Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Duurzaamheid sustainability

Duurzaamheid van grote techbedrijven blijkt vaak groen smoesje

09 april 2025 - 08:013 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Big Tech bezondigt zich op grote schaal aan ‘greenwashing’, het zich groener voordoen dan een bedrijf daadwerkelijk is. Techbedrijven als Google, Apple en Amazon krijgen vaak kritiek op hun milieu-impact, maar presenteren zich in reactie daarop ten onrechte als de óplossing in de klimaatcrisis.

Dat constateert media-en cultuurwetenschapper Rianne Riemens in haar proefschrift over grote bedrijven en individuen in Silicon Valley en hun duurzaamheidsverhaal. Riemens promoveert op 16 april aan de Radboud Universiteit. Ze ging diep in op die het klimaatprobleem beweren op te lossen.

Riemens bestudeerde de marketing-uitingen van verschillende techbedrijven uit Silicon Valley tussen 2019 en 2024.  ‘We denken vaak na over bedrijven in economische context, maar ze zijn ook cultureel van belang. Met publieke uitingen, zoals hun reclames, zetten ze een beeld neer van zichzelf, dat beïnvloedt hoe wij over die bedrijven denken.’

De bedrijven presenteren zichzelf als oplossing voor het klimaatprobleem. Riemens: ‘Ze kijken met een platformblik naar de klimaatcrisis: alsof hun platforms en producten een crisis kunnen afwenden. Zo zegt Microsoft dat we meer data moeten verzamelen, zodat er meer kennis is over klimaatverandering. Die data kun je dan bij hen opslaan. Eigenlijk is dat onzin: het is geen toereikende oplossing, want het versimpelt de complexe klimaatcrisis tot een informatieprobleem, maar zo framen ze zichzelf als onmisbaar.’

Ook Apple zet zichzelf neer als partij die het klimaat zal herstellen. De cultuurwetenschapper noemt als voorbeeld een reclame van Apple voor een ‘CO₂-neutrale smartwatch’.

De impact van AI

Sommige bedrijven verduurzamen wel degelijk op bepaalde punten, stelt Riemens in haar proefschrift. De vraag is volgens de onderzoeker alleen of dat opweegt tegen de enorme negatieve milieu-impact die de bedrijven hebben, ook door steeds maar verder te groeien. ‘Data of de ‘cloud’ lijken misschien niet fysiek, maar zijn uiteindelijk ook producten die gemaakt moeten worden: ze bestaan uit een infrastructuur van fabrieken, kabels, datacentra en meer.’ En Google koopt wel zon- en windenergie in, maar zet ook in op kernenergie, omdat hun energievraag blijft stijgen, zeker sinds de komst van ai.

Steeds vaker blijkt dan ook dat beloftes die deze bedrijven maken niet worden nagekomen, zoals bij de klimaatdoelstellingen van Microsoft en Google en de Climate Pledge van Amazon. Ook leveren deze bedrijven gunstige cijfers die de werkelijke klimaatimpact verhullen.

Het gevaar van de groene mythe van techbedrijven is volgens Riemens dat we te veel gaan vertrouwen op technologische oplossingen die er nu nog niet zijn, waardoor we niet meer nadenken over andere oplossingen, zoals noodzakelijke krimp. De laatste tijd wordt ai vaak aangeprezen voor duurzame doeleinden, terwijl gebruik ervan een grote ecologische voetafdruk heeft.

Lees ook: GroenLinks-PvdA: meer transparantie over uitstoot Big Tech

Meer over

Big TechDuurzaamheid

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Kernapplicaties smeken om platform- en devops-aanpak

    Gemeentehuis
    ActueelData & AI

    Ook gemeente Emmen start met ai-systeem voor raadsinformatie

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs