september 2013 om 14:13

      Zolang “innovatie” in dit verband is gebaseerd op een ongewijzigd concept van winst maken (ofwel: het meer geld vragen en krijgen voor een product of dienst dan de kostprijs) verandert er helemaal niets en zal de volgende crisis zich nog sneller aandien dan de huidige.
      Het wordt tijd dat wij in de westerse wereld omschakelen naar denken in termen van welzijn in plaats van welvaart.

      U mag best innoveren, maar doe dat dan ook met uw gedachtegoed. Daar past, zoals NumoQuest al aanhaalt, geen VOC mentaliteit in

      Login om te reageren
    2. Henri Koppen schreef:
      3 september 2013 om 14:21

      Ewout, wij zijn het eens, hoera! 😉

      All-you-can-eat is wellicht ook een varkenscyclus zoals je eerder schreef.

      Overigens had ik ook een anti-cyclus momentje. Ik was deze maand laat met factureren en al mijn klanten snel van betalen. Ik beleefde een (nagenoeg) 0 euro debiteuren momentje (jaja, ik doe uurtje factuurtje), en dat was dan weer uiterst positief.

      Login om te reageren
    3. mauwerd schreef:
      3 september 2013 om 17:10

      Directeur in vakgebied promoot zijn eigen vakgebied. De requiremens vindt dat niet vroeg genoeg op de specs gelet moet worden. Later fixen kost veel meer, blijkt uit zoveel studies. De ontwerper let op efficientie en uniformiteit, scheelt op zeker op langere termijn hoop geld. De tester brengt eindelijk waarheid aan het licht. Geen mooi verhaal, maar feiten mbt specs, vind klant ook prettig.
      en wie koop ons product, de klant toch ? De programmeur zorgt voor slimme algoritmes, herbruikbare code. Niet op bezuinigen dus. En waar zouden we zijn als het superproduct niet verkocht kan worden ? Nee, Marketing en Sales, das belangrijk. De stoffige accountant weet wel beter, de cijfers liegen niet. Wie levert de winst/verlies rekening ?

      Men moet op andere sectoren bezuinigen, ja juist nu.
      Weinig innoverend artikel.

      Login om te reageren
    4. Ewoud D. schreef:
      3 september 2013 om 17:53

      Henri,

      We zijn het wel vaker eens alleen niet aangaande alle oplossingen. Betreffende uurtje-factuurtje kun je natuurlijk ook ander verdienmodel kiezen, per regel code ofzo. Kunnen we straks weer op zoek naar easter eggs;-)

      Maar alle gekheid op een stokje, het is toch opmerkelijk dat auteur een stuk schrijft over innovatie maar verder nergens meer op reageert. Dat riekt naar oude wijn in nieuwe zakken.

      Login om te reageren
    5. Onno Zele schreef:
      3 september 2013 om 21:30

      Ik lees altijd alle opiniestukken in Computable. Dit is het meest arrogante opiniestuk dat ik ooit gelezen heb. Wellicht kan de auteur duiding geven of dit met een knipoog gelezen moet worden.

      Login om te reageren
    6. Leon van den Bogaert schreef:
      4 september 2013 om 11:31

      Dank voor de vele reacties; het is goed om te lezen dat het voor velen nog een actueel onderwerp is.
      Wat ik vooral aan heb willen geven is dat de crisis niet iets is wat overwaait. Een storm, daar kun je voor schuilen. De economische situatie waarin we terecht zijn gekomen, waait niet over. Deal ermee want dit is waar je het voorlopig mee moet doen. Uiteraard is er in veel ondernemingen gekeken naar optimalisaties, kostenbesparingen en aanpassingen naar het huidige economische klimaat. Maar wat als dat niet voldoende is? Misschien is er wel een radicale verandering van bedrijfsprocessen nodig. Innovatie betekent niet alleen buiten de kaders denken, maar ook loslaten wat vertrouwd is. Da’s knap lastig. We hebben te maken met grote veranderingen waar bedrijven wel op in moeten spelen. Daarbij ontstaan nieuwe kansen. En ja, niet elk nieuw en innovatief initiatief zal overleven.

      Het is geen trap na voor bedrijven die de crisis niet overleefd hebben of een veer voor bedrijven die floreren in deze tijd. Het is een wake-up call voor bedrijven die hebben geschuild tijdens de storm, in de verwachting dat als ze uit de schuilkelder komen, alles bij het oude is gebleven. Dan heb je je tijd in de schuilkelder niet optimaal benut.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs