Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Chatbots zoals we die kennen verdwijnen en ai verschijnt in winkelstraat

07 januari 2025 - 13:33OpinieData & AIGenesys
Peter Graf
Peter Graf

BLOG – Met de opmars van generatieve-ai-tools in ons dagelijks leven ontstaan ook kansen en uitdagingen. Klantinteracties worden revolutionair verbeterd, en de retailsector begint ai te integreren in fysieke winkels. Een kleine vooruitblik op twee trends die een rol kunnen spelen in het speelveld van generatieve ai.

De nieuwste innovaties in ai veranderen de manier waarop we chatbots beoordelen. Bedrijven schakelen daarom versneld over naar moderne virtuele agenten die worden aangedreven door generatieve ai. Toonaangevende customer experience-leveranciers vervangen de meer rigide chatbots door veel slimmere virtuele agenten. Reden is dat deze agenten beter voldoen aan de behoeften van consumenten vanwege hun sterkere conversatievaardigheden en het vermogen om een breder scala aan problemen te behandelen.

De meest transformerende impact van ai op retail blijft voorlopig achter de schermen

Virtuele agenten zijn in de nabije toekomst zelfs in staat om menselijke emoties te begrijpen en kunnen daar dan ook passend op reageren. Hierdoor kunnen ze 24/7 geautomatiseerde, empathische ervaringen leveren die een steeds complexer scala aan verzoeken afdekken. Deze empathische virtuele agenten ontwikkelen zich door tot persoonlijke conciërges die proactief ondersteuning bieden, zelfs in de meest complexe situaties.

Winkelstraat

De tweede grote verandering vindt plaats in de winkelstraat. De meest transformerende impact van ai op retail blijft voorlopig achter de schermen; denk aan het verbeteren van voorraadbeheer, operationele efficiëntie en digitale klantenservice. Maar terwijl deze transformatie de online-winkelervaring en klantenservice aanzienlijk verbeteren, komen merken onder druk te staan om die hypergepersonaliseerde, ai-gestuurde ervaringen die consumenten online hebben, ook in de winkel toe te passen.

Die vraag vanuit de markt stimuleert de opkomst van ai-gestuurde voorspellende analyses, die bijvoorbeeld realtime, gepersonaliseerde kortingen aanbieden op basis van winkelgedrag. Vooral bij retailers met loyaliteitsprogramma’s en gedetailleerde klantgegevens. Retailers die erin slagen deze gepersonaliseerde ervaringen in zowel de webshop als de winkel te realiseren, zullen de koplopers zijn. Concurrenten die niet op deze manier met ai experimenteren, lopen het risico achterop te raken.

Tijd

Ai transformeert de manier waarop we werken en winkelen. Er breekt een tijd aan van doorbraken én uitdagingen, waarin bedrijven en consumenten voor de keuze komen te staan om deze revolutionaire technologieën te omarmen of de geboden kansen te laten liggen.

Peter Graf is svp strategy bij Genesys

Meer over

chatbotKunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Het hybride datacenter: ook AWS ziet dat de cloud is neergedaald

    ActueelData & AI

    Kort: Esri simuleert extreem weer, update over de Ai-fabriek, omkoping Coinbase (en nog meer)

    Remko Reinders alegemeen directeur Salesforce Nederland
    AchtergrondData & AI

    Salesforce NL: Technologie ai-agents is volwassen, nu komt het op durf aan

    Groeien
    AchtergrondCarrière

    Van schuldenlast naar groeikansen: Atos maakt zich klaar voor de toekomst

    OpinieData & AI

    Financiële risico’s beoordelen met ai: goed idee?

    ActueelCarrière

    Atos presenteert strategisch en transformatieplan voor 2028

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs