Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Standaard in cloud computing is illusie

Cloud computing
20 september 2016 - 08:503 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

Een van de wezenskenmerken van cloud computing is standaardisatie. Staat dat de bewegingsvrijheid van de gebruiker niet in de weg?

Er zijn de afgelopen jaren veel discussies geweest over de aard van cloud. Om echt cloud te mogen heten, moet een dienst voldoen aan een aantal kenmerken. Volgens de meeste experts zijn dat self-service, makkelijk schaalbaar, pay-per-use, on-demand, meetbaar, onmiddellijke provisioning, geautomatiseerde bedrijfsprocessen, gedeelde resources. Standaardisatie van de dienst hoort daar ook bij. Dat houdt in dat de cloud service voor iedereen gelijk is. De provider kan wel tegen meerkosten additionele functionaliteit ‘aanzetten’, maar ook die is gelijk voor alle gebruikers die daar voor willen betalen.

Voor standaard bedrijven met standaard processen kan dit een uitkomst zijn. Maar welk bedrijf is nou standaard? Met name organisaties met een complex applicatielandschap zijn niet geholpen met een one-size-fits all aanpak. Legacy applicaties laten zich immers niet zonder meer naar de cloud overzetten, als dat al kan.

Met name op het snijvlak van oud en nieuw, van legacy en cloud is vaak maatwerk nodig. Het gaat dan bijvoorbeeld om bedrijfskritische toepassingen die ‘on the fly’ naar de cloud moeten worden overgebracht, of om cloud services die ingepast moeten worden in een complexe it-omgeving. De ervaring is dat niet iedere clouddienstverlener in staat of bereid is om dat snel en adequaat te realiseren. Ik zeg hier ‘bereid’ omdat met name de grote cloud providers dat gewoonweg niet in hun servicepakket hebben; het past niet in hun volledig gestandaardiseerde cloud concept.

In feite wringt het tussen de klant aan de ene kant, die ‘customer intimacy’ zoekt voor zijn bedrijfskritische it en de cloud provider aan de andere kant, die juist gericht is op ‘operational excellence’ in zijn dienstverlening en bedrijfsprocessen.

Hoe kom je als gebruiker uit dit dilemma? In feite zijn er twee routes: kies een goede partner die helpt de migratie naar en de integratie met de cloud te realiseren. Dit kan een tijdsintensief proces zijn dat hoogwaardige (lees: dure) expertise vraagt. Vergeet vooral niet deze kosten mee te nemen bij het uitwerken van de business case naar cloud. Als kostenbesparing het motief is om naar de cloud te gaan, kunnen de migratie/integratiekosten het plaatje aardig doen veranderen. ‘Van een koude kermis thuiskomen’, heet dat in goed Nederlands.

De andere route is een provider kiezen die op basis van zijn standaardpropositie zelf services op maat verleent voor de migratie en de integratie. Hoe kom je daar achter? Vraag naar referenties en check de omvang van de afdeling ‘consultancy’. Een goed teken is als er een dedicated accountmanager (tegenwoordig vaak ‘customer success officer’ genoemd) is opgenomen in de propositie. Of een soortgelijke functionaris die verantwoordelijk is voor het slagen van het cloud avontuur. Dan is het wel belangrijk dat deze dezelfde taal spreekt en een beetje in de buurt zit. Er is een grens aan de effectiviteit van conference calls en het voor even invliegen van specialisten.

Kortom, staar je niet blind op de cloud services alleen, maar bedenk goed hoe de weg erheen eruit gaat zien. Immers: standaard is een illusie.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    2 reacties op “Standaard in cloud computing is illusie”

    1. Henri Koppen schreef:
      26 september 2016 om 13:56

      Jammer, door te hoog over te blijven vliegen kan ik weinig waarde uit dit artikel trekken.
      Waar heb je het nu over? IaaS? SaaS? Customer Support?

      En waarom zou je naar de cloud moeten?

      Login om te reageren
    2. René Civile schreef:
      28 september 2016 om 05:47

      Ik gooi het halverwege al over mijn schouder om dat de initiële gedachten achter cloud totaal iets anders is als men nu gezamenlijk heel commercieel hijgt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    SureSync en Logius genomineerd voor Co...

    SureSync is dit jaar trots op drie nominaties bij de Computable Awards 2025. Eén van de meest opvallende nominaties is...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Clingendael waarschuwt: Nexperia-ingreep kan uitmonden in geopolitieke chipcrisis

    Innovatie & Transformatie

    It als groeimotor? Alleen met een plan

    Innovatie & Transformatie

    Aanbestedingen botsen met autonomie

    e-mail lost silent drop smishing
    Security & Awareness

    Kort: Bank-smishing x10, Microsoft silent drops lopen spuigaten uit (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Minister vreest Chinese spelletjes om Nexperia vleugellam te maken

    Carrière

    Onverantwoord gedrag kostte Chinese bestuurder Nexperia de kop

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs