Dames en heren cloudleveranciers, hoe hebben jullie de belangen van erfgenamen geregeld bij het overlijden van jullie klanten? Toen jullie oprichters jong waren was dit onderwerp niet aan de orde. Nu jullie bedrijven inmiddels langer bestaan en ook een oprichter als Steve Jobs is overleden is dit een actuele vraag.
Iedereen weet dat een mensenleven eindig is. Nu steeds meer mensen gebruik maken van clouddiensten, zowel privé als zakelijk, zou je verwachten dat de cloudleveranciers met dit gegeven rekening houden. Zolang alles goed gaat, kun je bij je ebooks, je spotify, je ITunes, je Office365 account enzovoort. Maar als een leven eindigt, eindigt ook de verbintenis met de leverancier. Dat zou je tenminste verwachten. Ook zou je verwachten dat er geregeld is wie recht heeft op de gegevens die de overledene in de cloud had geplaatst.
Maar zoals dat zo vaak gaat, een software onderneming wordt opgericht door jonge mensen, die niet met de dood bezig zijn en zo hoort dat ook. Maar de jonge ondernemers van toen zijn nu in hun fifties en ook het leven van Steve Jobs bleek eindig.
Tijd om Cloud leveranciers over erfrecht te laten nadenken. Bijna alle zaken gerelateerd aan het overlijden van een mens zijn in de traditionele wereld geregeld door middel van het erfrecht per land. De digitale wereld vereist naar mijn idee echter een aanvulling. Zo laat ik graag mijn ITunes collectie na aan mijn nabestaanden, wil ik graag dat mijn zakelijke Office365 omgeving geruisloos overgaat naar mijn zakenpartners. Bij een eenmanszaak zou dit ook eenvoudig moeten kunnen.
MAAR, deze bedrijven hebben niets voor jou als persoon of je bedrijf geregeld. Dat zou toch anders moeten, vind je niet? Ik heb eigenlijk een vrij eenvoudig voorstel aan de Cloudleveranciers in deze digitale wereld.
Laat de softwarepartijen die hun producten in de cloud aanbieden een paar velden toevoegen aan de account van de hoofdrekeninghouder. De namen van deze velden zouden deze kunnen zijn:
Bij overlijden gaat deze account over naar de volgende persoon, gevolgd door naw-gegevens en BSN of fiscaal nummer. Na invulling wordt een email gegenereerd en aan die persoon (de begunstigde) gestuurd. Vervolgens bevestigd deze begunstigde via DigiD zijn/haar identiteit en geeft aan dat hij de begunstigede is van de account en de betalingsverplichtingen overneemt van de overledene. Laat hem tevens verklaren dat indien een testament een andere begunstigde aanwijst, deze de rechten en plichten overneemt.
Je moet ook aan kunnen geven als hoofdgebruiker na welke periode van inactiviteit op je account een check plaats vindt door middel van een email aan jou. Bij het uitblijven van een reactie op die email ontvangt de door jou benoemde begunstigde een email, ook hier zou je moeten kunnen aangeven of hij die na x of y dagen ontvangt.
Wat te doen als je het eens bent met deze stelling of aanvullingen hebt? Vermeldt ze als reactie onder dit stuk. Reacties van de grote partijen en juristen zijn zeer welkom.
@Ewout, jammer dat jou de clou is ontgaan….
Dus ik zal wat specifieker voor je worden. BTW ben jij al opa?
In het kader van self service zou het goed zijn als gebruikers van laten we zeggen een papa/mama boekhouding al bij een nieuwe online verbintenis de mogelijkheid wordt geboden de zaken goed en digitaal te regelen een aantal zaken een stuk eenvoudiger worden.
Waarom zouden automatiseerders hier niet direct behulpzaam in kunnen zijn? In dat kader snijdt de aanvulling van Kevin Voges van AFAS dus hout.
Het zou te gek zijn als de data van jouw boekhouding niet jouw eigendom zou zijn en dit zomaar eigendom van AFAS, Excat of wie dan ook zou worden….
Je bent geen eigenaar van de diensten maar wel van de content: het is jouw boekhouding, het zijn de door jou gekochte ebooks en songs etc.
Hoe kon jou dit ontgaan ;)?
@Ewout
nog nooit te maken gehad met een gestorven klant? Of een klant die diensten over moet nemen van een gestorven persoon?
Het had mij de eerste keer nogal wat tijd bespaard wanneer ik dit artikel met discussie toentertijd gelezen had.
Leuk verhaal Andre.
Ik maak prive en voor mijn (bescheiden) onderneming geen gebruik van de Cloud, maar het is zeker een onderwerp om over na te denken.
@Andre en Jan
Dat overdacht van bezit en bedrijfsvoering goed geregeld moet zijn heeft niet zoveel te maken met de cloud. Betreffende de vraag aangaande bezit is trouwens al eens wat gezegd over data, juridisch is dat niets. Verder meen ik ergens gelezen te hebben dat je e-books niet koopt maar een recht om te lezen verkrijgt.
@Ewout
wanneer je een domainnaam die geregistreerd is op een persoon die al 2 jaar dood is probeert te verhuizen, dan heb je een probleem.
Wanneer die domain geregistreerd is bij een amerikaanse hoster en naar een oostenrijker moet, dan is het soebatten om dat weer te repareren.
Bij data waar de belangen groter zijn kun je nog meer problemen verwachten, dat dat “juridisch niets is” bestrijdt ik, bij teksten, foto’s en gegevensverzamelingen is het auteursrecht van toepassing.
@Jan
Betreffende domeinnaam gaat het volgens mij meer om merkenrecht dan eigendomsrecht, je registreert en koopt niet. Ben geen jurist maar begrijp dat er op Internet nog veel dingen niet goed geregeld zijn wat mede te maken heeft met het grensoverschrijdende karakter ervan.
Digitaal erfrecht is niet of nauwelijks geregeld. Bij Apple kan niets van wat je gekocht hebt aan muziek, boeken, etc overgaan naar derden of erfgenamen.
Je zou verwachten dat dit in de wetgeving zou worden geborgd, maar daar is op europees niveau nog niets van te merken.
@Ewout
bij domeinnamen is er ook hoofzakelijk jurisprudentie, nauwelijks wetgeving. Het merkenrecht is alleen geldig bij geregistreerde merken, (registered trademark), dat wordt bij domeinnamen al een stuk waziger, inmiddels s domaingrabbing wel in europa verboden.
http://www.overleven.nl/category/themas/online-voortleven-op-sociale-media/
Notarissen zijn er reeds druk mee bezig. Maar het zou wenselijk zijn dat er een protocol voor komt. Zodat bij alle sites de procedure gelijk is. Dit maakt het makkelijker voor de nabestaanden om het online gedeelte te regelen.
Microsoft heeft een standaard procedure. Zie http://answers.microsoft.com/en-us/outlook_com/forum/oaccount-omyinfo/my-family-member-died-recently-is-in-coma-what-do/308cedce-5444-4185-82e8-0623ecc1d3d6
Er zijn ook partijen die het voor je vast kunnen leggen, zie http://www.ziggur.nl