Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De bevinding die zwerft door het bedrijfsproces

23 mei 2014 - 09:364 minuten leestijdOpinieSoftware & Development
Jos van Rooyen
Jos van Rooyen

Gedurende het verificatie- en validatieproces van it-componenten (IT-service management volgens ITIL, P. Jansen, 9043006769) komt het geregeld voor dat niet alle bevindingen opgelost kunnen cq. hoeven te worden. Deze worden getypeerd als de zogenaamde known error. De redenen kunnen divers zijn. Gebrek aan tijd of het vermoeden tot weinig impact op het bedrijfsproces of het onderhavige bedrijfsproces waar de bevinding in is geconstateerd wordt in productie op een later moment pas daadwerkelijk gebruikt.

De definitie van een bedrijfsproces is: Een bedrijfsproces is een geheel van activiteiten dat zich afspeelt tussen de vraag naar een dienst of product en het leveren daarvan. Onder een Known Error wordt volgens ISO/IEC 20000 verstaan: ‘a problem that has an identified root cause or a method of reducing or eliminating its impact on a service by working around it’. Vrij vertaald is de essentie dat de oorzaak van het probleem bekend is maar dat het probleem zelf niet acuut hoeft te worden opgelost omdat er een workaround is.

Known errors kunnen vanuit verschillende activiteiten ontstaan. Zoals al eerder aangegeven vanuit het verificatie- en validatieproces. Echter, de ervaring is dat ook tijdens demo’s of trainingen bevindingen kunnen worden gedaan waarbij de gebruiker aangeeft dat de praktijk anders functioneert. Uiteraard kunnen vanuit productie-incidenten ook known errors ontstaan. Deze zullen op dezelfde wijze worden beoordeeld als de potentiële known errors vanuit het verificatie- en validatieproces. Vaak ontbreekt de tijd om de bevinding structureel op te lossen. Vandaar dat door een team van architecten, programmeurs, testers en ontwerpers onderzocht wordt wat het effect is van de bevinding op de bedrijfsprocessen in productie.

Scenario’s

Bij de uitwerking van de impact moet de toekomstige organisatie betrokken worden. Er zijn een aantal scenario’s te onderscheiden. 

De eerste is dat de impact toch groter is dan aanvankelijk gedacht. Bijvoorbeeld meer onderdelen van het systeem worden geraakt door de bevinding. De bevinding wordt geen known error, maar moet opgelost worden alvorens live gegaan kan worden. 

Een tweede mogelijkheid is dat softwarematig de impact klein is, maar de impact op de bedrijfsprocessen groot. Denk daarbij aan het feit dat het afhandelen van posten veel meer tijd kost dan aanvankelijk is afgesproken, waardoor deadlines niet meer gehaald worden. Of er moeten zoveel extra mensen ingehuurd worden dat de kosten te hoog oplopen.  De potentiële known error raakt niet één klant, maar een grote groep klanten. Redenen waarom de bevinding niet tot een known error verheven kan worden.

De derde mogelijkheid is dat de impact op de software en het bedrijfsproces klein is en dat een sluitende workaround aanwezig is. Indien dit het geval is, kan na akkoord van alle betrokken partijen de workaround gevalideerd worden. Dat betekent dat in een productielike omgeving het bedrijfsproces opnieuw wordt uitgevoerd met daarin opgenomen de workaround. De toekomstige gebruikers valideren de workaround. Na akkoord zal de workaround opgenomen moeten worden in handleidingen, werkinstructies en breed gecommuniceerd moeten worden naar alle partijen, inclusief het beheer. De workaround zal vervolgens in de portfolio (Portfolio management: Theory and application, J. Farrel, W Reinhart, 1997 MacGraw-Hill 0070200823) moeten worden opgenomen om in een volgende release, sprint of patch definitief te worden opgelost.

Afhankelijk van de kosten en de impact op de organisatie zal de prioriteit van de release bepaald worden. Bij het definitief oplossen van de workaround moet rekening worden gehouden dat gebruikers de reguliere situatie uitgelegd cq. getraind krijgen. Dat alle eerder genoemde producten, productrisico’s en testware aangepast worden en dat beheer is geïnformeerd. Al deze zaken bepalen bij elkaar de prioriteit van de oplossing.

Geen probleem

Ik heb in het kort het ontstaan van known errors beschreven. Wat ermee te doen en welke afwegingen gemaakt kunnen worden met betrekking tot het vervolg. Belangrijkste conclusie is dat een known error geen probleem hoeft te zijn mits er een gevalideerde en geaccepteerde workaround beschikbaar is. Er zijn verschillende oorzaken aan te geven waarom een bevinding tot een known error wordt verheven. Zo gauw de prioriteiten het toelaten moet de known error definitief verholpen worden. 

Kortom, de keuze om een bevinding niet op te lossen heeft een aantal consequenties die niet onderschat mogen worden. Een op het oog simpele bevinding kan voor de business veel impact hebben!

Wees flexibel maar blijf nadenken!

Meer over

ISOITILTesting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    ActueelSoftware & Development

    Rodeo Software-oprichter Vos veroordeeld tot 63 mln schadevergoeding

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Proximus en Thales vernieuwen it bij Navo, ASR in zee met Outsystems (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Cybercrimineel ligt op de loer in hoogseizoen, Centric verkoopt Belgische detachering (en meer)

    toetsenbord met security-icoontjes in de vorm van sloten die open en dicht zitten.
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: European Security Program Microsoft, Atos ondersteunt Nations League, ai-assistent in A&H-winkels (en meer)

    ActueelSoftware & Development

    Kort: 10 miljoen voor Wuunder, TCS kennispartner verzekeraars, Frans factuurplatform naar Benelux (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Grote Ierse aankoop Wolters Kluwer, VirtualMetric haalt 2,25 miljoen op, nieuwe directeur Calco (en meer)

    Eén reactie op “De bevinding die zwerft door het bedrijfsproces”

    1. Ewoud D. schreef:
      26 mei 2014 om 19:58

      @Jos
      Een ‘known error’ wordt vaak niet opgelost omdat een workaround rendabeler is zagen we ook met notarissen die Diginotar besluit aanvochten omdat ze ineens gedwongen werden om gebruik te maken van snail-mail. En een ander voorbeeld gaf ik in opinie ‘Wie ben ik?’ met burgerservicenummer (BSN) dat gebruikt wordt als BTW-nummer en digitale identiteitsfraude faciliteert.

      Je belangrijkste conclusie dat een known error geen probleem hoeft te zijn mits er een gevalideerde en geaccepteerde workaround beschikbaar is heeft twee kanten. Tenslotte is de definitie ervan door technologische ontwikkelingen achterhaald en in de software-industrie is er niet eens overeenstemming aangaande definities voor bug, defect, fout of falen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs