Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Britse postkantoorschandaal: Fujitsu-software leidde tot rechtsdwalingen met tragische gevolgen

British Post Office
09 juli 2025 - 17:154 minuten leestijdAchtergrondOverheidFujitsu
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Het Britse Post Office werkte meer dan vijftien jaar met computersystemen van Fujitsu waarvan Fujitsu-medewerkers al voor de uitrol in 1999 hadden ontdekt dat de software op grote schaal valse gegevens kon produceren. Jarenlang werd dit verdoezeld of ontkend – met uiteindelijk dodelijke slachtoffers.

Dat blijkt uit het ‘Post Office Horizon IT Inquiry Report’ van een onderzoekscommissie onder leiding van Wyn Williams. Volgens de oud-rechter wisten betrokken medewerkers dat de software illusoire bedragen kon opleveren op rekeningen van filialen en grote postkantoren rechtstreeks gerund door Post Office. De situatie ontstond doordat het boekhoudsysteem van Fujitsu, Legacy Horizon genaamd, regelmatig last had van ‘bugs, fouten en defecten’.

Genoemd rapport wekt opnieuw grote beroering in het Verenigd Koninkrijk gezorgd, nadat betrokkenen eerder in een docudrama van de Britse zender ITV met de neus op de feiten waren gedrukt. De serie bracht een van de grootste gerechtelijke dwalingen in de Britse geschiedenis in beeld, waarbij honderden postmeesters ten onrechte werden beschuldigd van diefstal en fraude vanwege fouten in het Horizon IT-systeem.

Vele honderden mensen zijn ten onrechte veroordeeld voor strafbare feiten

Het nieuwe onderzoeksrapport werpt een schokkend licht op de rol van Fujitsu en het Britse Post Office, een staatsbedrijf. Williams is ervan overtuigd dat behalve Fujitsu als softwarefabrikant ook het midden en hogere kader van de Britse posterijen wist of op zijn minst had moeten weten dat Legacy Horizon fouten kon maken. Toch is gedurende de hele levensduur van Legacy Horizon de fictie in stand gehouden dat de gegevens altijd accuraat waren. Elf jaar lang werd verzwegen dat het systeem ingebrachte bedragen ‘vergat’. Post Office verzette zich zelfs fel tegen de bewering dat Horizon af en toe inaccuraat was waardoor het leek alsof postkantoorhouders geld verduisterden. 

Bewijzen

Tussen 2000 en de herfst van 2013 vervolgde Post Office duizenden medewerkers van postkantoren op basis van ‘onjuiste’ boekhoudkundige gegevens uit het Fujitsu-systeem. Dergelijke gegevens werden gebruikt om te bewijzen dat er verliezen waren geleden bij de filialen, die alleen waren te verklaren als gevolg van diefstal, vervalsing of fraude van de aangeklaagde personen. Steeds hield Post Office vol dat de door Horizon verstrekte gegevens volledig betrouwbaar waren. 

Door deze wantoestand zijn vele honderden mensen ten onrechte veroordeeld voor strafbare feiten en verantwoordelijk gehouden voor denkbeeldige verliezen, aldus de onderzoekscommissie. Ruim tweehonderd postmasters kwamen in de gevangenis terecht. Zeker dertien mensen pleegden zelfmoord en nog eens tientallen ontwikkelden een alcoholverslaving.

Het rapport concludeert dat deze mensen slachtoffer zijn van volstrekt onaanvaardbaar gedrag dat een veroordeling verdient. Gedoeld wordt op Post Office, Fujitsu en een aantal van hun medewerkers. Maar onderzoeksleider Williams mag in zijn rol niet zeggen of personen dan wel Post Office misdrijven hebben gepleegd of aansprakelijk zouden zijn in civiele procedures.

Klagen

Het schandaal kent een lange geschiedenis. Vrijwel direct na de uitrol van Legacy Horizon in 1999 begonnen postkantoorhouders te klagen dat het systeem af en toe onjuiste gegevens produceerde die van invloed waren op de rekeningen van de filialen. Ook nadat Legacy Horizon in 2010 werd vervangen door Horizon Online bleef het systeem fouten maken. In 2017 werd Horizon Online vervangen door HNG-A, een versie van Horizon die nog steeds in gebruik is. De onderzoekers menen dat Fujitsu’s claim niet geheel terecht is dat deze versie veel robuuster is. 

Voor Fujitsu komt het rapport van de onderzoekscommissie ongelegen

Het vervangen van het systeem was begin 2024 nog niet gelukt en het plan om het te laten draaien in de Amazon-cloud faalde. Ondanks vervanging door nieuwe systemen blijven fouten bestaan. De gebrekkige software heeft de Britse belastingbetaler sinds 1999 al bijna zevenhonderd miljoen euro gekost.

Het rapport roept op tot betere compensatie van de gedupeerden. Die is gebrekkig en verloopt bovendien moeizaam. Onderzoeksleider Williams komt tot de aanbeveling dat het betrokken Britse ministerie, Fujitsu en Post Office uiterlijk op 31 oktober a.s., afzonderlijk of gezamenlijk, een nieuw systeem ontwikkelen ter compensatie van de slachtoffers. In een rapport moeten de compensatieprogramma’s dan wel de tot die datum genomen maatregelen daarvoor zijn beschreven. 

Voor Fujitsu komt het rapport van de onderzoekscommissie ongelegen. Het Japanse bedrijf hoopt dit najaar op verlenging van een lucratief contract voor het beheer van een groot softwareplatform. Dat platform helpt bedrijven bij het navigeren door complexe post-Brexit-douaneprocedures voor het vervoer van goederen tussen Groot-Brittannië en Noord-Ierland.

Meer over

Software

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Eén reactie op “Britse postkantoorschandaal: Fujitsu-software leidde tot rechtsdwalingen met tragische gevolgen”

    1. Jaap schreef:
      11 juli 2025 om 19:21

      Fouten maken dat gebeurt gewoon. Maar in dit geval wist Fujitsu dat al voor de invoering van de gerecyclede software. Het ging vreselijk mis, maar men deed jarenlang niks.
      De top van het Post Office staatsbedrijf hebben dit probleem samen Fujitsu uit egoïsme onder de pet willen houden. Gewoon volhouden dat een groot deel van de kleine postkantoorhouders criminelen waren, deze financieel laten bloeden, met alle vreselijke consequenties van dien.

      Dit lijkt me een kwestie van “Malicious Prosecution” om twillens en weten ten onrechte geld te innen, “Perverting the course of justice” door de rechtsgang opzettelijk saboteren middels o.a. valse verklaringen/ bewijsmateriaal en “manslaughter by gross negligence” door mensen de dood in te drijven terwijl je weet dat dat het resultaat van je onrechtmatige handelen kan zijn.

      Dit komt heel dicht bij meervoudige doodslag in combinatie met zeer zware fraude. ICT kan killing zijn.

      De ironie is dat de baas van de Post Office destijds een lintje heeft gekregen. Zij werd Commander of the Order of the British Empire. En Fujitsu kreeg jarenlang vervolgopdrachten zonder verplicht te zijn de software kosteloos te repareren en de vervolgschade geheel te vergoeden.

      Het is te hopen dat de civielrechtelijke afhandeling snel wordt verbeterd voor slachtoffers en nabestaanden.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Phishing fastfood vis
    ActueelOverheid

    Kort: Digitalisering overheid gaat traag, phishing by McDonald’s (en meer)

    Freelancer
    AchtergrondCarrière

    Zzp’er in de it flirt met dienstverband

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel mogelijk weer ‘great’ als semi-staatsbedrijf

    Beursvloer Cybersec Netherlands
    ActueelSecurity & Awareness

    Cruijffiaanse blik op cybersecurity: je ziet het pas als je het doorhebt

    Goodbye
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: GitHub-ceo zwaait af, Perplexity jaagt op Google’s Chrome (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs