Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Netwerk belangrijk voor werkzoekende ICT’er’

14 juli 2016 - 09:16ActueelCarrièreLinkedIn
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Jonge werknemers gebruiken social media steeds meer voor professionele doeleinden. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Social Media is Serious Business. A view from European Youth’ van Tata Consultancy Services. Volgens Marleijn de Groot en Piet Hein de Sonnaville van interimbureau Schaekel & Partners blijft het eigen netwerk voor werkzoekende ict’ers echter het belangrijkste.

‘De rol van social media is beperkt. We zien vooral bij jonge ict’ers dat ze gebruikmaken van bureaus. Dit, omdat het persoonlijke netwerk van de jongeren nog in opbouw is, nog ontoereikend om opdrachten te verwerven. Dit netwerk gaat in de volgende leeftijdsgroepen een grotere rol spelen bij acquisitie. Slechts een klein percentage zet social media in voor werk’, vertelt De Groot.

Netwerk wordt steeds belangrijker

‘In ons eigen onderzoek onder 457 respondenten geeft zo’n 28 procent van de jongere respondenten (35-44 jaar) aan gebruik te maken van een intermediair. Naarmate de leeftijd hoger wordt, neemt dit af (45-54 jaar: 26 procent en 55-65 jaar: 20 procent). Dezelfde ontwikkeling zien we bij marktplaatsen/social media (7 procent naar 3 procent). Voor het persoonlijke netwerk geldt het omgekeerde. Naarmate de respondenten ouder zijn, wordt het eigen netwerk steeds vaker genoemd als kanaal om opdrachten te verwerven.’ 

LinkedIn voor werkgevers minder populair

Wel merkt De Groot dat bedrijven actiever zijn op social media. ‘Je ziet dat hr-afdelingen meer werven via social media. LinkedIn is in mijn opinie daarbij het belangrijkste kanaal.’ De Sonnaville meent echter dat het professionele medium aan kracht inboet. ‘Het nieuwtje van LinkedIn is eraf en je merkt dat een vacature op LinkedIn minder respons krijgt dan een aantal jaren geleden. Dit wordt natuurlijk ook veroorzaakt door een verbeterde arbeidsmarkt. Je ziet dat jonge ict’ers niet gezocht worden via social media, maar eerder via universiteiten en hogescholen. Consultancybureaus zijn bijvoorbeeld actiever op banenbeurzen omdat dit leidt tot betere resultaten’, besluit hij.

Meer over

ConsultingSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Vaarwel C++ en C: VS zetten in op memory safe-programmeertalen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Cloudsecurity
    ActueelSecurity & Awareness

    De zware uitdaging van cloudbeveiliging

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs