Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Marc van der Zon

Data vertalen in nuttige marktinzichten

16 juli 2015 - 08:544 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie

Volgens Gartner wordt informatie in de komende jaren steeds belangrijker voor de transformatie van business-processen, aldus Forbes. Veel bedrijven richten hun pijlen op big (en small) data, maar ze worstelen nog met de vertaling van data naar concreet concurrentievoordeel. Om de kloof tussen data en duidelijke inzichten te overbruggen, is een sterke strategie voor data-analyse noodzakelijk.

Bedrijven moeten daarvoor de rol van data en analyse in de organisatie opnieuw onder de loep nemen. Wellicht moet er een nieuwe of herziene strategie worden ontwikkeld die rekening houdt met de behoeften van alle stakeholders – gebruikers, marketeers, analisten, klanten en it – en ontwikkelteams.

Wat bedrijven, gebruikers en it willen

714370365283.jpg

Om de waarde die data biedt optimaal te benutten, is het essentieel te begrijpen wat elke individuele doelgroep nodig heeft:

– Bedrijven willen information management tools beter benutten, meer klantbetrokkenheid en -loyaliteit creëren om uiteindelijk de markt en klanten beter te begrijpen.
– Eindgebruikers willen relevantie, eenvoud en interactie. Ze willen informatie ontvangen op het moment dat het voor hen nodig is om een bepaalde taak te kunnen uitvoeren.
– It-managers willen ‘self service’-analyse bieden op elk apparaat en de gebruikservaring verrijken met rapporten en visualisaties.

Vaak concurreren deze behoeften met elkaar en dit maakt het lastig voor bedrijven om een goede analyse-aanpak te formuleren. Om toch aan alle behoeften tegemoet te komen, zou de analyse direct in de context van de applicatie, het apparaat of het werkproces moeten worden geplaatst. Zo kan de organisatie zijn marktpositie behouden, klanten gepersonaliseerde informatie bieden en de gebruikerservaring, die it verlangt, verbeteren. Hoe is dit te realiseren? Het begint bij een vereenvoudigde visie op het analyseproces, die wordt weergegeven in de afbeelding.

Deze visuele weergave laat de twee belangrijkste aspecten van analyse zien: begrip (understand) en betrokkenheid (engage), beide gevoed door big data. Op hoog niveau kunnen geïntegreerde analyses helpen om de markt en klanten te begrijpen.

Daarnaast kan de analyse helpen om meer begrip en betrokkenheid te creëren bij eindbeslissers dankzij visuele weergaves zoals grafieken, rapporten en dashboards. Hiermee zien ze in één oogopslag wat de conclusies zijn uit de data-analyse en waar strategische business-kansen liggen.

Geïntegreerde analyse

Als we kijken naar de technische randvoorwaarden van analyse-tools is de integratie en communicatie met andere systemen essentieel. Voor een effectieve data-applicatie is het daarom nodig te bouwen op drie uitgangspunten: schaalbaarheid, snelheid en koppeling met open api’s. Vooral het visualisatieplatform moet toegang hebben tot alle databronnen binnen de organisatie, inclusief Rdbms, NoSQL, Hadoop, cloud en documenten. Om betrouwbare en complete inzichten te kunnen leveren, moeten big data-tools dus eenvoudig gegevens kunnen inladen uit alle relevante bronnen: interne, externe en online datasets. Bovendien moet de gebruikerservaring interactief en intuïtief zijn, zodat gebruikers de tool eenvoudig leren gebruiken, en dus productiever kunnen werken.

Conclusie

Geïntegreerde analyse slaat de brug tussen ruwe data en contextuele, concrete inzichten. Uit onderzoek van Dresner Advisory Services blijkt dat veel topbedrijven hun focus al hebben verlegd naar deze vorm van analyse; twee op de drie bedrijven geeft aan dat integratie van analyse cruciaal is voor hun strategie. Denk bijvoorbeeld aan beursgenoteerde bedrijven, waar deze noodzaak zeker al van toepassing is. 

Bedrijven kunnen optimaler met asset management omgaan dankzij tijdige, accurate, contextuele en interactieve rapportages. Ook de mogelijkheid om snel historische én actuele markt- en klantinformatie te raadplegen helpt de resultaten en roi te verbeteren. Analyses helpen namelijk om de meest relevante en winstgevende producten en diensten te definiëren en focus op specifieke doelgroepen te bepalen. Het verschil tussen succesvolle bedrijven en achterblijvers is hoe goed zij hun klanten kennen en hoe goed zij communiceren met hun klanten. Pas als je toegang hebt tot de data die nodig is voor personalisatie en die inzicht geeft in de klant, hebben bedrijven de grootste kans op omzetgroei.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Dit zijn de 10 beste oplossingen voor klanten!

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Maak haast met investeringen in digitale infrastructuur’

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    3 reacties op “Data vertalen in nuttige marktinzichten”

    1. Felix The Cat schreef:
      21 juli 2015 om 12:58

      Directors citeren Forbes.
      Forbes citeert Gartner.
      Gartner zegt dat Bedrijven optimaler met asset management kunnen omgaan dankzij tijdige, accurate, contextuele en interactieve rapportages. Met dashboards enzo. Conclusies met een oogopslag.

      Bedrijfsvoering als tomtom. Na de volgende crisis rechts aanhouden. U bent nu op uw bestemming.

      Login om te reageren
    2. hk schreef:
      22 juli 2015 om 07:36

      We hebben toch van Steve Jobs geleerd dat behoefte iets is wat je moet creëren en dat mensen niet weten wat ze willen hebben totdat je ze het laat zien?
      Dat lukt alleen als je de illusie van kwaliteit en exclusiviteit weet neer te zetten waarbij kopers het waanidee adopteren dat ze niet alleen superieure spullen kopen, maar er ook nog zelf superieur door worden.
      Daar kan geen geïntegreerde analyse tegenop.

      Login om te reageren
    3. ITman schreef:
      22 juli 2015 om 09:18

      @hk

      “We hebben toch van Steve Jobs geleerd dat behoefte iets is wat je moet creëren en dat mensen niet weten wat ze willen hebben totdat je ze het laat zien?”

      vroegaa noemden we dat in marketing: latente behoeften

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs