Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Chatbots zoals we die kennen verdwijnen en ai verschijnt in winkelstraat

07 januari 2025 - 13:33OpinieData & AIGenesys
Peter Graf
Peter Graf

BLOG – Met de opmars van generatieve-ai-tools in ons dagelijks leven ontstaan ook kansen en uitdagingen. Klantinteracties worden revolutionair verbeterd, en de retailsector begint ai te integreren in fysieke winkels. Een kleine vooruitblik op twee trends die een rol kunnen spelen in het speelveld van generatieve ai.

De nieuwste innovaties in ai veranderen de manier waarop we chatbots beoordelen. Bedrijven schakelen daarom versneld over naar moderne virtuele agenten die worden aangedreven door generatieve ai. Toonaangevende customer experience-leveranciers vervangen de meer rigide chatbots door veel slimmere virtuele agenten. Reden is dat deze agenten beter voldoen aan de behoeften van consumenten vanwege hun sterkere conversatievaardigheden en het vermogen om een breder scala aan problemen te behandelen.

De meest transformerende impact van ai op retail blijft voorlopig achter de schermen

Virtuele agenten zijn in de nabije toekomst zelfs in staat om menselijke emoties te begrijpen en kunnen daar dan ook passend op reageren. Hierdoor kunnen ze 24/7 geautomatiseerde, empathische ervaringen leveren die een steeds complexer scala aan verzoeken afdekken. Deze empathische virtuele agenten ontwikkelen zich door tot persoonlijke conciërges die proactief ondersteuning bieden, zelfs in de meest complexe situaties.

Winkelstraat

De tweede grote verandering vindt plaats in de winkelstraat. De meest transformerende impact van ai op retail blijft voorlopig achter de schermen; denk aan het verbeteren van voorraadbeheer, operationele efficiëntie en digitale klantenservice. Maar terwijl deze transformatie de online-winkelervaring en klantenservice aanzienlijk verbeteren, komen merken onder druk te staan om die hypergepersonaliseerde, ai-gestuurde ervaringen die consumenten online hebben, ook in de winkel toe te passen.

Die vraag vanuit de markt stimuleert de opkomst van ai-gestuurde voorspellende analyses, die bijvoorbeeld realtime, gepersonaliseerde kortingen aanbieden op basis van winkelgedrag. Vooral bij retailers met loyaliteitsprogramma’s en gedetailleerde klantgegevens. Retailers die erin slagen deze gepersonaliseerde ervaringen in zowel de webshop als de winkel te realiseren, zullen de koplopers zijn. Concurrenten die niet op deze manier met ai experimenteren, lopen het risico achterop te raken.

Tijd

Ai transformeert de manier waarop we werken en winkelen. Er breekt een tijd aan van doorbraken én uitdagingen, waarin bedrijven en consumenten voor de keuze komen te staan om deze revolutionaire technologieën te omarmen of de geboden kansen te laten liggen.

Peter Graf is svp strategy bij Genesys

Meer over

chatbotKunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Trek AI uit de experimenteerfase

    Een gids over AI als strategisch instrument en op welke manier je écht waarde toevoegt aan je organisatie.

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    Open Webconcept levert AI-oplossing vo...

    Hoe bescherm je persoonsgegevens in documenten die je als overheid wil delen of hergebruiken? Het project ‘Anonimiseren met LLM’ –...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    TPU
    Data & AI

    Kort: Google en Anthropic in tpu-deal van vele miljarden, Clippy is Back! (en meer)

    Prompt Injection
    Security & Awareness

    Ook OpenAI’s Atlas-browser kwetsbaar voor prompt injection

    ai adoptie
    Data & AI

    Nederlandse it-afdelingen worstelen met ai-adoptie

    cloudsoevereiniteit EU
    Data & AI

    Kort: Nieuwe EU-eisen voor cloudsoevereiniteit, in 2026 zes biljoen voor ict (en meer)

    OpenAI atlas
    Data & AI

    Hello Atlas, bye bye Chrome?

    Cloud & Infrastructuur

    Checklist overstappen naar Europese cloudomgeving

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs