In een tijd waarin organisaties afgerekend worden op hun bereikbaarheid wint ip-communicatie steeds meer aan populariteit. Voor mij als directeur van een organisatie die gespecialiseerd is in ip, is dat natuurlijk een positieve ontwikkeling. Maar los daarvan is het ook een feit dat het ISDN-netwerk op niet al te lange termijn uitgefaseerd wordt en ip steeds meer de standaard zal zijn.
Daarnaast zorgen ontwikkelingen als het nieuwe werken (hnw) ervoor dat 24/7 bereikbaarheid steeds hoger op de agenda komt te staan. Mensen hebben geen vaste werkplek meer en dat betekent bijvoorbeeld dat ze geen vaste telefoon, maar wel een laptop tot hun beschikking hebben. We zien dan ook dat steeds meer organisaties overstappen naar ip-communicatie. Helaas verloopt deze switch niet altijd even soepel. Hieronder de drie belangrijkste valkuilen waar je als it-professional niet in moet trappen wanneer je met ip aan de slag gaat.
1. IP-communicatie over publiek netwerk De belangrijkste valkuil bij de inzet van ip-communicatie is het gebruik van het publieke/openbare netwerk. Het risico schuilt in het feit dat de kwaliteit van dit netwerk niet kan worden gewaarborgd. Zodra je telefonienetwerk het niet doet, ontstaat de vraag wie er verantwoordelijk is: de telefonieprovider of de internetprovider? Een lastig vraagstuk, waar je als ondernemer liever niet mee te maken krijgt. Wanneer VoIP-diensten echter via een gesloten netwerk verlopen, kan via sla’s de betrouwbaarheid, snelheid en beschikbaarheid worden geborgd. Daarnaast is het belangrijk om het netwerk goed op een organisatie af te stemmen. Een voorbeeld is het stellen van prioriteiten aan verkeersstromen op de netwerkverbinding. Bij telefoongesprekken kan een vertraging van 100 milliseconde al tot een slechte gesprekskwaliteit leiden. Het is voor real-time applicaties, waarbij spraak of beeld een rol spelen, dan ook belangrijker om voorrang te krijgen dan voor minder tijdkritisch verkeer zoals e-mail en internetverkeer.
2. Te weinig bandbreedte Wanneer er onvoldoende bandbreedte beschikbaar is, kan de kwaliteit van het netwerk niet gegarandeerd worden. Sommige organisaties proberen kosten te besparen door minder bandbreedte beschikbaar te stellen. Toch zorgen grote big data-projecten en de exponentiële groei van het aantal tablets en smartphones dat gebruikt wordt door medewerkers ervoor dat er juist steeds meer bandbreedte noodzakelijk is. Door de belasting van het netwerk vervolgens permanent te bewaken voorkom je dat gesprekken vertraagd worden en blijft de bereikbaarheid gegarandeerd.
3. Verschillende netwerkinfrastructuren De inzet van verschillende netwerkstructuren maken het beheer lastiger. Sommige bedrijven werken samen met verschillende partijen, bijvoorbeeld omdat het verplicht is om met een bepaalde dataleverancier samen te werken, terwijl de keuze voor de telefonieprovider vrij is. Door al het telefonie- en dataverkeer in één netwerkstructuur te integreren, is het netwerk echter veel eenvoudiger te beheren. Er is bovendien minder bekabeling en apparatuur nodig, omdat alle pc’s en telefonie op één poort aangesloten kunnen worden. Maak daarom altijd een goede afweging: is het noodzakelijk om met meerdere leveranciers samen te werken, of kun je je infrastructuur bij één partij onderbrengen?
Misschien zien veel lezers bovenstaande drie valkuilen als logische zaken waar je niet zomaar intrapt, maar ervaring leert dat er vaak pas naar gekeken wordt nadat het hele ip-netwerk al is uitgerold. En een gewaarschuwd mens telt voor twee.
@Gerard
1. bereikbaarheid en IP communicatie heeft niets met elkaar te maken, wel communicatietoepassingen en bereikbaarheid. IP is onderliggende techniek.
2. te weinig bandbreedte. dat is een vorige eeuw discussie, sorry kan het niet positiever zien, het gaat in stappen 10, 20, 30, 50, 100, 1 stapje erbij en per Mbit weer goedkoper, bandbreedte is niet meer een issue, kosten per Mb ook niet echt, hooguit het tijdig bestellen en ja het goed inrichten ervan, maar dat adresseer je nu weer net niet
3. data leverancier, telefonie provider…. minder bekabeling…integreren….heet dat niet VoIP? dat zou je kunnen hosten, en er zijn net zoveel argumenten tegen.
zo ken ik infopact niet, kan alleen de a en c vervangen door r en u 🙁
@Maarten
Je zult je verbazen maar hier in Oostenrijk is de discussie over bandbreedte wel degelijk een item.
Ik stap zelf net af van ISDN en daar zitten meer haken en ogen aan vast als je op het eerste gezicht denkt. Probeer maar eens te zoeken hoe je een analoge fax via het netwerk van de mobiele telefonie laat werken, dat is een ramp. Hopelijk gaat het redelijk over VOIP-lijnen. Voor mij is dat niet zo belangrijk maar je wil je klanten een degelijk advies kunnen geven en goede uptodate informatie is op dit gebied schaars.
@Jan
de conversie van analoog naar IP veroorzaakt dat een fax met 14k4 of 9k6 gaat weren anders moet je een provider vinden die nog een analoge netlijn biedt.
Misschien even naar een faxserver kijken…. en anders naar een toepassing om de fax af te schaffen, fax is al 30 jaar oud, niet alles kan altijd upwards compatibel blijven. een scanner en email doet soms ook wonderen.
@Maarten
ik kies voor voip maar ik woon in oostenrijk, daar is de fax helaas nog niet uitgestorven . . .
Opmerkelijk dat Oostenrijk op dat vlak nog zo achter loopt.
Fax is overigens al heel wat meer dan dertig jaar oud, het is iets dat zijn oorsprong vond in de jaren dertig van de vorige eeuw… analoog toen dat dan wel ja..
@Pascal,
nu was ik wat verbaasd over je opmerking dat de fax uit de 30 ger jaren zou zijn, maar zie daar, het is nog “erger”:
De faxmachine vindt zijn oorsprong bij de Schotse uurwerkmaker Alexander Bain, die op 27 mei 1843 een octrooi verkrijgt op de “kopieertelegraaf”.
Wikipedia…. pfffff
Maarten bedankt maar ik heb die fax nog voor ongeveer 5 tot 10 faxen per jaar, dat sterft hier gelukkig ook uit behalve bij de overheid want daar ligt het probleem, email wordt i.t.t. nederland niet erkend als bewijs.
Ik vond een paar converters die analoge fax via het mobiele netwerk kunnen bedienen o.a. van Sagem in duitsland door Vodaphone verkocht maar daar moet de carrier meewerken, bij navraag wist eigenlijk niemand wat ik bedoelde . . .
Dan blijft VOIP over met als voordeel dat ik ook nog een “analoge” telefoon heb voor die familieleden die nog niet met Skype o.i.d. willen telefoneren. Zakelijk gaat alles mobiel dat is hier heel veel goedkoper als in NL.
Correctie (er was een stukje tekst weggevallen zie ik)
Alhoewel de inhoud van het artikel op zich wel goed is, komt het op mij over als een artikel van iemand die nog even aan het eind van het jaar een artikel moest schrijven om ook die target voor 2013 te halen.
Dit is in mijn ogen gewoon een stukje basiskennis waar rekening mee gehouden moet worden als je iets met IP communicatie gaat doen. Als je hier, anno 2013, als IT professional nog intrapt / geen rekening mee houdt ben je de titel “professional” mijns inziens niet waardig.
Wat dat betreft kan ik me vinden in de reactie van Maarten.
Read more: https://www.computable.nl/artikel/opinie/telecom/4954759/1276977/drie-valkuilen-van-ipcommunicatie.html#ixzz2oEI9C7kF
Bij het lezen van het stukje kreeg ik ook even een ‘open deur intrap’ gevoel. Sorry, kan er niets anders van maken.
Voip bestaat namelijk al een flinke tijd overigens en in den beginne, zoals vaak en veel met nieuwere ontwikkelingen, is er wel eens wat. Zakelijk gezien een kwestie van heel goed zaken op elkaar afstemmen, de wel bekende 15% bij reserveren, iets wat velen telkens weer blijken te vergeten, en de ‘error marigin’ verklein je.
Juridisch
Of je hebt een contract met één partij, of je hebt er een met meerdere. Wanneer je het hebt over een SLA, dan hoop ik voor je dat je met de juiste club de juiste afspraken hebt gemaakt. Uiteraard kun je alles ook bij één partij onderbrengen. Ik geloof niet dat dat een issue zou moeten zijn.
Nederland voorbeeldland
In Nederland zijn we technisch, wat bekabeling en gebruik betreft koploper in de EU. Eigenlijk mag je dat niet vergelijken met andere landen waar men rustig een jaar of meer in ontwikkeling of implementatie achter loopt. Daar moeten we denk ik discussie wijs even rekening mee houden. Het m,aakt ‘real time’ vergelijken een stukje moeilijker.
Redundancy
Misschien heeft de auteur wel eens gehoord van redundancy? De grotere organisaties waar ik voor heb geacteerd, hadden voor de meest kritische netwerkonderdelen een redundency aangelegd, terwijl ik ook heb meegemaakt dat grote organisaties door eigenwijsheid en politiek, niets hadden geimplementeerd waardoor er op gegeven moment 200+ maar naar huis gingen met de lunch vanwege een cruciaal element dat was uitgevallen doch waar klaarlijkelijk geen ‘cold spare’ voor handen bleek.
Dus tsja….
@NumoQuest
Toen ik 10 jaar geleden uit Capelle aan den IJssel vertrok werden de glasvezel kabels juist gelegd.
Op dit moment worden ze hier gelegd, dat is 10 jaar later.