Dames en heren cloudleveranciers, hoe hebben jullie de belangen van erfgenamen geregeld bij het overlijden van jullie klanten? Toen jullie oprichters jong waren was dit onderwerp niet aan de orde. Nu jullie bedrijven inmiddels langer bestaan en ook een oprichter als Steve Jobs is overleden is dit een actuele vraag.
Iedereen weet dat een mensenleven eindig is. Nu steeds meer mensen gebruik maken van clouddiensten, zowel privé als zakelijk, zou je verwachten dat de cloudleveranciers met dit gegeven rekening houden. Zolang alles goed gaat, kun je bij je ebooks, je spotify, je ITunes, je Office365 account enzovoort. Maar als een leven eindigt, eindigt ook de verbintenis met de leverancier. Dat zou je tenminste verwachten. Ook zou je verwachten dat er geregeld is wie recht heeft op de gegevens die de overledene in de cloud had geplaatst.
Maar zoals dat zo vaak gaat, een software onderneming wordt opgericht door jonge mensen, die niet met de dood bezig zijn en zo hoort dat ook. Maar de jonge ondernemers van toen zijn nu in hun fifties en ook het leven van Steve Jobs bleek eindig.
Tijd om Cloud leveranciers over erfrecht te laten nadenken. Bijna alle zaken gerelateerd aan het overlijden van een mens zijn in de traditionele wereld geregeld door middel van het erfrecht per land. De digitale wereld vereist naar mijn idee echter een aanvulling. Zo laat ik graag mijn ITunes collectie na aan mijn nabestaanden, wil ik graag dat mijn zakelijke Office365 omgeving geruisloos overgaat naar mijn zakenpartners. Bij een eenmanszaak zou dit ook eenvoudig moeten kunnen.
MAAR, deze bedrijven hebben niets voor jou als persoon of je bedrijf geregeld. Dat zou toch anders moeten, vind je niet? Ik heb eigenlijk een vrij eenvoudig voorstel aan de Cloudleveranciers in deze digitale wereld.
Laat de softwarepartijen die hun producten in de cloud aanbieden een paar velden toevoegen aan de account van de hoofdrekeninghouder. De namen van deze velden zouden deze kunnen zijn:
Bij overlijden gaat deze account over naar de volgende persoon, gevolgd door naw-gegevens en BSN of fiscaal nummer. Na invulling wordt een email gegenereerd en aan die persoon (de begunstigde) gestuurd. Vervolgens bevestigd deze begunstigde via DigiD zijn/haar identiteit en geeft aan dat hij de begunstigede is van de account en de betalingsverplichtingen overneemt van de overledene. Laat hem tevens verklaren dat indien een testament een andere begunstigde aanwijst, deze de rechten en plichten overneemt.
Je moet ook aan kunnen geven als hoofdgebruiker na welke periode van inactiviteit op je account een check plaats vindt door middel van een email aan jou. Bij het uitblijven van een reactie op die email ontvangt de door jou benoemde begunstigde een email, ook hier zou je moeten kunnen aangeven of hij die na x of y dagen ontvangt.
Wat te doen als je het eens bent met deze stelling of aanvullingen hebt? Vermeldt ze als reactie onder dit stuk. Reacties van de grote partijen en juristen zijn zeer welkom.
misschien ook nog iets regelen over euthanasie op mijn data: ;-(
Wat een geweldige invalshoek die inderdaad onderbelicht lijkt.
Wel twee zaken: Er is een onderscheid tussen business en prive met verschillende eigenschappen en consequenties.
Het woord cloud kun je mijn inziens veranderen in “internet” of “online”. Hoe is het met offline zaken geregeld? Er zit een verschil in Spotify en tijdschriften (gewoon beëindigen) en diensten waarbij je iets van waarde bij een dienst hebt (data opslag, of een kluis in het buitenland).
Met andere woorden. Door te kijken naar de niet online dingen en hoe die gaan, krijg je in ieder geval de richting waarop een online dienst zou moeten gaan.
Leuk stuk Andre.
Je haalt een zeer valide punt aan.
Op zich is dit niet “Cloud only” maar geldt meer voor alle online diensten die je afneemt.
Ik kijk uit naar de discussie tussen de experts.
Terecht aandachtspunt want doodgaan doen we (voorlopig in ieder geval) allemaal. Zolang het niet uniform is geregeld een handige link om te zien wat je nu kunt doen richting diverse aanbieders: http://www.corinnekeijzer.nl/2012/02/15/account-opheffen-bij-overlijden-3
Daar zijn toch regelingen voor. Toen ik hiermee te maken had ging dat als volgt:
– overlijdensoorkonde van de eigenaar (cloud/web/whatever)
– opgave rechtmatige erfgenaam met legitimatie
– evt. notariele waarmerking
Geen probleem.
Pas wanneer je met grensoverschrijdende kontrakten te maken hebt wordt het een beetje ingewikkelder vanwege verschillende talen, maar notariaten hebben daar oplossingen voor.
Goed verhaal.
Zie ook:
https://www.computable.nl/artikel/column/maatschappij/2689196/2429449/de-kijk-van-van-eijk-digitale-erfenis.html
Leuk artikel Andre!
Dit punt was een tijd geleden ter discussie gekomen toen iemand overleden was en zijn gegevens, foto`s etc bij Facebook achtergelaten waren. Zijn partner wilde toegang krijgen tot die spullen. Het was eerst touwtrekken en daarna was het opgelost.
Hierna heeft Facebook een reglement voor deze zaak opgesteld. Ik hoorde dat MS ook zoiets bedacht heeft voor haar klanten.
Uiteraard zoals Henri heeft opgemerkt er is een verschil tussen je situatie als individu en zakelijk. Ik denk dat de regeling van FB verder door andere leveranciers toegepast gaat worden.
Goede discussie!
Ik denk dat veel consumenten geen idee hebben hoe het verder gaat (of gewoonweg niet geregeld hebben) met online diensten als ze er niet meer zijn.
Voor wat betreft de clouddiensten die direct aan de consument worden aangeboden, ben ik het niet eens dat de software/cloud leveranciers verantwoordelijk zijn voor een volledige oplossing. Ik vind dat consumenten hier voor een groot deel zelf verantwoordelijk voor zijn. Net zoals alle protocollen die al bestaan voor offline zaken (wel of niet wettelijk geregeld).
Wel zie ik een grote kans voor nieuwe diensten die aangeboden kunnen worden door notarissen of partijen die samenwerken met notarissen. Een hele andere invalshoek zou kunnen zijn dat men zich meer gaat richten op online password managers/kluizen die een centraal punt vormen waar dit direct voor een aantal online diensten geregeld kan worden.
Zie bijvoorbeeld https://www.passwordbox.com/legacylocker
Voor wat betreft zakelijke software zal dit nagenoeg niet een issue zijn omdat je met name te maken hebt met organisaties die deze software gebruiken en niet individuele personen. Het is in ieder geval vandaag de dag bij de zakelijke software van AFAS al mogelijk om die extra informatie toe te voegen zoals je aangeeft als mogelijke oplossingsrichting.
Als laatste ben ik het eens met een van de bovenstaande reacties dat er wezenlijk verschil bestaat tussen diensten waar echte waarde achter zit die wilt achterlaten (zoals een itunes collectie waar je voor betaald hebt), of diensten waar gewoon opgezegd kan worden zonder een bepaalde vorm van nalatenschap.
Op persoonlijke titel: eens, en leuk perspectief.
Ik hoorde vorig jaar bij een presentatie iemand die stelde dat je in de toekomst geen testament meer afsluit maar een SLA (gericht op het behoud van je data in de meest brede zin van het woord).
Misschien mis ik de clou maar het principe van de cloud is pay-per-use, je bent helemaal geen eigenaar van de diensten. Bij bedrijfsovergang is het allemaal afhankelijk van de rechtspersoon, voor de provider veranderd er namelijk niets als de betaling via dezelfde bankrekening doorgaat.
Kortom, wat een onzin allemaal….
Maar laten we het eens omdraaien, opa bleek een obsessieve verzamelwoede te hebben van auteursrechtelijk beschermd materiaal;-)