Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Okta wijt datalek aan privé-Google-account

06 november 2023 - 15:44ActueelData & AIOkta
Diederik Toet
Diederik Toet

Bij Okta, leverancier van identiteits- en toegangsbeheertools, is kortgeleden een datalek geweest. Tussen 28 september en 17 oktober 2023 hadden onbevoegden toegang tot het customer support-systeem van Okta. Zij ontvreemdden daar van 134 klanten bestanden, waarvan ze vijf gebruikten om daadwerkelijk in te loggen op het portaal van de klant. Okta wijst naar een gekraakt privé-Google-account.

Okta levert zogeheten identity-oplossingen waarmee organisaties de toegang tot informatie en bestanden door medewerkers, partners en externen beheren en automatiseren. Het koppelt met veelgebruikte ict-producten en -diensten en zorgt dat gegevens en bestanden enkel toegankelijk zijn voor mensen met daarvoor de juiste rechten.

Google-account

Het datalek vond plaats door misbruik te maken van een serviceaccount dat in het systeem was opgeslagen. Dit account had toestemming om helpdesk-zaken te bekijken en bij te werken. Tijdens het onderzoek bleek dat een werknemer was ingelogd bij een persoonlijk Google-account op een door Okta beheerde laptop. Daarbij waren de gebruikersnaam en wachtwoord van het serviceaccount opgeslagen. Het vermoeden is dat de criminelen binnendrongen op het persoonlijke gebruikersprofiel of een privéapparaat van de medewerker.

Opmerkelijk is dat Okta veertien dagen lang geen verdachte downloads in hun logs was opgevallen, terwijl elke keer dat een gebruiker bestanden opent die betrekking hebben op een helpdeskvraag, dit wordt gelogd. Door de bestanden op een andere manier te benaderen, krijgt de handeling een ander soort logmelding die niet opviel. Het datalek werd pas ontdekt nadat BeyondTrust een verdacht ip-adres op 13 oktober meldde.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    OpinieData & AI

    Van copiloten tot duurzame ai-modellen: hoe ai waarde toevoegt

    Contract ondertekenen
    ActueelData & AI

    RVO c.s. huurt voor 60 miljoen dataspecialisten in

    Storagebeheer management
    OpinieData & AI

    Vraag naar Europese storage stijgt

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederlandse bedrijven nog niet kansloos om EU-gelden cloud en ai  

    OpinieSecurity & Awareness

    Kan ai einde maken aan tekort aan vaardigheden in soc?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs