Het begin van een nieuw jaar is altijd een mooi moment om voorspellingen te doen, wat gaat er allemaal gebeuren in 2014? Dit kun je natuurlijk het beste vragen aan mensen die constant bezig zijn met innovatie en nieuwe technieken. De beste onderzoekers van Parc hebben zich deze vraag ook gesteld en zij hebben een interessante lijst met trends opgesteld die invloed gaan krijgen op ons dagelijks werk. Ik deel de meest spannende voorspellingen.

– Nieuwe webtracking-technologie: Webtracking zal steeds minder afhangen van cookies en zich meer gaan richten op het zogenaamde ‘device fingerprinting’. Aangezien mobiele apps geen cookies gebruiken, zullen gebruikers er in de toekomst steeds vaker geïdentificeerd worden aan de hand van de unieke kenmerken van hun apparaat.
– Nieuwe generatie gratis diensten: Om klanten aan zich te binden zullen bedrijven nieuwe gratis diensten gaan aanbieden om zo nog specifiekere persoonlijke informatie te verzamelen. Denk daarbij aan gratis telefoons en internetverbindingen, bijvoorbeeld in landen met sterk opkomende economieën.
– De komst van de Chief Customer Experience Officer: Deze nieuwe functie ligt op het snijvlak van it en marketing. Deze cceo zal zijn aandacht voor bewustwording en brandmanagement verplaatsen naar ‘live co-creatie’ met klanten. Dit vraagt uiteraard om andere vaardigheden en technologieën. Zo vraagt kennis over verschillende marktsegmenten in nieuwe contexten tegelijkertijd om agile systemen en big data analytics software.
– Groei voor de Windows phone: De Windows phone krijgt langzaam maar zeker meer marktaandeel in Amerika en Europa. Misschien heb je even niet opgelet (hint voor alle iphone-fans), de meeste mobiele applicatie-ontwikkelaars is het niet ontgaan. Vorige maand sprongen Instagram, Waze en Mint aan boord van het Windows phone-platform.
– Groei in mobiel en connectiviteit: Een andere belangrijke groeimarkt in 2014 zijn applicaties die gebruikersinformatie relevant maken in de context waar ze zich op dat moment bevinden, zodat zowel de consument als de organisatie er baat bij heeft. Het gaat hierbij met name om waerables en sensoren, dankzij ’the internet of things’ is deze markt klaar om tot ongekende hoogtes te stijgen.
En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan, maar ik beperk me voor nu tot de belangrijkste trends. Ik hoor graag welke trends jij aan dit lijstje toe zou willen voegen.
Tja, 2015 zal ook een spannend jaar worden. En in 2016 hebben we vast ook wel weer iets wat we op moeten lossen.
Dat is juist het leuke van ict. Het blijft maar veranderen en vernieuwen.
Laten we self-censoring als gevolg van de NSA-affaire niet vergeten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Palo_Alto_Research_Center
Nooit eerder van gehoord, maar geen katte(n?, ik word oud)pis. Die hebben echt inzicht.
Unieke kenmerken van hun apparaat… Ow jee, da’s wel erg privé. Voor je het weet komt Henri weer met z’n vrouw aanzetten 😉 Maar ook technisch op zich interessant, wat privacy betreft.
en “Chief Customer Experience Officer” ?, als techneut klinkt dit afschuwelijk. Toch gaat het daarom: hamstereeeeeeen in de cloud?
Ik lees toch weinig spannends bij dit lijstje.
Webtracking, ja gaat gebeuren en gebeurt al teveel, niet door het apparaat maar door de applicaties die worden gebruikt.
Gratis diensten, bestaan niet, maar inderdaad alleen maar om meer informatie te verzamelen en te verkopen
CCEO, lijkt mij spannend, maar ik zie dit nog niet echt gebeuren
Windows Phone, you make me laugh, dit is echt een dood paard.
Groei in mobiel, what’s new?
Ik denk toch meer aan wearables zoals glass, iwatch e.d. Niet langer wordt de positie bepaald, maar nu ook de kwaliteit van een persoon.
Verder natuurlijk steeds meer mobiel betalen, Ibeacons en NFC.
En natuurlijk gaming, 3d printing van anything, etc.