T-Mobile Nederland boekt in het tweede kwartaal van 2014 in de zakelijke markt 9,5 procent minder omzet dan in dezelfde periode in 2013. Het bedrijf zette 67 miljoen euro om waar het in dezelfde periode in 2013 nog 74 miljoen euro noteerde. De omzet over het eerste halfjaar van 2014 komt met 139 miljoen euro 4,1 procent lager uit dan de 145 miljoen euro over de eerste zes maanden van 2013. Dat blijkt uit de kwartaal en halfjaarcijfers die het moederconcern Deutsche Telekom presenteert.
Volgens T-Mobile-woorvoerder Eric Dekker is er niet direct één oorzaak te noemen voor de omzetdaling binnen de Nederlandse zakelijke markt. Hij verwacht dat in het derde en vierde kwartaal van 2014 de resultaten weer zullen verbeteren door het sluiten van een aantal contracten die op stapel staan met zakelijke klanten.
Dekker voegt toe: ‘Onze focus in de Nederlandse markt ligt vooral op de consumentenmarkt en dan met name op de post-paid-markt voor particulieren (abonnementen red.). Maar uiteraard blijven we proberen om de omzet uit de zakelijke markt te verbeteren.’
Grote zakelijke klanten van de telecomaanbieder op de Nederlandse markt zijn: de gemeente Utrecht, vervoersmaatschappij Connexxion. Bij de T-Mobile-divisies die zich richten op de zakelijke markt werken ongeveer tachtig mensen.
Consumenten
De omzet Van T-Mobile Nederland van zowel de zakelijke als de consumententak daalde met 6,7 procent tot 379 miljoen euro. Daarbij zijn de activiteiten van het eind 2013 afgestoten Online.nl meegerekend.
Op basis van de autonome activiteiten daalde de omzet met 1,8 procent. Het bedrijfsresultaat (ebitda) komt uit op honderdvijftig miljoen euro. Een stijging van 39 procent, autonoom is de groei 43 procent.
‘Tevreden’
Ceo Mark Klein is tevreden met de prestaties in het tweede kwartaal van 2014: ‘De totale markt blijft verder afnemen en dat raakt vanzelfsprekend ook T-Mobile.’
Volgens Klein is de organisatie wendbaar en daardoor in staat adequaat te blijven reageren op de constant veranderende marktomstandigheden. ‘Onze operationele kosten zijn lager dan ooit tevoren, waardoor we kunnen blijven investeren in onze kernactiviteiten netwerk en service. Ik ben tevreden dat deze investeringen ook steeds duidelijker beginnen uit te betalen gezien het stabiele aantal loyale abonnementsklanten’, aldus Klein.