Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Omzet online verkoop stijgt met 38 procent

02 oktober 2007 - 11:163 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur

De Online consumentenbestedingen zijn met 38 procent gestegen. Het aantal nieuwe online kopers neemt toe, het gemiddeld besteedde bedrag is met 13 procent gestegen en online-kopers hebben steeds meer vertrouwen in iDEAL. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org en Blauw Research naar winkelen via internet.

De online consumentenbestedingen door Nederlanders blijft stijgen. In de eerste zes maanden van 2007 is de markt ten opzichte van een jaar geleden met 38 procent gegroeid naar een omzet van € 1,84 miljard. Dat blijkt uit de ‘Thuiswinkel Markt Monitor 2007-1', het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.

Volgens onderzoeker Frank Sibbel komt de toename van het aantal online kopers mede door een nieuwe groep die via het web koopt. "Er is nog steeds een forse toename van het aantal nieuwe online kopers. In de eerste helft van 2007 hebben 6,2 miljoen online kopers een online bestelling gedaan, daarvan deden ruim 800.000 kopers voor het eerst een online aankoop."

 Sibbel ziet een sterke toename in online reisaankopen. ,"Ruim een derde van de online shoppers geeft aan in het afgelopen halfjaar via internet een reis te hebben geboekt." De omzet in de online reisbranche steeg ten opzichte van een halfjaar geleden met 35 procent naar € 830 miljoen in de eerste zes maanden van 2007. Reizen is daarmee goed voor 45procent van de totale online thuiswinkelmarkt. Andere grote online marktsegmenten zijn consumenten-elektronica, verzekeringen en kleding.

Meer bestellingen

De frequentie en het gemiddeld bestede bedrag nemen ook nog steeds langzaam toe. De bestelfrequentie is in de eerste helft van 2007 gestegen van gemiddeld 2,4 naar 2,5 bestellingen. Het gemiddeld bestede bedrag per online koper is in het afgelopen halfjaar gestegen van € 263,- naar € 297,-, een stijging van 13 procent.

Sibbel: "Online kopers zien steeds minder nadelen aan het kopen van producten of diensten via internet. Ruim een kwart van de online kopers geeft aan dat online shoppen voor hen geen enkel nadeel heeft. Voor internetters die nog nooit een online aankoop hebben gedaan, zijn de verzendkosten de belangrijkste drempel voor online shoppen. Veiligheid van betalen is daarmee een minder belangrijk nadeel geworden. Hieraan heeft ook het betaalmiddel iDEAL bijgedragen. Driekwart van de online kopers ziet iDEAL als (zeer) veilig."

'Kijken, kiezen, kopen'

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, verklaart de groei van online consumentenbestedingen: ,,Opnieuw is er een enorme groep van nieuwe toetreders tot de markt: meer dan 800.000 consumenten die in de eerste helft van dit jaar voor het eerst een product of dienst via internet kopen. Tegelijkertijd zorgt het verder toenemende consumentenvertrouwen voor steeds meer online bestedingen. Het gedrag van consumenten verandert. Was het voorheen op internet vooral ‘kijken, kijken, kijken', nu is motto meer en meer: ‘kijken, kiezen, kopen."

Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder 700 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een onderzoek onder 2000 consumenten. De genoemde organisaties brengen sinds 1998 de thuiswinkelmarkt in kaart.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Schaduw-ai en het risico voor organisaties

    Software & Development

    Vibe coding en het lot van de developer

    Cloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Open Dutch Fiber slaan handen verder ineen

    EU digitale
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland in Europees consortium voor digitale gemeenschapsgoederen

    Software & Development

    Verkeerde configuratie bij Azure leidt tot veel storingen

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Nexperia-topman wilde 40 procent personeel in Europa ontslaan

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs