Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Man met laptop, de term AI in beeld
[Afbeelding: VideoFlow/Shutterstock.com]

Ai gebruiken is één ding, ai adopteren is een tweede: hier moet je op letten

20 juni 2024 - 14:054 minuten leestijdOpinieData & AI
Bart Brunink
Bart Brunink

BLOG – Hoewel er veel wordt geëxperimenteerd met ai, vinden bedrijven het lastig om een businesscase te ontwikkelen. Wetgeving (AI Act) dwingt hen kaders te stellen. De vraag is: hoe benut je de kracht van ai optimaal, rekening houdend met securityrisico’s en juridische normen?

Toen ChatGPT in november 2022 werd gelanceerd, leek het aanvankelijk een obscure app. Dat het zo snel een aardverschuiving teweegbracht, hadden veel bedrijven niet voorzien. Terwijl de aanpassing aan het internet jaren duurde, ging de initiële adoptie van ai-tools veel sneller; in twee maanden omarmden honderd miljoen gebruikers ChatGPT.

Kunnen we nu stellen dat ai volledig is geadopteerd in het bedrijfsleven? Hoewel er veel geëxperimenteerd wordt met generatieve-ai-tools zoals ChatGPT en Midjourney, is dit nog geen volledige adoptie. ai wordt vaak ingezet voor afzonderlijke taken, zoals het herschrijven van teksten, maar bedrijven hebben moeite om hier grip op te houden. Er zijn risico’s, zoals het nemen van beslissingen op basis van onbetrouwbare ai-gegenereerde informatie. Daarnaast laten bedrijven productiviteitskansen liggen omdat losse ai-tools geen gebruik maken van bedrijfsdata om hun potentieel optimaal te benutten.

Investering
Voordat je start met de adoptie van ai-tools, is het belangrijk om na te gaan in welke mate je ai wil toepassen in je organisatie. Over het algemeen geldt dat hoe uitgebreider de ai-oplossing is, hoe groter de investering, maar ook hoe meer controle je als bedrijf kan behouden én hoe beter de resultaten zijn. We onderscheiden drie niveaus van de toepassing van ai:

  • Het gebruik van opensource-ai-tools, zoals ChatGPT. Deze tools zijn zeer toegankelijk, maar als bedrijf heb je weinig grip op het gebruik en de output ervan. Er is bijvoorbeeld geen garantie dat de data ook daadwerkelijk klopt;
  • Het gebruik van ai-enabled software, waarbij ai is geïntegreerd als onderdeel van specifieke functies. Een voorbeeld is de chatbotfunctie in een webshop;
  • Het ontwikkelen van een eigen ai-toepassing, gebaseerd op een taalmodel (large language model; lmm) en getraind op eigen (gekozen) data. Dit vraagt vooraf om een hoge investering in tijd en kennis, maar levert ook meer grip, uniformiteit en relevantie op.

Op welk niveau je ai wilt toepassen, is uiteraard afhankelijk van de beschikbare tijd, kennis en het budget. Maar de allerbelangrijkste vraag is: welke waarde kan ai toevoegen aan de organisatie, zowel nu als in de toekomst?

Dagelijks gebruik

De verwachting is dat ai de komende tijd steeds meer geïntegreerd wordt in applicaties die je dagelijks gebruikt. Voor optimale prestaties van enterprise-ai-oplossingen is de juiste hardware cruciaal, zoals pc’s met een neural processing unit (npu)-chip. Deze chip voert ai-taken vijf keer sneller uit en is tot tien keer energiezuiniger dan reguliere processoren. De nieuwste high-end-pc’s hebben al ingebouwde ai-chips, en naar verwachting zal in 2027 zo’n zestig procent van alle nieuwe pc’s deze chip bevatten. Kortom, ai ontwikkelt zich snel, en grote spelers zoals Microsoft, Google, Intel, AMD en pc-fabrikanten investeren er volop in.

Doordacht

De inzet van ai vereist een doordachte aanpak, waarbij je rekening moet houden met verschillende factoren. Wil je ai succesvol adopteren, dan is het noodzakelijk om databescherming vanaf het begin mee te nemen in de ontwikkeling en implementatie van ai-toepassingen. Daarnaast valt of staat het succes van ai-adoptie met de mate waarin je medewerkers betrekt bij het proces. Hoe beter medewerkers vertrouwd raken met ai, hoe meer rendement dit oplevert. Definieer de volgende stappen voor een ai-adoptieplan:

  • Strategie: ontwikkel een ai-business case en formuleer helder welke doelen je voor ogen hebt. Verschillende afdelingen kunnen verschillende business cases hebben om ai rendabel te maken;
  • Techniek: onderzoek of de IT-platformen geschikt zijn om ai makkelijk te realiseren en in hoeverre de kennis en tijd in huis aanwezig is;
  • Test & learn: organiseer pilots om het succes van ai-tools in de praktijk te testen, en blijf investeren in training en ontwikkeling;
  • Implementatie: richt een werkgroep op die een integrale aanpak hanteert voor de adoptie van ai en samenwerkt met testgebruikers;
  • Engagement: betrek de eindgebruikers doorlopend bij het proces, blijf investeren in kennisdeling en training en deel successen.

Organisaties hebben de tijd gehad om de waarde van ai te onderzoeken. Nu is het moment om die ervaring om te zetten in resultaten. Mijn ervaring toont aan dat een goed framework, gebaseerd op een gestructureerde aanpak, leidt tot een veilige en effectieve ai-implementatie, waardoor creativiteit en productiviteit van medewerkers optimaal worden ondersteund. Laat de experimenteerfase achter je en omarm een doordachte aanpak. Alleen zo integreer je ai daadwerkelijk in de kern van je organisatie en bereid je je voor op toekomstig succes.

Bart Brunink  is AI Workplace Solutions Specialist bij Computacenter

Meer over

Kunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    Gemeentehuis
    ActueelData & AI

    Ook gemeente Emmen start met ai-systeem voor raadsinformatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs