Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘iDEAL-storingen harder aanpakken’

25 maart 2015 - 09:343 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Winkeliers en webwinkeliers willen dat de Nederlandse bancaire sector meer doet om het aantal storingen met online betaaldienst iDeal te voorkomen. Ze vinden dat De Nederlandsche Bank strenger moet toezien op de beschikbaarheid van de dienst en willen dat de sector maatregelen neemt om te zorgen dat de dienst binnen twee jaar storingsvrij is. Belangenverenigingen Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland hebben dat aangekaart in Den Haag.

In Den Haagwordt deze week in de Tweede Kamer gedebatteerd over een storings- en beschikbaarheidsnorm voor betalingsverkeer. Volgens de belangenverenigingen Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland voldoet de huidige normering van iDeal niet meer en moeten technische afspraken voor de koppeling van de betaaldienst en internetbankieren van banken worden aangescherpt. De brancheorganisaties stellen dat hun leden steeds afhankelijker zijn van een goed functionerend elektronisch betalingsverkeer en winkeliers omzet mislopen door de storingen.

In aanloop naar het overleg in de Tweede Kamer pleiten Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland voor een storingsnorm die de komende jaren steeds strenger wordt. De Nederlandsche Bank moet er volgens de belangenverenigingen op toe zien dat de sector maatregelen neemt om binnen twee jaar volledige beschikbaarheid te kunnen realiseren. Dit is volgens de organisaties een haalbare ambitie als de banken beter samenwerken en van elkaars fouten leren.

De brancheorganisatie Detailhandel Nederland schrijft in een persbericht. ‘De huidige norm is te laag en dit motiveert de bancaire sector onvoldoende te investeren en storingen te voorkomen (…). Regelmatig vindt er een grote of kleine storing met iDeal plaats. Als je al deze storingen bij elkaar optelt ondervinden Nederlanders gemiddeld anderhalve dag per jaar hinder bij het gebruik van iDeal. Hiermee ligt de beschikbaarheid van iDeal veel lager dan andere nutsvoorzieningen. Neem bijvoorbeeld de Nederlandse elektriciteitsvoorziening, daar ligt de beschikbaarheid veel hoger. Een gemiddeld huishouden zit per jaar in het totaal 27 minuten zonder stroom.

Technische afspraken

iDeal is geen centraal elektronisch betaalsysteem, maar een verzameling technische afspraken tussen banken en transactieverwerkers. De dienst is op grond van technische afspraken geïntegreerd in de omgeving voor internetbankieren van banken. Bij storingen wordt vaak gewezen naar de dienst, maar de problemen ontstaan dus door fouten in de koppeling met de systemen van internetbankieren van banken.

iDeal is met 190 miljoen aankopen per jaar één van de meestgebruikte online betaalmiddelen op de Nederlandse markt. Storingen met iDeal hebben volgens de afnemers grote maatschappelijke gevolgen. Paul Alfing van Thuiswinkel.org: ‘Beschikbaarheid van iDeal is cruciaal voor consumenten en de hele retailsector. Storingen schaden het vertrouwen in het Nederlandse betalingsverkeer. iDeal moet goed functioneren en het online winkelen non-stop faciliteren. Het marktaandeel van iDeal in Nederland en de invloed op online winkelen is te groot om storingen te accepteren.’

iDeal is sinds 2005 beschikbaar. Webwinkeliers klaagden in 2006 dat ze de betaaldienst te duur vonden.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Eén reactie op “‘iDEAL-storingen harder aanpakken’”

    1. victoire22 schreef:
      25 maart 2015 om 12:16

      “onvoldoende te investeren en storingen te voorkomen”.

      Tja ik denk dat iedereen wel weet waar het investeringsgeld naar toegaat in de bancaire sector.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Haven van de toekomst: digitaal en klimaatneutraal

    Carrière

    Kort: Nieuwe KPN-cao mét reservistenregeling, Philips koopt Spectrawave (en meer)

    Innovatie & Transformatie

    Commerciële quantumcomputer komt dichterbij

    Innovatie & Transformatie

    Digitale sector steunt Wennink: knelpunten dringend oplossen

    EDIC EU digitaal
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland voorzitter Europees digitaal consortium Edic

    shutterstock_2613992723 one photo 16x9
    Security & Awareness

    Het nieuwe ransomwarehandboek: ai-gestuurde afpersing en data-first-aanvallen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs