Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Waarom ECM door AI moet evolueren

02 juli 2018 - 14:504 minuten leestijdChannelInnovatie & Transformatie

Computers beïnvloeden een groot deel van ons leven en niets wijst erop dat dit minder gaat worden. Op een dag werken we misschien samen met robots, maar we moeten nu vooral zorgen dat we kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) straks optimaal kunnen benutten. Het is daarom van groot belang dat bedrijven hun gegevens op orde hebben om de grote honger naar succes van ai te stillen.

Artificiële intelligentie wordt steeds geavanceerder en is in staat tot complexe besluitvorming en herkenning van complexe nuances, maar het duurt nog even tot deze machines ook daadwerkelijk onze gelijken zijn of ons zelfs evenaren.

Voor ai zijn schone, kwalitatieve en vooral heel veel gegevens nodig om te kunnen presteren. Accurate, geverifieerde data zijn essentieel. Ai mist zijn doel als de gegevens niet goed genoeg zijn. Daarnaast zijn deze gegevens alleen van nut als ze op de juiste manier worden beheerd. Omdat ai en deep learning voortdurend evolueren, ligt het voor de hand dat enterprise content management systemen (ecm) een grote rol zullen spelen bij deze nieuwe manier van content beheer. 

Digitalisering is essentieel

De bedrijven die als eerste baat hebben bij ai, zijn degene die openstaan voor verandering. Digitalisering is echter een absolute voorwaarde. Digitalisering staat bij veel cto’s weliswaar bovenaan de agenda, maar gebeurt het ook echt? Kunnen en willen zij hun strategieën voor informatiemanagement, bedrijfsmodellen en processen ook daadwerkelijk veranderen en afstemmen op ai? Het merendeel is ‘gevaarlijk’ afwachtend.

Daadwerkelijke ai is nog niet volledig ontwikkeld, maar dat wil niet zeggen dat je met digitalisering moet wachten. Je gegevens moeten op orde zijn. Zonder een deep learning archief, zullen ai-toepassingen worden doodgegooid met gegevens die ze moeten verwerken. Juist om die reden dienen ecm een onderdeel te zijn van de permanente it-strategie. Alle ai-technologieën voor deep content analyse (deep ca), ontologie en natural language processing (nlp) vallen onder cognitieve diensten en zijn via ecm-toepassingen toegankelijk. Daarnaast is ook integratie met bijvoorbeeld statische en semantische modellen mogelijk.

Gegevens zijn cruciaal

Informatie is dagelijkse kost voor ai. En er zal geen voedseltekort zijn. Dankzij technologieën als Industry 4.0 en het Internet of Things (IoT) produceren we steeds meer gegevens. Tegen 2020 zal het datavolume waarschijnlijk vertienvoudigd zijn van 4,4 zettabytes naar een duizelingwekkende 44 zettabytes.

Erp-systemen, zoals SAP, zijn ontoereikend om dergelijke hoeveelheden informatie te kunnen verwerken. Hiervoor is contextgevoelige software nodig waarmee grote hoeveelheden gegevens beheerd en opgeslagen kunnen worden, eventueel horizontaal. Dit is precies waar het bij ecm om draait.

Informatielogistiek wordt een belangrijke factor bij waardecreatie. Informatielogistiek zorgt ervoor dat de juiste informatie bij de juiste persoon op de juiste manier voor een redelijke prijs terechtkomt. Als u nu al doorheeft wat gegevens waard zijn en deze opslaat in een ecm-systeem, bent u vast blij te horen dat u een voorsprong heeft.

Natuurlijk is informatiebeheer voor veel bedrijven complex en uitdagend. Naast SAP zijn er andere bedrijfsapplicaties voor gegevensopslag die in afzonderlijke databestanden en structuren als silo´s zijn opgeslagen. De integratie van deze datasilo’s is doorslaggevend. Al deze informatie moet voor ai toegankelijk zijn om een waardevol en nauwkeurig instrument bij de besluitvorming te kunnen zijn.

Gegevens zijn cruciaal

Tegelijkertijd gaan we anders met machines om. Zo zijn er uitgebreide ecm-mogelijkheden voor natuurlijke spraakverwerking. Een van de pijlers van ecm is dat het bruikbare bedrijfsinzichten verstrekt aan de hand van de beheerde gegevens. Ai zal de grenzen verleggen. Zo zal ecm in- en uitgaande communicatie mogelijk maken. We kunnen een computer vragen naar documenten en zij zullen ze vinden. Draagbare apparaten met sensoren verwerken informatie over ons en sturen deze bijvoorbeeld naar zorgverzekeraars die deze weer onderbrengen in een ecm-archief voor stemverwerking. De mogelijkheden zijn onbeperkt.

Vooruitdenken

Ai zal centraal staan in de manier waarop wij onze samenleving en economie vormgeven. Het zal ons helpen grote maatschappelijke problemen op te lossen zoals de ontwikkeling van slimme, eco-vriendelijke steden. Het zal zorgen voor een doorbraak op het gebied van gezondheidszorg, transport en onderwijs. Het zal ook een belangrijke factor in demografische ontwikkelingen zijn.

Bij oplossingen of beslissingen op basis van grootschalige gegevensanalyse is ai van meerwaarde. Zo heeft ai onlangs grote vooruitgang geboekt op complexe terreinen van onder meer spraakcontrole en -verwerking.

De boodschap aan cto´s is dat zelfgenoegzaamheid ongepast is. Ai zal het komende decennium van grote invloed zijn op het bedrijfsleven. De integratie van datasilo´s gaat gestaag door. Eerdere successen zijn geen reden om niet van menu te veranderen. Innovatieve bedrijven zijn de stuwende kracht achter digitalisering en zullen snel uw marktaandeel opsouperen zolang u ai niet serieus neemt.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Kernapplicaties smeken om platform- en devops-aanpak

    Gemeentehuis
    ActueelData & AI

    Ook gemeente Emmen start met ai-systeem voor raadsinformatie

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs