Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Stop met ai-modellen-obsessie!’

24 juni 2024 - 17:433 minuten leestijdActueelData & AIMicrosoft
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Wees niet te geobsedeerd met ai-modellen. In plaats daarvan is het beter na te denken over de vraag wat ai als een platform (ai-as-a-platform) voor je organisatie kan betekenen. Aldus Adir Ron, cto team lead bij Microsoft for Startups, afgelopen vrijdag tijdens The Next Web (TNW) in Zaanstad. Hij roept het bedrijfsleven op om de aandacht te richten op de zakelijke toepassingen die met ai mogelijk zijn. 

Adir Ron, cto team lead bij Microsoft for Startups.

Vooral voor startups en ontwikkelaars ontstaan geweldige kansen, net als destijds in de begindagen van cloud computing, mobile tech en sociale netwerken. Maar volgens Ron is het bijna ondoenlijk om de ontwikkelingen op gebied van ai-modellen bij te houden. De wereld houdt niet op bij ChatGPT, Gemini of Claude. Epochai.org telt alleen al op gebied van machine learning meer dan achthonderd belangrijke modellen, terwijl er wekelijks nieuwe modellen bijkomen. Bovendien volgen per model de versies elkaar in een hoog tempo op.

Ron ziet dat GPT-1 nauwelijks meer te vergelijken is met opvolgers als GPT-4. Het eerste grote taalmodel van OpenAI (juni 2018) is behoorlijk verouderd. Behalve deze ‘foundation models’ bestaan er nog talloze gespecialiseerde modellen voor specifieke taken zoals beeldherkenning. Daarnaast groeit het aantal opensourcemodellen. Ron: ‘Deze snelle groei blijft doorgaan. In 2025 wordt alles nog beter, sneller en goedkoper.’ Daarom heeft het weinig zin om deze ontwikkelingen op de voet te volgen. Beter is het om voort te bouwen op de ai-platforms die vooraanstaande leveranciers als SAP, Salesforce en ook Microsoft hebben gelanceerd. Ron: ‘Ai kan veel meer dan het samenvatten van teksten. Het is mogelijk je hele bedrijfsvoering te verbeteren en nieuwe producten erop te baseren.’

Features

Ai-assistenten vereenvoudigen de gebruikerservaring van het dagelijkse werk en medewerkers kunnen bepaalde taken makkelijker aan. Ron adviseert organisaties niet steeds nieuwe features toe te voegen maar de adoptie van applicaties met behulp van ai-assistenten te verbeteren. Microsoft heeft dat zelf ook gedaan. Het blijkt weinig zinvol om in nieuwe features te investeren als die toch niet worden gebruikt. Ron noemt als voorbeeld Excel. Slechts een half procent van de gebruikers benut nieuwe features in Excel. Met ai-assistenten ontdek je die mogelijkheden veel sneller en stijgt het gebruik.

Ai-assistenten hebben het voordeel van één universele interface die bovendien natuurlijker werkt. Ze helpen met complexe cognitieve taken. Bovendien herinneren ze zich wat je eerder hebt gedaan en doorzien de context. Derde pluspunt is dat ze goed kunnen redeneren en rekening houden met je volgende stappen. ‘Ze kunnen als het ware plannen.’

Meer over

Kunstmatige intelligentieStartups

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    Gemeentehuis
    ActueelData & AI

    Ook gemeente Emmen start met ai-systeem voor raadsinformatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs